Duurzame marketing: gebruik ecologische verantwoorde relatiegeschenken voor een duurzaam succes

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl 0 reactie

Duurzame marketing: gebruik ecologische verantwoorde relatiegeschenken voor een duurzaam succes

Milieubescherming is een onderwerp dat iedereen aangaat – ook en vooral ondernemers. Vaak kan het nogal een uitdaging zijn om evenwicht tussen ecologische en economische duurzaamheid te vinden. Het begint bij de voor de hand liggende keuzes, zoals de keuze van het verpakkingsmateriaal of leveranciers en zet zich voort met de minder voor de hand liggende, zoals het aanpassen van je
marketing. Hoe je met de keuze van je promotieartikelen direct kunt kiezen voor een duurzame marketing zonder daarbij zichtbaarheid in te leveren of extra kosten te maken, lees je hier.

Waarom milieuvriendelijke relatiegeschenken?

Wanneer je als bedrijf echt duurzaam wilt ondernemen is enkel het aanpassen van de marketingstrategie naar milieuvriendelijke opties natuurlijk niet voldoende om je bedrijf ecologisch verantwoord te maken. Integendeel, het is noodzakelijk om duurzaamheid te integreren in alle bedrijfsprocessen. Vaak kom je “Greenwashing” tegen, waarbij een bedrijf van buitenaf milieuvriendelijk lijkt maar waar dit enkel een façade blijkt te zijn in het leven geroepen als marketingstrategie.

Om de adverteerders zich bewust te laten worden van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en om zichtbare signalen af te geven, kies je bij het uitzoeken van relatiegeschenken in ieder geval al voor milieuvriendelijke alternatieven. Concreet betekent dit: kijk bij weggeefacties niet alleen naar de duurzaamheid van de materialen, maar zorg dat de producten over een langere periode hergebruikt kunnen worden en een specifieke functie vervullen zodat ze niet bij de eerste gelegenheid direct in de prullenbak belanden.

Om de adverteerders zich bewust te laten worden van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en om zichtbare signalen af te geven, kies je bij het uitzoeken van relatiegeschenken in ieder geval al voor milieuvriendelijke alternatieven. Concreet betekent dit: kijk bij weggeefacties niet alleen naar de duurzaamheid van de materialen, maar zorg dat de producten over een langere periode hergebruikt kunnen worden en een specifieke functie vervullen zodat ze niet bij de eerste gelegenheid direct in de prullenbak belanden.

Natuurlijke grondstoffen voor een duurzame groei

Je wilt je relatiegeschenken ecologisch verantwoord maken maar je weet niet zeker of de beschikbare milieuvriendelijke producten wel bij je onderneming passen? Bedenk je dan dat het bevorderen van duurzaamheid niet meteen betekent dat je biologisch plantenzaad of zelfgemaakt gekruid keukenzout hoeft te schenken (alhoewel dit bij sommige bedrijven heel goed in de smaak valt!). Wanneer klassieke relatiegeschenken (denk aan bijvoorbeeld pennen) beter passen bij het imago van je bedrijf kies dan simpelweg voor producten die zoveel mogelijk zijn gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals hout of katoen.

Bedrukte pennen van hout of karton kunnen zelfs door de meest gerenommeerde bedrijven worden weggegeven zonder dat het tekort doet aan het imago –sterker nog, duurzaamheid en milieubewust ondernemen zijn zaken waardoor je juist serieus genomen wordt. En bij de keuze voor duurzame kartonnen of houten pennen hoeft de esthetiek er zeker niet onder te lijden, zoals je kunt zien bij deze eco-pennen. Pennen behoren tot de meest populaire relatiegeschenken – bijna iedereen heeft tenslotte wel een gedrukte pen in zijn bezit. Daarom is een balpen gemaakt van gerecyclede materialen niet alleen minder belastend voor het milieu dan de traditionele plastic of metalen pen, maar biedt het ook voordelen bij de klantenbinding en verbeterd het de zichtbaarheid van je bedrijf.

duurzame tassen

Tassen gemaakt van biologisch katoen of jute hebben ook een meervoudig positief effect: ze zijn niet alleen gemaakt van recyclebare materialen, maar ook vervangen ze wegwerp boodschappentassen en dragen zo bij aan het verminderen van afval. Als je logo ook duidelijk aanwezig is op de tas, dan is dit een belangrijke toegevoegde waarde voor de zichtbaarheid van je bedrijf – elke keer als de klant zijn relatiegeschenk gebruikt, is je bedrijfslogo zichtbaar voor potentiële klanten. Wanneer een relatiegeschenk van duurzaam materiaal zijn levensduur heeft overschreden, kan het ook worden gerecycled, in tegenstelling tot vele klassieke promotieartikelen.

Geef promotieartikelen die voldoen aan een specifiek doel

Deel bij voorkeur goodies uit waar je klanten ook daadwerkelijk iets aan hebben. Op deze manier ben je dubbel duurzaam bezig: ten eerste worden de geschenken niet zomaar weggegooid waardoor onnodig afval vermeden wordt, en ten tweede maakt je bedrijf bij herhaaldelijk gebruik deel uit aan het dagelijks leven van de klant.

Een klassiek voorbeeld van nuttige promotiegeschenken zijn kantoorartikelen. Pennen, blocnotes, kalenders enz. zijn hoe dan ook nodig, en zijn dus altijd welkom. Zoals kort hierboven genoemd zijn de meest populaire geschenken pennen. Deze worden over het algemeen het langste gebruikt en hebben dus een bijzonder duurzaam marketingeffect.

Een ander goed idee zijn bedrukte (doppers) waterflessen van veilig plastic want die kan je overal mee naartoe nemen (bij het sporten, tijdens een wandeling in de stad, naar je werk of naar de universiteit) en dus vervang je niet alleen schadelijke wegwerpflessen maar creëer je ook meer zichtbaarheid voor je bedrijf. Een vergelijkbaar idee (dat iets minder vaak benut wordt) is de bedrukte thermosbeker om zelf warme koffie of thee te drinken terwijl je onderweg bent of druk bezig bent op kantoor.

Andere originele en handige relatiegeschenken zijn bedrukte paraplus of parasols, aanstekers, de eerder genoemde katoenen of jute tassen, handdoeken, enz. Kies wat het beste past bij het imago van jouw bedrijf.

Het maakt niet uit wat voor promotiegeschenk je kiest, als het maar van een goede kwaliteit is. Hoogwaardige producten hebben een langere levensduur en worden niet zo snel weggegooid. Daarnaast legt de klant automatisch de verbinding tussen de kwaliteit van het relatiegeschenk en de service van het bedrijf. Want als de kwaliteit van een relatiegeschenk al niet goed is wordt ook van de kwaliteit van de diensten niet veel beter verwacht.

Denk goed na aan wie je relatiegeschenken geeft

Limiteer het uitdelen van relatiegeschenken tot je bestaande klanten, in plaats van ze aan een zo breed mogelijk publiek te schenken. Geef liever een kleine hoeveelheid van een goede kwaliteit en nuttige objecten aan een paar selecte klanten dan zoveel mogelijk goedkope give-aways. Alhoewel deze in het begin nieuwe klanten op kunnen leveren hebben ze op de lange termijn geen klantenbindend effect. Bespaar dus tegelijkertijd energie, kosten en afval en bereik een sterk positief effect met de hoogwaardige relatiegeschenken waar de tevreden klant nog lang aan terugdenkt.

Getagged onder , ,

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.