Een goede elevator pitch maken?

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl

elevator pitchVerkoop jezelf als zzp’er eens in één minuut, of nog liever, binnen 20 seconden. Dat is het idee achter de elevator pitch. Klinkt moeilijk? Dat is het vaak ook. De elevator pitch is er om in een paar woorden de ander duidelijk te maken wat jij voor anderen doet. Welk probleem los jij op? Kortom, wat is concreet jouw bestaansrecht als ondernemer? Hoe onderscheid jij je van je concurrent? Als je dit goed weet over te brengen in jouw elevator pitch, maak je ongetwijfeld een onuitwisbare indruk!

Een ‘pitch’ is een verkooppraatje en ‘elevator’ is lift. Een elevator pitch (liftpraatje) betekent dus dat je in de tijd dat je een ritje met de lift maakt, je aan je gesprekspartner kunt vertellen wat jíj kunt betekenen voor de ander (hoe los je zijn probleem op?). 

Bij een elevator pitch stel jij jezelf kort voor; het is een korte presentatie. Je kunt de elevator pitch gebruiken tijdens een netwerkborrel of bij een acquisitiegesprek voor een opdracht. Ook kan deze pitch van pas komen tijdens een voorstelrondje op een cursus die je volgt en zelfs in de privésfeer zet jij jezelf als ondernemer er direct goed mee neer. 

Wat is een goede elevator pitch?

Kort gezegd komt het erop neer dat je bij een goede elevator pitch:

  • prikkelend opent (maak de luisteraar nieuwsgierig)
  • maximaal 20 seconden praat
  • passie toont
  • eindigt of begint met een vraag
  • beeldend spreekt
  • het probleem en jouw oplossing benoemt

Wat je moet voorkomen bij een elevator pitch is:

  • wollig taalgebruik (te vaag)
  • uitleggen wat je doet (te technisch)
  • veel bijwoorden gebruiken (te onduidelijk)
  • proberen te verkopen (te opdringerig)

Voor een social media expert kan de elevator pitch zijn:

“Geloof jij dat je klanten kan halen uit Social Media? Veel ondernemers worstelen hier namelijk mee. Terwijl het wel kan! Ik vind het geweldig om dat te laten zien aan ondernemers, zodat ook zij via social media nieuwe klanten krijgen.”

En dus niet:

“Ik geef social media advies en ondersteuning. Dus ik help partijen met hun Twitteraccount, Facebook en andere sociale media kanalen. Waarbij ik zorg voor interactie, posts en dat het aansluit op hun eigen website. Zodat het aansluit bij hun strategie en andere communicatie-uitingen en kanalen.”

Zoals je ziet, raakt een elevator pitch de kern van je onderneming. Het legt kort en krachtig het bestaansrecht van je onderneming uit. Als ondernemer zal je hem regelmatig moeten vertellen, zorg dus voor een goede elevator pitch! Je kunt natuurlijk ook een video van jouw elevator pitch maken en deze op je website zetten of verspreiden via social media.

  • Over deze site

    Over deze website

    De gemiddelde zzp'er maakt € 34.000,- winst per jaar en 55% van de startende ondernemers stopt alweer binnen 5 jaar.

    Die cijfers moeten beter!

    Daarvoor biedt zakelijkgroeien.nl inzicht, kennis en tools om de overlevingskans van startende ondernemers en de winst van zzp'ers te vergroten. Dit doen we vanuit onze eigen ervaringen als zzp'er.

    Wij zorgen dat je de belangrijke randzaken rondom jouw bedrijf of zzp-betaan beter begrijpt en goed opzet. Zodat je weet waar je potentiële groei zit en de juiste keuzes maakt. Met als resultaat dat je jouw bedrijf of zzp-betaan voor de lange termijn winstgevend maakt. En je door kan gaan om in vrijheid en naar eigen inzicht een impact te maken op de wereld en te bouwen aan jouw succes.

    Spreekt dit je aan? Word dan lid van onze LinkedIn groep!

  • Kenniscentrum