Effectieve offline marketingtools in een digital tijdperk

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl 0 reactie

Effectieve offline marketingtools in een digital tijdperk

Online marketing is booming op dit moment. SEO, SEA en Google Analitics zijn maar een paar termen die veelvuldig genoemd worden als het gaat om online marketing. En in dit digitale tijdperk lijkt het erop dat online marketing de enige manier is om (potentiële) klanten te bereiken en als bedrijf te groeien. Hierbij worden offline marketinginstrumenten nog wel eens over het hoofd gezien. Maar bij het opstellen van een marketingstrategie zijn ook offline tools zoals brochures, visitekaartjes en flyers interessant om op te nemen. Deze tools blijken in een technologische wereld nog steeds effectief.

Marketingexperts geven aan dat de beste manier om een goed resultaat te bereiken is door het combineren van online marketingacties met offline marketing. Door klanten via verschillende kanalen te benaderen, is de kans op een conversie hoger. Offline marketinghulpmiddelen kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van een bedrijf en zullen de marketingstrategie versterken. Bezoek eens de website van een online printer zoals www.drukzo.nl om het brede scala aan offline marketinginstrumenten te bekijken.

Graag geven we een aantal voorbeelden van offline marketingtools die in de praktijk succesvol zijn gebleken voor bedrijven van elk type en grootte. Instrumenten die helpen om de doelgroep te bereiken.

Buitenreclame voor lokale bedrijven

Outdoor advertising lijkt misschien iets dat door grote bedrijven wordt ingezet, maar ook lokale bedrijven en zelfstandigen kunnen deze optie benutten. Denk eens aan gevelvlaggen en stoepborden voor de ingang van de zaak om de aandacht op het bedrijf te vestigen. Zorg voor een ontwerp dat opvalt en dat mensen uitnodigt om binnen te stappen. Of ontwerp bijvoorbeeld posters voor een reclame in bushokjes om potentiële klanten in een bepaald gebied te bereiken.

Bedankkaartjes bij een bestelling

Als klanten een bestelling hebben geplaatst, of dit nu voor een product of een dienst is, is de levering hiervan een geweldige kans om aan klantbinding te werken. Dit is belangrijk voor herhaalaankopen. Bij het verzenden van een product kan in de verpakking een bedankkaartje met bijvoorbeeld een kortingscode voor een volgende aankoop worden meegestuurd. Het interessante van het geven van een kortingscode is dat het gebruik perfect gemeten kan worden en de effectiviteit berekend kan worden. Ook bij het afnemen van een dienst kan aan de klant een bedankkaart worden gegeven, een eenvoudig detail dat kan helpen bij het opbouwen van loyaliteit.

Communiceer offline een online wedstrijd

Wedstrijden zijn altijd interessante marketingacties, omdat mensen graag iets willen winnen. Door het combineren van online en offline tools kan de merkpositie zowel in de fysieke als in de digitale wereld verbeterd worden. Communiceer bijvoorbeeld een fotowedstrijd door gebruik te maken van flyers en laat mensen daarna foto´s uploaden naar sociale netwerken. Door vervolgens mensen uit te nodigen om te stemmen via social media op de foto´s worden meer potentiële klanten bereikt.

Neem deel aan (lokale) evenementen

Beurzen en evenementen zijn de perfecte manier om zaken te doen, mits het event natuurlijk in de relevante sector wordt georganiseerd. Door offline tools zoals rollup banners te gebruiken om de aandacht op een stand te vestigen en vervolgens flyers, visitekaartjes of relatiegeschenken aan geïnteresseerden mee te geven, wordt een organisatie bekend onder een breed publiek. Lokale evenementen staan bekend om het leveren van kwalitatieve leads. Ga alleen wel voorzichtig om met het bezoeken van bijvoorbeeld beurzen als deelnemer en bereken goed de investering en de winstgevendheid.

Bij het schrijven van een marketingplan en het bedenken van marketingacties is het aan te raden om ook offline marketingtools in te zetten, aangezien in marketing niet alles alleen online plaats vindt.

Getagged onder

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

  • Over Zakelijkgroeien.nl


    Zakelijkgroeien.nl is een concept bedacht door Jasper Runneboom, gids voor de online marketing jungle en organisator van de online marketing expeditie.

    Waar hij zelf ondernemers graag helpt om online te groeien is zakelijkgroeien.nl opgezet als platform om ondernemers en zzp'ers op een breder vlak te laten groeien.

    Hier vind je handige tools zoals de netwerkagenda en de beste software om de zakelijke groei van jouzelf te bevorderen. Daarnaast vind je hier gratis honderden artikelen die antwoorden geven op relevante ondernemersvragen.

    Op naar meer zakelijke groei!