Waarom telefonische acquisitie juist in 2019 weer terugkomt

Geschreven door: Ruben Vitters 0 reactie

Waarom telefonische acquisitie juist in 2019 weer terugkomt

Telefonische acquisitie, het klinkt ondertussen haast ouderwets naast alle digitale (marketing) termen en namen. En terecht, we leven in een razend interessant digitaal tijdperk. Een tijdperk waarin we zoveel meer voor elkaar krijgen. Het aantal middelen die daarvoor tegenwoordig voorhanden zijn lijkt oneindig.

Super fijn natuurlijk dat je tegenwoordig op de fiets nog even een mailtje kan versturen en vanuit de trein je bonnetjes in je boekhoudprogramma kan opslaan. Maar sommige dingen zijn simpelweg niet vervangbaar. Het menselijk contact zorgt uiteindelijk in veel opzichten nog altijd voor de beste resultaten. Telefonische acquisitie (daar heb je die ouderwetse term weer) is daar een mooi voorbeeld van.

De afgelopen jaren was telefonische acquisitie minder populair, ook bij ondernemers en commercieel medewerkers. Oorzaak? Die zou ik zoeken in het hoekje “digitaal”. We zijn de afgelopen jaren nogal overdonderd door geweldige oplossingen die marketing en verkooptrajecten voorgoed hebben veranderd. Ineens werd het mogelijk om online nieuwe klanten te vinden. De hele wereld stortte zich op Google, Facebook, LinkedIn en Twitter. Het telefonisch contact verdween meer naar de achtergrond.

27 jaar geleden was het voor het eerst mogelijk om via SMS contact te hebben en in 2009 werd WhatsApp geïntroduceerd. Ondertussen heeft zo goed als elk social media kanaal een chatfunctie. Waar we in het verleden een ‘in de telefoon klommen’ als we bijvoorbeeld even snel iets geregeld wilden hebben, sturen we tegenwoordig een ‘Appje’ of chatbericht. Het algemene telefoneergedrag is hierdoor in meerdere opzichten veranderd.

Anno 2019 kunnen we stellen dat we na al die jaren op een punt staan waarin we beter kunnen beoordelen in welke situaties we bepaalde media gebruiken. Dat zorgt er ook voor dat we tegenwoordig (social) media minder spannend vinden of zelfs vaak klaar zijn met (social) media.

Uit onderzoek van CBS blijkt dat social media gebruik weliswaar nog steeds toeneemt maar de inzet ervan is veranderd. Het meerendeel van social media gebruikers maakt er gebruik van om privé op de hoogte te blijven van familie en vrienden of interessante bedrijven. De grote verandering is dat social media tegenwoordig een informatievoorziening is en niet meer een communicatiemiddel.

Zijn we dan toch weer meer toe aan echt menselijk contact?

Het lijkt er wel op dat men weer meer behoefte heeft aan persoonlijk contact. Het telefonisch contact, en dus ook telefonische acquisitie, is wat weer helemaal terug lijkt te komen. Wel is er een duidelijk verschil merkbaar doordat telefonische acquisitie vaker meer betrokken lijkt te worden in het marketingproces.

Daarbij komt dat we de afgelopen jaren steeds meer te doen hebben met (strengere) wet- en regelgeving. Dat heeft er niet alleen maar voor gezorgd dat alles beter is geregeld maar ook dat men over het algemeen bewuster omgaat met het inzetten van de verschillende communicatiemiddelen.

HUH?! Maar telefonische acquisitie is toch niet meer toegestaan na de AVG/GDPR wetgeving?

Het antwoord hierop is heel simpel; telefonische acquisitie is nog hartstikke toegestaan. Eigenlijk is er niet zo heel veel veranderd in telefonische acquisitie. Dat heeft ermee te maken dat telefonische acquisitie in de basis niet onder de AVG/GDPR wetgeving valt maar onder de Telecommunicatiewet. Wat er wel onder valt is de bron waaruit je adressenbestanden haalt en de manier waarop je informatie verwerkt.

Okay, dus telefonische acquisitie is nog moeilijker geworden door AVG/GDPR?

AVG/GDPR zorgt ervoor dat we beter nadenken over het toepassen van telefonische acquisitie. Het is nu nog belangrijker om gestructureerd te werk te gaan. Die structuur zorgt uiteindelijk alleen maar voor meer kwaliteit.

Doordat we dus weer toe zijn aan meer persoonlijk contact in combinatie met de ‘verplichte’ structuur zorgt dat ervoor dat telefonische acquisitie weer helemaal terug gaat komen…Telefonische acquisitie is dus geen ouderwetse term, telefonische acquisitie is eerder een ‘vintage’ term!

Meer te weten komen hoe je succesvol telefonische acquisitie anno 2019 uitvoert?
Check dan de trainingen via https://www.newbusinesstraining.nl/acquisitie-training

Getagged onder ,

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

  • Over Zakelijkgroeien.nl

    Zakelijkgroeien.nl is door Jasper Runneboom opgezet als platform om startende ondernemers en zzp'ers (financieel) succesvol te laten worden.

    Vanuit mijn eigen ervaring en die van andere zzp'ers vind je hier veel informatie, tools en tips die je helpen om net als mij de volgende stap te zetten in je onderneming en van start-up door te groeien naar een stabiel en winstgevend ondernemer.

    Volg me op: LinkedIn