Met deze handige tools wordt jouw administratie een ‘piece of cake’

Met deze handige tools wordt jouw administratie een ‘piece of cake’

Ondernemen leuk, administratie en cijfers niet? Helaas hoort het er echt bij. Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk tijd besteden aan de leuke kanten van het ondernemen, zoals het bedenken van nieuwe ideeën en het maken van plannen voor de toekomst. Helaas hoort bij het runnen van een bedrijf ook administratie en cijfers bijhouden. Gelukkig zijn er handige tools beschikbaar die het jou als ondernemer gemakkelijk maken om deze taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Zo hoef je er zo min mogelijk tijd te besteden en wordt alles toch goed geregeld. In dit artikel bespreken we vijf handige tools die elke ondernemer zou moeten kennen.

1. Debiteurenbeheer

Een belangrijk onderdeel van administratie is debiteurenbeheer. Als ondernemer wil je immers dat je facturen op tijd worden betaald, zodat je zelf weer verder kunt met jouw werkzaamheden. Een tool die hierbij kan helpen is de software van Payt. Een effectief, duidelijk debiteurenbeheer is van essentieel belang, vooral wanneer je een groot klantenbestand hebt. Het kost, als je zelf het spreekwoordelijke wiel steeds moet uitvinden, ontzettend veel tijd. Voor je onderneming is het uiteraard erg belangrijk dat je klanten op tijd betalen. Payt maakt debiteurenbeheer makkelijk, overzichtelijk en duidelijk voor jezelf én je klanten. Het biedt het meest adequate softwarepakket voor elk bedrijf, ongeacht of dit nu een zzp’er is of een multinational.

2. Boekhoudprogramma

Een ander belangrijk onderdeel van de administratie is natuurlijk boekhouding bijhouden. Voor veel ondernemers is dit geen favoriete bezigheid, maar toch moet het gebeuren om inzicht te krijgen in de financiële status van jouw bedrijf. Het inhuren van een boekhouder of administratiekantoor is echter vaak een dure grap. Door de boekhouding zelf te doen, kun je enorm veel geld besparen. Het is uiteraard wél van belang dat het goed gebeurt. Gelukkig zijn er tegenwoordig handige online platforms waarmee je jouw boekhouding min of meer automatisch kunt doen. Een handige tool om hierbij te gebruiken is Moneybird of Jortt. Dit soort online boekhoudprogramma’s zijn niet duur en maken boekhouden een stuk makkelijker en overzichtelijker door het automatisch inlezen van banktransacties en facturen. Daarnaast kun je met Moneybird eenvoudig offertes en facturen opstellen en versturen.

3. Salarisadministratie

Als jouw bedrijf medewerkers in dienst heeft, komt daar natuurlijk ook een goede salarisadministratie bij kijken. Dit kan een tijdrovende klus zijn, maar gelukkig zijn er tools beschikbaar die dit proces voor jou kunnen vereenvoudigen. Een handige tool hiervoor is Employes of Nmbrs. Met deze tools kun je eenvoudig de salarisadministratie bijhouden en loonstrookjes opstellen voor medewerkers. Daarnaast kun je via zo’n tool ook verlof- en verzuimregistratie bijhouden. Het draaien van de maandelijkse loonrun wordt dan een eenvoudige klus die je in een kwartiertje klaar hebt.  In korte tijd wordt alles verwerkt en staan de betaalbestanden klaar. Ook erg handig is dat je personeel ook direct beschikt over de loonstroken en dat de loonjournaalposten automatisch in het boekhoudsysteem worden verwerkt.

4. Google Workspace

Ook erg handig is Google Workspace, voorheen bekend als G Suite. Dit is een pakket van verschillende tools die ondernemers kunnen gebruiken om samen te werken binnen het bedrijf en efficiënter te communiceren met klanten en partners. Het uitwisselen van documenten, teksten en belangrijke gegevens wordt een stuk makkelijker en overzichtelijker. Zo biedt Google Workspace onder andere Gmail (voor e-mail), Google Drive (voor het delen van documenten) en Google Meet (voor videoconferenties). Deze tools maken het mogelijk om altijd up-to-date te blijven en snel met anderen samen te werken.

5. Projectmanagement

Als kleine of startende ondernemer zal je misschien niet direct aan projectmanagement denken. Toch kan dit je veel brengen! Zo kun je taken uitzetten en inplannen, tijdregistratie toepassen, budgetten vastleggen en leads en prospects bijhouden. Afhankelijk van welk systeem je gebruikt, is het veelal ook mogelijk om rapporten te maken, contactgegevens bij te houden en kun je beschikken over een goede SSO en API ondersteuning. Met een uitgebreide projectmanagement tool zoals Productive of Gripp, houd je overzicht, het geeft je rust én het zorgt dat alles soepel verloopt. Kortom, een boost voor jezelf én je onderneming.

Conclusie

Administratie hoort er helaas echt bij als ondernemer, maar dat betekent niet dat het een vervelende klus hoeft te zijn. Door gebruik te maken van handige tools zoals Payt, Moneybird, Nmbrs en Google Workspace maak jij jouw administratieve taken zo gemakkelijk mogelijk en hou jij meer tijd over voor de leuke kanten van het ondernemen. Zo geef je jouw onderneming een boost en wordt het minder leuke, administratie deel een ‘piece of cake’! Lekker met een kop koffie…

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Flex bv als zzp’er oprichten? De voor- en nadelen op een rij

Als zzp’er kun je ervoor kiezen om vanuit een besloten vennootschap (bv) te gaan ondernemen. Dit kan in bepaalde situaties handig en ...
Gepost op: 21 juli 2016

Zo versterk je je online aanwezigheid

In het afgelopen jaar hebben we allemaal gezien dat kleine bedrijven flink moeten kunnen aanpassen. De markt verandert voortdurend en bedrijven moeten ...
Gepost op: 29 september 2023

Bedrijfsaansprakelijkheid voor mkb’ers: dit moet je weten

Ben je een mkb’er? Dan is het slim om goed verzekerd te zijn. Want als jij of je werknemer een fout maakt ...
Gepost op: 29 november 2022

Inkomstenbelasting eenmanszaak berekenen

Wil je weten hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer betaalt met een eenmanszaak? Hieronder bereken je gemakkelijk hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer gaat betalen. Over ...
Gepost op: 30 april 2021

Starten met Importeren & Exporteren

Het klinkt aantrekkelijk, en natuurlijk is het op dit moment ook heel hip. Importeren, en dan vooral uit China. Het land van ...
Gepost op: 22 mei 2015

Een goede boekhouding als MKB’er: zo zet je hem slim op

Ben je ondernemer binnen het MKB en zoek je als mkb’er een manier om de boekhouding op orde te krijgen? Lees dan ...
Gepost op: 23 maart 2021

8 tips voor effectief thuiswerken als ondernemer

Steeds vaker werken ondernemers vanuit huis. Thuiswerken is echter een heel andere ervaring dan werken op een kantoor. Hoe blijf je productief ...
Gepost op: 13 juli 2021

Afschrijving van bedrijfsmiddelen binnen je onderneming: zo zit het

Een laptop. Een mobiele telefoon van de zaak en misschien nog wel een elektrische fiets om vliegensvlug bij je klanten te zijn. ...
Gepost op: 9 november 2021

Een goede offerte maken? Zo doe je dat

Een goede offerte maken is meer dan alleen een overzicht opstellen van wat jouw dienst een klant gaat kosten. Een goede offerte helpt ...
Gepost op: 24 mei 2015

Een ongevallenverzekering voor zzp’ers: dit is wat je moet weten

Als zzp’er zit een ongeluk in een klein hoekje. Echter kan een klein ongeluk grote gevolgen hebben. In het ergste geval houd ...
Gepost op: 24 mei 2022

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.