Hoe een uitzendbureau je kan helpen bij de bedrijfsvoering

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl 0 reactie

Hoe een uitzendbureau je kan helpen bij de bedrijfsvoering

Veel organisaties laten gelukkig weer stijgende omzetten zien en daardoor durven veel bedrijven inmiddels naar de toekomst te kijken. Hiermee neemt de vraag naar personeel evenredig toe. Alhoewel vacatures steeds vaker via het netwerk (via bijvoorbeeld LinkedIn) worden ingevuld, blijven uitzendbureaus belangrijk. Veel ondernemers blijken niet op de hoogte te zijn welke oplossingen een uitzendbureau kan bieden. In dit artikel zetten we de verschillende oplossingen op een rijtje:

Payrolling

Hierbij wordt het payroll-bedrijf juridisch werkgever van de werknemer en neemt de arbeidsrechtelijke risico’s over van de opdrachtgever. Die laatste gaat dan nog over het aannemen van personeel, hoogte van het salaris, voortgangsgesprekken en de taken van de werknemer. Het payroll-bedrijf verzorgt daarentegen de administratieve handelingen rondom HRM, zoals salarisuitbetaling, arbeidsovereenkomsten en verzekeringen. Op die manier kan een (voor sommigen vervelend) onderdeel van HRM worden uitbesteed en wordt er op capaciteit en dus tijd bespaard.

Workforce Management (WFM)

Dit is de verbeterde opvolger van inhouse oplossingen. Hierbij worden vanuit de WFM-vestiging op locatie van de opdrachtgever alle operationele activiteiten rondom de inzet van flexwerkers geregeld. De benodigde capaciteit wordt dagelijks bepaald en afgestemd op de workload. 4 elementen die met WFM meespelen zijn het voorspellen van de capaciteitsbehoefte, capaciteitsplan opstellen, indelen dienstrooster en bijsturing op de dag zelf.

Detacheren

Stel dat er door een specifiek project extra capaciteit benodigd is, dan kan dat met detacheren eenvoudig worden opgelost. Het verschil met uitzenden is dat detacheren vaak voor langere tijd is, waardoor er meer binding is tussen de tijdelijke kracht en de opdrachtgever. Dit is iets wat bepaalde opdrachtgevers erg prettig vinden.

Uitzenden

Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat de opdrachtgever juist tijdelijk, dus voor kortere periode extra werknemers nodig heeft, zoals bij het opvangen van zieke medewerkers. In dat soort gevallen is uitzenden ideaal. De werknemer is dan in dienst van het uitzendbureau, maar is werkzaam bij de opdrachtgever.

Werving en selectie

Soms hebben bedrijven geen tijd voor de werving en selectie van vast personeel of laten ze dit om welke reden dan ook liever over aan specialisten.  Omdat het hier om vast personeel gaat, zullen ook zaken als wensen, ambities, motivatie en een inschatting van compatibiliteit met de organisatie worden meegenomen in de selectieprocedure.

HRM advies

Door de brede ervaring die uitzendbureaus hebben, is het ook mogelijk om een beroep te doen op hun kennis en ervaring bij allerhande HRM-vraagstukken. Vooral in kleinere organisaties komt HRM weleens voor vraagstukken te staan, waar ze nog nooit mee te maken hebben gehad. Een uitzendbureau kan dan op een eenvoudige en snelle manier uitkomst bieden.

Getagged onder ,

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.