De ZZP’er en zijn beoordelingsgesprek

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl 0 reactie

De ZZP’er en zijn beoordelingsgesprek

Waarschijnlijk ben je blij dat je daar van af bent sinds je bestaan als ZZP’er: het jaarlijkse veroordelingsgesprek. Jammer, want als je het gesprek zelf even loskoppelt van de onhandige manager met wie het meestal gezamenlijk komt, is het een heel waardevol instrument. Juist voor de ZZP’er.

Want hoe makkelijk is het om jezelf te evalueren? Hoe lastig is het om echt objectief naar je eigen functioneren te kijken? Onze blik wordt vaak vertroebeld. Door ons vooringenomen ego, door de meningen van anderen, door de uitblijvende resultaten, of door onze angst omdat we weten dat we verzaakt hebben. In dit blog geef ik je een paar 6 stappen om jezelf op een objectieve manier te beoordelen. Zodat je dit jaar af kunt sluiten, en verder kunt met de dingen die je energie geven ipv afnemen.

1. Wat was het plan?

Het meest lastige is misschien wel het beeld hoe het zou moeten zijn. Afgemeten aan de hand van je banksaldo, de grootse successen van je concurrenten of misschien zelfs je zakelijke voorbeelden. Uiteindelijk is er maar 1 objectief punt waarmee je jouw functioneren kunt meten. Wat was je plan? Wat had je met jezelf afgesproken te gaan doen dit jaar? Welk doel wilde je bereiken, en wat was je geplande inzet? Wanneer je bijvoorbeeld als doel had EUR 100.000,- omzet te realiseren, en je had berekend dat je hiervoor 50 acquisitiegesprekken moest voeren dan is het eenvoudig meten. Dus… wat was jouw plan?

2. Wat zijn de feiten?

Wat is eind december de uitkomst van je plan? Zonder alle excuses, redenen, enz. In het voorbeeld: Hoeveel acquisitiegesprekken heb je gedaan, en wat was je omzet? Dat is het, zo simpel. Geen bullshit verhalen, alleen de feiten.

3. Zoek de verschillen

Waar wijken de feiten af van je planning? Ben je je doel voorbij geschoten? Dan was je misschien wel erg behoudend in je planning. Heb je het bij lange na niet gehaald? Waar zit het dan in? Haalde je wel de 50 acquisitiegesprekken maar niet de 100.000 omzet dan zou je kunnen concluderen dat je strategie aanpassing behoeft. Heb je de 50 acquisitiegesprekken niet gevoerd dan moet je je afvragen wat je belangrijker hebt gemaakt en waar je wel je tijd aan hebt besteed.

4. Formuleer je correctie

Als de uitkomst overeenkomt met je planning dan kun je prima verder op de weg die je ingeslagen bent. Trek vooral een fles champagne open om het te vieren, en maak even pas op de plaats. Geniet van je succes en ga na een paar dagen met een opgeladen batterij weer vol energie verder.

Wanneer de uitkomst minder is dan je planning dan is het wijs om te corrigeren. Op je strategie wel te verstaan. Het bijstellen van je doel is de ‘easy way’. Trap niet in de valkuil van nieuwe inzichten en nieuwe doelen. Ja, het kan zijn dat je vandaag andere keuzes maakt voor je toekomst en een ander doel kiest. En je weet zelf wanneer dat de juiste weg is, of slechts een excuus. Echt, dat weet je. Don’t fool yourself!

Ben je tot de conclusie gekomen dat je je strategie moet bijstellen? Gefeliciteerd, ga het doen! Doorgaan op dezelfde weg levert alleen maar (meer) frustratie en teleurstelling op. Kijk om je heen hoe anderen het doen, vraag om hulp, vind van mijn part een coach en ga er voor! Je bent het verschuldigd aan jezelf en je omgeving om succesvol te zijn. De wereld heeft inspirerende voorbeelden als jou nodig!

5. Kijk naar je resultaten

De grootste misvatting van ondernemers is dat alleen een geslaagde business deal een resultaat is. Elke uitkomst is een resultaat, ook de uitkomst die je vooraf niet had bedacht. Selecteer de resultaten uit het afgelopen jaar die je verder gaan brengen in het nieuwe jaar. Welke strategie werkte goed voor je? Welk inzicht over je eigen functioneren helpt je om komend jaar bij te sturen? Wat heb je geleerd? Edison leerde ook 10.000 manieren om een gloeilamp te maken die niet werkt. Met die inzichten kwam hij tot de gloeilamp die wel de hele wereld licht bracht. Wat is jouw gloeilamp? Schrijf die resultaten op zodat je ze dit jaar nog eens terug kan lezen en daarmee je focus weer op scherp te zetten als je het nodig hebt. Lees meer over het effect van succes schrijven in mijn blog van even geleden: http://successgeneration.nl/de-magie-van-het-schrijven-van-successen/

6. Kom in beweging

Nieuwe inzichten, een nieuwe ronde, en nieuwe kansen. Mits je in beweging komt. Wanneer je dat niet doet dan weet je zeker wat de uitkomst van je beoordelingsgesprek volgend jaar is.

Ik wens je een goed gesprek!

Getagged onder

Reactie toevoegen

  • Over Zakelijkgroeien.nl

    Zakelijkgroeien.nl is door Jasper Runneboom opgezet als platform om startende ondernemers en zzp'ers (financieel) succesvol te laten worden.

    Vanuit mijn eigen ervaring en die van andere zzp'ers vind je hier veel informatie, tools en tips die je helpen om net als mij de volgende stap te zetten in je onderneming en van start-up door te groeien naar een stabiel en winstgevend ondernemer.

    Volg me op: LinkedIn