Adresgeneratie in e-mailmarketing: De magie van lead magnets!

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl 0 reactie

Adresgeneratie in e-mailmarketing: De magie van lead magnets!

In e-mailmarketing zijn uitgebreide adreslijsten een goudmijn, maar voordat je hiervan kunt genieten moeten deze lijsten wel eerst worden opgebouwd. Er zijn een aantal strategieën om de doelgroep aan te moedigen om hun persoonlijke gegevens achter te laten. Een bijzonder effectieve methode is het genereren van adressen met zogenaamde lead magnets. In dit artikel geeft Megan van Newsletter2Go je een inleiding in het gebruik van lead magnets als effectieve e-mailmarketing strategie.

Wat zijn lead magnets?

Lead magnets zijn een extra motivatie in de vorm van informatie die je ondersteunen bij het opbouwen van adressenlijsten en het vergroten van het aantal ontvangers. Het verzamelen van nieuwe adressen wordt door creatieve en doelgroepspecifieke lead magnets stukken eenvoudiger gemaakt. Voorbeelden van dergelijke lead magnets zijn onder andere whitepapers, e-boeken, webinars en cursussen.

Welke lead magnet kan ik het beste gebruiken?

Welke lead magnet het best bij jouw doelgroep aansluit is afhankelijk van hun specifieke problemen, interesses en wensen. Vind uit waar je ontvangers problemen ervaren of welke informatie ze graag zouden willen ontvangen. Ook de manier waarop je doelgroep het liefst informatie verkrijgt speelt een rol. Hebben je ontvangers veel of weinig tijd? Lezen ze liever een whitepaper of kijken ze graag video’s? Hoeveel tijd mag de lead magnet maximaal in beslag nemen?

Afhankelijk van de antwoorden op de bovenstaande vragen wordt het eenvoudiger om de juiste lead magnet samen te stellen. Let erop dat een goede lead magnet zowel informerend, interessant als overtuigend is. Het primaire doel van de informatie is voor alle varianten gelijk, namelijk gebruikers aanmoedigen om hun e-mailadres op te geven.

Niet zeker wat voor lead magnets je kunt gebruiken? Denk bijvoorbeeld aan de volgende ideeën:

  • Kortingsvoucher
  • Checklist
  • Seizoenskalender
  • Template
  • Quiz
  • Peiling
  • Kalender
  • Stripboek
  • Game
  • Case studie
  • Kant-en-klare tekst
  • Cursus
  • Whitepaper
  • E-boek of preview van een boek
  • Handleiding
  • Studie
  • Webinar
  • Facebook groep
  • Proefversie of -abonnement
  • Catalogus
  • Stappenplan

Lead magnets in de praktijk

Als voorbeeld nemen we bijvoorbeeld een online bloemenhandel. De winkel heeft een goed functionerende blog en schrijft artikelen over de juiste verzorging van planten. Aan het eind van elk blogartikel plaatst de online bloemenhandel een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief. Dit formulier genereert echter slechts drie nieuwe aanmeldingen per maand, ondanks dat de artikelen bijna 900 lezers per artikel hebben.

Waar gaat het fout? Heel eenvoudig: de lead magnet ontbreekt. Wat kan de bloemist hieraan doen? In plaats van lezers simpelweg te vragen om zich aan te melden voor de nieuwsbrief, kunnen ze een extra waarde toevoegen. Bijvoorbeeld een download voor een PDF-bestand met een seizoensgebonden plantkalender. Natuurlijk gecombineerd met een bijbehorende call to action.

Deze strategie kan op vrijwel alle branches worden toegepast. Een B2B klant heeft vrij weinig aan een plantkalender, maar kan bijvoorbeeld wel wat met een stappenplan voor meer conversies.

Het ontwerpen van de juiste lead magnet

Allereerst: Wie is mijn doelgroep en wat heeft mijn doelgroep nodig? Hiervoor moet een plan worden opgesteld. Vaardigheden, interesses, doelstellingen, problemen, industrie, leeftijd, geslacht – al deze en meer factoren spelen een rol. Dat is waar het in de eerste stap om draait: ontdek wie de doelgroep is en beschrijf de doelgroep zo gedetailleerd mogelijk. Pas dan kun je nadenken over het formaat van de lead magnet.

Welk formaat is geschikt voor mijn doelgroep?

Zodra de personas zijn gecreëerd en een specifieke doelgroep is geïdentificeerd, wordt hierop voortgebouwd en gekozen voor een concreet lead magnet formaat. B2B klanten zijn vaak vooral geïnteresseerd in informatieve en nuttige content, terwijl B2C-klanten ook met entertainende content tevreden zijn. De bovenstaande bullet list helpt je om een passend formaat te kiezen.

Het plaatsen van het aanmeldformulier

Zodra de lead magnet gemaakt is blijft alleen het aanmeldformulier over. Gebruikers moeten deze velden eerst invullen om toegang te krijgen tot de beloofde inhoud. De formulieren moeten daarom zo goed mogelijk gepositioneerd worden en beschikken over een overtuigende call to action. Denk bijvoorbeeld aan “Ja, ik wil de gratis marketinggids!”.

Uit ervaring kunnen we vertellen dat pop-ups vaak het meeste succes vertonen, hoewel de aanmeldformulieren natuurlijk ook onder andere in het footerbereik, op de contact- of uitlogpagina en in blogartikelen kunnen worden geplaatst.

Getagged onder , ,

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.