CRM systeem als salestool voor ZZP’ers

Geschreven door: Henk-Jan Kosse 0 reactie

CRM systeem als salestool voor ZZP’ers

Behoor jij tot de groep ZZP’ers die geregeld kansen op conversie laat liggen? De meeste ZZP’ers weten namelijk wel dat een CRM systeem je kan ondersteunen bij het behouden van overzicht van je klantgegevens. Maar dat CRM software een onmisbare tool is voor het managen van je sales pipeline, is minder bekend. Een gemiste kans, want door slim gebruik te maken van een CRM tool vergroot je je sales effectiviteit in een handomdraai. En zonder sales immers geen groei. In deze blog leer je alles over juiste keuzes: wat betreft het kiezen van de juiste tool, maar zeker ook wat betreft de juiste inrichting van de tool. Want hierin schuilt vaak de belangrijkste sleutel naar succes.

CRM tool: je beste gids van lead naar klant

De basis voor een goed CRM ligt natuurlijk in de functionaliteiten van de tool zelf. Verzeker jezelf er dan ook van dat je het CRM kiest, dat bij jou, je doelstellingen en je bedrijf past. Je kunt online gemakkelijk een CRM systeem vinden door filters in te stellen, vind je snel de tools die aan jouw eisen voldoen en kan je direct de prijzen vergelijken.

Wanneer je dan jouw ideale tool gevonden hebt, is het zaak deze zo in te gaan richten dat hij gaat fungeren als jouw persoonlijke marketing medewerker. How to?

  • 1. Stel signalen in voor opvolging van je leads, zodat het CRM je seintjes kan geven. Nog beter: stel het CRM zo in dat het zelf boodschappen kan uitsturen naar je leads via marketing automation.
  • 2. Maak tags aan voor de verschillende bronnen waaruit je leads kunnen komen. Zo maak je analyse van deze gegevens mogelijk, om zo steeds je salesproces te kunnen optimaliseren.
  • 3.Werk de workflow voor het invoeren van een nieuw contact voor jezelf uit in stappen. Zo vergeet je bij het invoeren van een nieuw contact geen noodzakelijke stappen voor je sales pipeline te activeren.
  • 4. Door je CRM systeem te koppelen aan je urenregistratiesysteem en facturatie systeem, kan je analyseren welke categorie klanten winstgevend zijn en welke je teveel kosten. Deze groep kan je dan voortaan buiten beschouwing laten bij je sales.
  • 5.Zorg ervoor dat je workflow ook bij invoer via je mobiele telefoon handig werkt.

Verplicht jezelf vervolgens de gegevens van een opgedaan contact dezelfde dag nog vast te leggen in je CRM software en blijf dit bij elk contactmoment doen. Het menselijk geheugen is gewoonweg niet zo goed als het geheugen van een tool. Verkregen informatie over waar je lead behoefte aan heeft, wat hij nodig heeft (en jij dus kan bieden), maar ook de kleine details, zoals hoe jullie gemeenschappelijke kennis heet, of zelfs waar hij heen gaat op vakantie, kunnen de lead immers converteren naar klant.

Door bovenstaande stappen te doorlopen worden jij en je CRM systeem echte partners in crime en laat jij geen ‘warme’ leads meer koud worden: een ware boost voor je sales!

Getagged onder ,

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.