Marketing voor kleine ondernemers: deze strategieën zorgen voor succes

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl 0 reactie

Marketing voor kleine ondernemers: deze strategieën zorgen voor succes

Kleinere bedrijven worden altijd geconfronteerd met het vooroordeel dat ze de grote bedrijven niet kunnen bijbenen op het gebied van marketing. Toch is deze visie is allang achterhaald. Met name social media platforms zijn het ideale platform voor kleine bedrijven om hun eigen doelgroep op een kosteneffectieve en gerichte manier aan te spreken. Maar het aanmaken van bedrijfsprofielen in verschillende sociale netwerken is niet voldoende. De kanalen moeten immers duurzaam worden ondersteund en onderhouden voor de doelgroep. Dit kost tijd. Bovendien mogen middelgrote ondernemingen de voordelen van offline reclame niet uit het oog verliezen. Om van beide te kunnen profiteren èn om ervoor te zorgen dat de marketingactiviteiten ook daadwerkelijk door de doelgroep worden waargenomen, raden wij u deze strategieën aan.

1. het internet te veroveren

Wilt u uw klantenbestand uitbreiden en een grotere doelgroep bereiken? Allereerst heb je een aantrekkelijke website nodig en daarnaast ist het van belang profielen te hebben op de belangrijkste sociale netwerken (vooral Facebook en Instagram). Heeft u beide al? Dan is dit een zeer goed begin. Nu hoeft u alleen nog maar unieke content te uploaden naar uw platformen. Voeg bijvoorbeeld een blogsectie toe aan uw website waar u regelmatig tips of inzichten kunt geven in uw dagelijkse werkzaamheden. Via de sociale media komt u in direct contact met uw doelgroep. Op deze manier zorgt u voor interactie en bouwt u een duurzame relatie op met uw publiek.

2. vertrouwen op storytelling

Steeds meer mensen en ook de media zijn geïnteresseerd in het verhaal achter een product of bedrijf. En dat is precies wat je op een aansprekende manier moet vertellen. Dat is waar het bij storytelling om draait: toon de menselijke kant van uw bedrijf. Stap voor stap, bijvoorbeeld het oprichtingsverhaal of neem de rol van een expert op zich. Op deze manier profiteert uw bedrijf ook van het vertellen van verhalen. U kunt immers optreden als contactpersoon voor kranten- of radioreportages. Een leuke extra is dat dit ook reclame is waarvoor je niets hoeft te betalen.

3. regionaliteit als een voordeel zien

Vergeleken met grote bedrijven, waarvan de doelgroepen over het algemeen wijd verspreid zijn, profiteren kleine bedrijven van het feit dat potentiële klanten virtueel op de stoep staan. Dit heeft voordelen voor alle soorten reclameactiviteiten. Deze hebben een veel gerichter effect door hun regionale focus, terwijl grote bedrijven, als het gaat om marketing, vaak te kampen hebben met sterke verstrooiingseffecten. Word zelf actief en verdeel flyers, brochures of gepersonaliseerde promotieartikelen rechtstreeks naar potentiële klanten in uw directe omgeving en breng zo persoonlijk uw marketingcampagne in beweging.

4. netwerker worden

Dat is niet wat we bedoelen met “social media-expert”. Netwerken gaat meer over zakelijke contacten die u aanknopen via gerichte zakelijke gesprekken. Nodig bijvoorbeeld uw leveranciers of partners uit op een ronde tafel en praat tijdens een kop koffie over mogelijke toekomstige mogelijkheden of verdere samenwerking. Aan de ene kant zullen uw zakenpartners zich gewaardeerd voelen, omdat ze in uw vertrouwen worden getrokken.

Anderzijds kan deze uitwisseling leiden tot nieuwe synergie-effecten of mogelijkheden tot samenwerking. Uw partners hebben immers ook vele jaren ervaring in het bedrijfsleven en hebben gegarandeerd een paar tips voor u klaarliggen.

Combineer klassieke en nieuwe reclamekanalen

Marketing is nu ook voor kleine bedrijven een onmisbare taak geworden. Immers, het internet opent vandaag de dag veel mogelijkheden om snel en kosteneffectief het eigen bewustzijn te vergroten. Tegelijkertijd zijn er echter nog steeds klassieke instrumenten, zoals gedrukte reclame of zakelijke gesprekken, die middelgrote bedrijven niet mogen negeren bij het opzetten van een uitgebreide marketingstrategie.

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

  • Over Zakelijkgroeien.nl

    Zakelijkgroeien.nl is door Jasper Runneboom opgezet als platform om startende ondernemers en zzp'ers (financieel) succesvol te laten worden.

    Vanuit mijn eigen ervaring en die van andere zzp'ers vind je hier veel informatie, tools en tips die je helpen om net als mij de volgende stap te zetten in je onderneming en van start-up door te groeien naar een stabiel en winstgevend ondernemer.

    Volg me op: LinkedIn