Zoeken
Zoeken
BTW aangifte: 7 fouten die je moet zien te voorkomen als ZZP’er

Inhoud

Inhoud
BTW aangifte: 7 fouten die je moet zien te voorkomen als ZZP’er
btw aangifte
BTW aangifte: 7 fouten die je moet zien te voorkomen als ZZP’er

Geschreven door:

Remko van Buuren
Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control”...Lees verder over Remko van Buuren →

Reviewer:

Peter Dragstra
Peter is zelf ondernemer in hart en nieren en met zijn ondernemersdrive zoekt hij altijd naar innovatieve ideeën en efficiënte hulpmiddelen waarbij hij graag de...Lees verder over Peter Dragstra →

Gewijzigd op:

4 november 2024

Leestijd:

8 minuten

BTW aangifte: 7 fouten die je moet zien te voorkomen als ZZP’er

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het doen van btw-aangifte? En hoe kan je dit als zzp’er nu het beste voorkomen?

Btw-aangifte doen als zzp’er is in Nederland verplicht, tenzij je hier vrijstelling voor ontvangt. Deze vrijstelling staat ook wel bekend als Kleineondernemersregeling, afgekort KOR. Om fouten te voorkomen is het belangrijk dat je je administratie goed bijhoudt. Wordt er wel een fout ontdekt en blijft dat je dit verzwijgt of met opzet niet juist in hebt gevuld, dan volgt er een flinke geldboete. Je leest alles wat je moet weten over btw berekenen en de btw aangifte zzp in dit artikel.

7 fouten die vaak worden gemaakt in de btw-aangifte zzp

1. BTW berekenen over de verkeerde periode

Of je nu per maand, kwartaal of jaar je btw-aangifte indient: het is belangrijk dat je niet over de maanden het btw-bedrag berekenend. Wil je eind april de btw-aangifte indienen over het kwartaal ervoor? Dan is het belangrijk dat je in dit voorbeeld april niet meeneemt in de berekening van de btw. Deze horen namelijk bij de aangifte over het volgende kwartaal. Je berekent de te betalen btw in het eerste kwartaal over januari, februari maart en over het tweede kwartaal in april, mei, juni.

Klinkt het indienen van je btw-aangifte nu al als abracadabra? Ontdek hier hoe je zonder zorgen je financiële administratie op orde krijgt.

2. In btw aangifte betaaldatum gebruikt

In de meeste gevallen gebruiken ondernemers het zogenaamde factuurstelstel bij het invullen van de btw-aangifte. Volgens dit systeem bepaalt de datum aangegeven op de factuur onder welk kwartaal het valt. Valt het binnen het kwartaal van de aangifte? Neem deze facturatie dan mee. Het maakt namelijk niet uit wanneer er betaald wordt, zolang de datum die op de factuur staat  kloppend is.

Ter verduidelijking: in onderstaand voorbeeld is 16-11-2019 de factuurdatum.

3. Speciale regelingen in btw-aangifte vergeten

Het is mogelijk dat er bijzondere regels geldig zijn voor je btw-aangifte. Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld btw berekend over de winstmarge of als de btw wordt verlengd. Ook als je vouchers, zegels en waardebonnen verkoopt en aanneemt, zijn er speciale regelingen waar je rekening mee moet houden.

Bekijk op deze pagina de bijzondere regelingen met afwijkende regels voor de berekening van je btw.

4. Te laat met indienen

Het is mogelijk om je btw-aangifte per kwartaal, maand of jaar in te dienen. Zorg ervoor dat je altijd op tijd je aangifte indient. Als je dit te laat doet, dan loop je het risico een naheffingsaanslag inclusief geldboete te ontvangen. Je kunt in de meeste gevallen geen uitstel aanvragen.

Welk termijn voor jou geldig is, lees je op het zakelijke portaal voor Ondernemers bij de Belastingdienst. Inloggen doe je hier. Nog handiger is de Btw-Alert app. Hier ontvang je automatisch een bericht als het tijd is om je btw-aangifte in te dienen. Vergeet niet om de notificaties voor deze app in te schakelen.

5. Btw-aangifte wijkt af van inkomstenbelasting

Als zzp’er krijg je te maken met de btw-aangifte en met de omzetbelasting. Het is belangrijk deze niet door elkaar te halen. Daarom hieronder nog een korte uitleg van beide begrippen:

  • Inkomstenbelasting: dit is de belasting die je verplicht bent te vertalen over het totale inkomen dat je verdient. Als je zzp’er bent dan is dit ingewikkelder te berekenen dan als je in loondienst bent. Door je boekhouding uit te besteden weet je zeker dat de inkomstenbelasting juist wordt ingediend.
  • Omzetbelasting: dit begrip staat helemaal los van de inkomstenbelasting. Als ondernemer ben je namelijk een soort doorgeefluik van de btw. Neemt je klant een product of dienst af, dan wordt hier btw over betaald. Dit bedrag moet je weer afstaan aan de Belastingdienst. Als je een product aanschaft of dienst afneemt, mag je op zakelijke inkopen de btw terugvragen. Het uiteindelijk te betalen btw bedrag staat in de omzetbelasting.

6. Privé uitgaven opgegeven als zakelijke kosten

Alleen je zakelijke kosten mogen je aftrekken bij de Belasting. Heb je bijvoorbeeld een smartphone voor privé gebruik? Dan wordt dit als privé uitgaven gezien. Deze kosten zijn dus niet aftrekbaar. Gebruik je deze smartphone nu voor je onderneming? In dit geval worden deze kosten als zakelijke kosten gezien.

Twijfel je welke kosten nu wel of niet aftrekbaar zijn? Op deze pagina lees je meer over het zakelijke of persoonlijke karakter van kosten.

7. Laatste regelgeving niet meegenomen

Elk jaar wordt de regelgeving omtrent btw-aangifte aangepast. Zo zijn de accijnstarieven bijvoorbeeld in de loop der tijd verhoogd. Voor jou als ondernemer betekent dit dat je meer af moet dragen aan de Belastingdienst. Op deze pagina van de Belastingdienst worden de meestgestelde vragen over btw-aangifte beantwoordt volgens de laatste regelgeving.

Belastingwijzigingen zijn vaak ingewikkeld, aangezien je nog niet eerder hiermee hebt gewerkt. Schaf je boekhoudsoftware aan? e-Boekhouden.nl voldoet aan de laatste regelgeving omtrent het doen van btw-aangifte. Schaf hieronder eenvoudig je pakket aan. Als starter profiteer je bovendien van 15 maanden gratis gebruik.

btw berekenen

Hands on stappenplan indienen btw aangifte zzp

Bezorgt het doen van de btw aangifte je de nodige stress? Dat is vanaf nu niet meer nodig met onderstaand stappenplan:

Stap #1: Log in op het portaal voor ondernemers. Deze kan je vinden op de website van de Belastingdienst. Hulp nodig bij het inloggen of gebruiken van het zakelijke portaal? De Belastingdienst legt het graag aan je uit. Check de video hieronder.

Stap #2: Controleren verkoopfacturen. Maak je gebruik van software om je omzet in bij te houden? Zorg dat de verkoopfacturen goed verwerkt zijn. Vermeld in de aangifte de verkoopwaarde. Dit is het bedrag wat je ontvangt bij verkoop. De btw hoort hier dus niet bij.

Tip: Bij e-Boekhouden worden de digitale facturen direct verwerkt in je boekhouding. Zo hoef je niet veel tijd meer te besteden aan het controleren van je verkoopfacturen. Als starter profiteer je nu van de 15 maanden gratis actie.

btw berekenen

Stap #3: Inkoopfacturen checken. Btw voor goederen en diensten die je inkoopt mogen worden verrekend. Het gaat hierbij alleen om de zakelijke kosten.

Stap #4: Koppelen bankregels. Alle inkomsten en uitgaven van je onderneming moeten zijn gelinkt aan inkoop- en verkoopfacturen. Ga na of dit voor jou zo is en koppel alle bankregels.

Stap #5: Btw-aangifte indienen. Dit doe je op het Belasting portaal onder het kopje ‘rapporten’. Over het algemeen kan je de bedragen uit het rapport aangegeven op de boekhoudsoftware letterlijk kopiëren en plakken. Vergeet niet om een pdf te maken van de btw-aangifte.
* Je krijgt van de btw-aangifte geen belastingaanslag.

Ik heb een fout gemaakt. Wat nu?

Het kan natuurlijk gebeuren dat je bij het doen van je btw aangifte een fout hebt gemaakt. Ook als je erachter komt dat je te veel of te weinig btw hebt aangegeven, ben je verplicht dit te melden. Je kunt deze fouten ongedaan maken door het formulier Suppletie Omzetbelasting in te vullen. In het pdf document staan de meestgestelde vragen beantwoordt en het stappenplan uitgelicht om btw aangifte zzp te kunnen wijzigen.

Voor het eerst btw aangifte doen

Ben je zzp’er? Dan heb je je als het goed is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De gegevens die je hier hebt opgegeven worden doorgegeven aan de Belastingdienst. Je hoeft hiervoor zelf dus niets te doen. Na goedkeuring vanuit de Belastingdienst ontvang je het omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Ook ontvang je een brief waarin staat hoe (online/offline) en wanneer je btw-aangifte moet doen. Gebruikelijk is om dit per kwartaal te doen.

Hulp nodig? Op deze pagina lees je hoe de Belastingdienst werkt voor jou als starter. Liever een video? In onderstaande video van 8 minuten legt e-Boekhouden.nl je uit hoe je je omzetbelasting makkelijk invult, zonder fouten.

Lukt het niet om je boekhouding op orde te krijgen voor de btw-aangifte? Geen zorgen. Je kunt altijd je boekhouding (gedeeltelijk) uitbesteden. Lees op deze pagina meer over het inschakelen van een boekhouder.

Veelgestelde vragen (FAQ) – Btw aangifte zzp

Als ondernemer ben je in Nederland verplicht om periodiek btw aangifte te doen. Slechts een klein deel van deze groep wordt jaarlijks gecontroleerd door de Belastingdienst. Blijkt uit de controle dat je met opzet een verkeerde btw aangifte hebt gedaan of zijn er belangrijke gegevens verzwegen? Dan loop je het risico op een hoge geldboete. Scroll verder naar beneden om de belangrijkste Q&A’s te lezen over het doen van btw-aangifte.

Bronnen:
De 6 meest gemaakte fouten bij de btw-aangifte
Btw (omzetbelasting)

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd:

7 minuten

Wellicht heb je al een webshop dat bezoekers trekt, maar hoe zorg je ervoor dat ze ook daadwerkelijk iets kopen?

Leestijd:

6 minuten

Stel je eens voor. Je zoekt online naar een oplossing voor een probleem en komt een artikel tegen dat precies

Leestijd:

3 minuten

Ben je als bedrijf toe aan een nieuwe uitdaging en wil je graag groeien? Dan kun je een ander bedrijf

Leestijd:

6 minuten

Als freelancer is een actueel en relevant cv altijd van belang, ook als je een stabiele klantenkring hebt. Een freelance-cv

Leestijd:

3 minuten

Relatiegeschenken zijn meer dan alleen een aardigheidje. Ze helpen bij het versterken van de band met klanten, medewerkers en partners.

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je werkt als SEO-specialist en je moet dagelijks honderden zoekwoorden analyseren, technische audits uitvoeren en SERP-posities monitoren.

Veelgestelde vragen over btw aangifte doen als zzp'er
1. Hoe vaak moet je als zzp'er btw aangifte doen?

Over het algemeen dienen zzp’ers per kwartaal hun omzetbelasting in. Het kan zijn dat je als ondernemer toestemming krijgt om dit bijvoorbeeld jaarlijks te doen. Welk termijn voor jou geldt, zie je in het bericht met je aangifteperiode bij inschrijving Belastingdienst.

2. Wanneer is het niet nodig om btw aangifte te doen?

In Nederland zijn alle ondernemers verplicht om btw aangifte te doen. Uitzondering hierop is als je in aanmerking komt voor de kleineondernemersregeling, ook wel bekend als de KOR. Wil je meer weten over de voorwaarden en gevolgen? Je leest het in dit artikel.

3. Ik ben te laat met het doen van mijn btw aangifte. Wat nu?

Is het je niet gelukt om binnen het aangeven termijn de btw aangifte in te dienen? Dan ontvang je een boete van de Belastingdienst. Deze geldboete staat ook wel bekend als aangifteverzuim. Je kunt hierbij rekenen op zo’n 68 euro.

Verzekering aanvragen

Kom op de wachtlijst voor de Groeihub

Aanmelding training bedrijfsplan

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?