Het belang van unique selling points (usp’s) voor iedere ondernemer

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl 0 reactie

Het belang van unique selling points (usp’s) voor iedere ondernemer

Iedere ondernemer dient op de hoogte te zijn van zijn of haar usp’s en de meerwaarde daarvan voor de klant. Je dient dus elk van deze usp’s te kunnen uitleggen als een voordeel voor je klant en deze in alle marketinguitingen te communiceren.
Vraag je ondernemers wat hen onderscheidt van de concullega’s, dan moeten sommige van hen diep graven. Ondernemen is een automatisme geworden. De verscheidenheid aan antwoorden op deze vraag is groot. Het is natuurlijk een compliment dat jij als ondernemer de reden bent dat mensen zaken met je doen! Dat men jou waardeert en vertrouwd. Toch mag je de ups’s niet uit het oog verliezen. Waarom kopen klanten bij jou en niet bij je concurrent? Oftewel, wat zijn jouw usp’s?

Wat is een unique selling point?

Met een usp onderscheid je jezelf van degenen die hetzelfde product of dezelfde dienst leveren. Met veel collega aanbieders op de markt is het lastig om de beste indruk te maken. Je maakt de beste indruk als je jouw usp’s vertaalt naar een klantvoordeel. Dit kan namelijk het verschil maken om voor jou als ondernemer te kiezen.

Wat is de behoefte van je klant? Zorg dat je de beste oplossing biedt voor jouw klant. Jij bent namelijk uniek! Je zult zien dat de voor jou ideale klant dan heel bewust voor jou kiest. Maak het niet onnodig moeilijk, sommige klanten vinden het al bijzonder als je terugbelt en je afspraken nakomt. Of als je ‘gewoon’ attent bent.

Een aantal voorbeelden van usp’s:

USP                                                      Klantvoordeel
* Eigenaar als vast contactpersoon * Gemak, snelheid en vertrouwd gevoel

* ISO-certificering                              * Kwaliteit, betrouwbaarheid en degelijkheid

* Geen voorrijd- of reiskosten         * Financieel voordeel

Verwerk deze punten in al je marketinguitingen, zoals je website, elevator pitch en offertes. Je zult positief verrast zijn door het effect!

Tot slot enkele usp’s die vertaald zijn naar het klantvoordeel:

  • Vindt u het elders goedkoper? Dan betalen wij u het verschil terug (BCC)
  • Vandaag voor 23:59 besteld, morgen in huis (Coolblue)
  • 24 uur per dag bereikbaar voor calamiteiten (G4S)
  • Eén maand gratis volledige functionaliteit (Spotify, Netflix)
  • 7 dagen per week gratis thuisbezorgd (Coolblue)

Kan het beter en sneller?

Natuurlijk, vraag het gewoon aan je klant! Je zult versteld staan van wat men uniek vind. Zeker bij een nieuwe klant na een offertetraject is het een prima moment om te vragen: ‘Wat heeft de doorslag gegeven?’ Luister goed en scherp waar nodig je marketingboodschap aan. Ook uit klanttevredenheidsonderzoeken kun je veel waardevolle kenmerken halen die je uniek en aansprekend maken. Succes!

victorhuiting2Victor Huiting is sales- en acquisitie-expert. Hij ondersteunt ondernemers met het vergroten van hun (commerciële) vaardigheden, geeft salestrainingen en realiseert kwaliteitsafspraken met beslissers. Ben je benieuwd welke concrete adviezen hij voor jou nog meer in petto heeft? Neem gerust contact op: tel 06-16 26 43 49 of info@rivercloud.nl

Getagged onder , ,

Reactie toevoegen

  • Over Zakelijkgroeien.nl

    Zakelijkgroeien.nl is door Jasper Runneboom opgezet als platform om startende ondernemers en zzp'ers (financieel) succesvol te laten worden.

    Vanuit mijn eigen ervaring en die van andere zzp'ers vind je hier veel informatie, tools en tips die je helpen om net als mij de volgende stap te zetten in je onderneming en van start-up door te groeien naar een stabiel en winstgevend ondernemer.

    Volg me op: LinkedIn