De grote prijsillusie waar (bijna) iedereen intrapt

Geschreven door: Jasper Runneboom 4 reacties

De grote prijsillusie waar (bijna) iedereen intrapt

Laatst had ik een leuk gesprek met een ondernemer, het ging over prijs. Hoe belangrijk is dat nou eigenlijk? Hij vertelde mij dat hij veel meer ging vragen voor zijn workshops. Volgens hem zorgt een hogere prijs niet voor minder aanmeldingen, misschien zelfs wel voor meer.

Hij vertelde:

"ik heb eens een gratis workshop gegeven en jij mag raden hoeveel mensen erop af kwamen."

"Geen idee", zei ik.

"Nul, niemand, geen kip, geen hond....

Als prijs echt zo belangrijk argument was geweest dan was deze workshop toch propvol geweest!" zei hij.

En daarin moet je hem gelijk geven. Als prijs écht zo belangrijk was geweest als we vaak geneigd zijn te denken, dan had die workshop toch gewoon vol moeten zitten?

Hij had namelijk het bereik en de expertstatus die nodig zijn om de workshop vol te kunnen krijgen (hij krijgt dat namelijk wel voor elkaar met zijn betaalde workshop).

Zet dat je niet aan het denken over prijs, over jouw prijs?

Hoe belangrijk is die nou eigenlijk echt om succes te behalen?

Een ander voorbeeld, een klant van mij hielp ik met online marketing. Dit ging jaren goed, totdat ik vrij onverwacht een belletje kreeg dat ze met een nieuw bureau gingen samenwerken.

Ik vroeg toen wat dit nieuwe bureau ging doen en wat ze gingen betalen voor hun diensten. Wat bleek..... Ze gingen 4 x zoveel betalen!

Toen krabde ik mij wel even achter de oren...

Was ik veel te goedkoop geweest? Had ik meer moeten vragen waardoor ik ook van meer waarde had kunnen zijn?

Een perfect recept voor ellende

Wij als zzp'ers zijn snel geneigd om weinig te vragen voor onze diensten want ja, we zijn maar klein, hebben niet veel nodig en denken daarmee goed te kunnen concurreren.

Als onze diensten niet lopen, als we geen opdrachten krijgen, dan gaan wij ervan uit dat dit aan de prijs ligt. Dus wat doen we, we gaan de prijs verlagen, en verlagen, en verlagen.

Totdat we op een punt zitten dat je:

  • Er zelf geen fatsoenlijk inkomen uithaalt
  • Je de klant met een vervelend gevoel helpt, want hij betaalt eigenlijk te weinig
  • De klant zelf het idee heeft dat je hem niet echt goed helpt. Wat ook weer zo is...

Kortom je hebt een perfect recept voor ellende waarmee iedereen verliest. Dit is de grote prijsillusie waar bijna iedereen intrapt.

Terwijl in de eerste plaats de reden dat je te weinig klanten hebt waarschijnlijk niet aan je prijs ligt. Want concurrenten van je kunnen prima leven van hun klanten én die klanten zijn ook nog eens tevreden.

Wat is er dan wel aan de hand?

Ja, dat weet ik zo niet.

Maar ga dit nou eens uitzoeken voordat je denkt dat het aan de prijs ligt. Vraag het oud-klanten, vraag het prospects, vraag het een expert.

Grote kans dat zij je op dingen wijzen die niks te maken hebben met je prijs, maar met iets heel anders...

Over Jasper Runneboom

avatarJasper Runneboom is sterk in het bouwen van een goed online concept. Dit doet hij namelijk zelf als eigenaar van Zakelijkgroeien.nl en als zzp'er voor diverse andere partijen. Met het door hem ontwikkelde Online Business Canvas helpt hij partijen inzicht te krijgen in de bouwstenen voor een goede online strategie. Vanuit dit inzicht wordt er vervolgens een glashelder concept ontwikkeld en in de markt gezet.

Getagged onder , ,

4 reacties reactie achterlaten

  1. Interessant stuk, Jasper. Prijs is zelden de reden. Ik geef o.a. offertetrainingen en merk dan dat met name kleine ondernemers en ZZP’ers erg met hun prijs bezig zijn. Ik leer hun om die focus te verplaatsen naar een megagoed aanbod dat perfect past bij wat de klant nodig heeft.

  2. Goed verhaal Jasper! Het moet niet gaan over prijs, maar over waarde. Wat is jouw dienst de opdrachtgever waard? Wat mij helpt is om in plaats van een uurprijs een fixed price af te geven voor een dienst. De klant weet waar hij aan toe is en je voorkomt discussies als “nou, dat is een forse uurprijs!” of “heb je zoveel uur nodig?”

    1. is altijd fijn als dat kan!

  3. Ook ik heb hier eens een blog over geschreven. Meer dan 30 jaar ervaring welk prijskaartje zou je verwachten?

    Blijft lastig. http://www.mg-multitasking.nl/index.php/niet-duur-en-toch-waar-voor-jouw-geld/

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.