Belastingen als zzp’er

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl

belastingen zzp

Belastingen, voor veel (startende) zzp'ers een onderwerp waar veel vragen over zijn. Voor werknemers in loondienst wordt bijna alles immers netjes geregeld door de werkgever. Maar als zzp'er ben je zelf verantwoordelijk voor de administratie en aangiftes bij de Belastingdienst. En dat kan schrikken zijn. Want hoe werkt het nou eigenlijk? Je wilt natuurlijk niks fout doen. Als (startende) zzp'er krijg je in principe te maken met 2 soorten belasting: de omzetbelasting of btw en de inkomstenbelasting.

Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen. Een goede boekhouder scheelt veel werk, er zijn uitstekende boekhoudprogramma's en er is online heel veel informatie over belastingen te vinden. Maar voordat je met dit alles te maken krijgt zal er nog eerst iets anders moeten gebeuren.

Je registratie bij de Belastingdienst en je btw-nummer krijgen

De eerste kennismaking met de Belastingdienst zal je hebben bij de Kamer van Koophandel. Bij de inschrijving van je bedrijf hoort namelijk ook de registratie van je onderneming bij de Belastingdienst. Als startende ondernemer moet je daarbij een schatting geven van de verwachte omzet, de verwachte kosten en de verwachte winst voor het komende jaar. Deze gegevens zijn nodig om een btw-nummer te krijgen.

Na het geven van deze schatting, krijg je bij afronding van je inschrijving meteen een btw-nummer als je een eenmanszaak begint. Bij andere rechtsvormen wordt je btw-nummer nagestuurd. Je bent na de inschrijving aangemeld bij de Belastingdienst. Binnen een paar weken stuurt de Belastingdienst je de nodige informatie zodat je kan inloggen op hun website om aangifte te doen als ondernemer.

Je administratie voeren voor de Belastingdienst

Belangrijk voor de Belastingdienst is dat je een administratie hebt die klopt, het is verplicht om een administratie bij te houden. Bij je aangiftes laat je de Belastingdienst weten hoeveel je hebt verdiend en uitgegeven. Dit gebeurt op basis van goed vertrouwen. Je hoeft geen bewijsstukken mee te sturen, wel is het belangrijk dat bij eventuele controle je kan bewijzen dat jouw aangiftes correct zijn gedaan.

Als de Belastingdienst je aangifte niet vertrouwt, dan kan er iemand langskomen om je administratie op te vragen. Jij moet dan met je administratie kunnen aantonen dat de aangifte klopt. Lukt dit niet, dan verwerpt de Belastingdienst je administratie en bepaalt de inspecteur hoeveel belasting je moet betalen. Dit is vaak een erg ruime schatting. Zorg daarom dat je administratie klopt zodat jij - ook na 7 jaar - nog begrijpt hoe het toen zat. Een boekhouder kan je helpen met het opzetten van een goede administratie.

Welke belastingen betaal je als ondernemer?

Als ondernemer betaal je grofweg twee soorten belastingen. Te weten de Omzetbelasting (btw) en de Inkomstenbelasting (IB)/ Vennootschapsbelasting. Deze laatste is afhankelijk van je rechtsvorm. Een vennootschap (B.V. en andere rechtspersonen) betaalt Vennootschapsbelasting. Eenmanszaken en vof's betalen inkomstenbelasting.

Naast inkomstenbelasting betaal je ook een inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. Omdat deze belasting ook afhankelijk is van je inkomen en tegelijk met de Inkomstenbelasting wordt geheven, wordt het vaak in één adem genoemd met de Inkomstenbelasting.

In dit filmpje leggen we de inkomstenbelasting en btw verder aan je uit:

Wat is omzetbelasting?

Omzetbelasting is de btw die op de meeste diensten en goederen geheven wordt. Dit kan 0%, 9% of 21% zijn. Als ondernemer ontvang en betaal je deze btw altijd. Elk kwartaal doe je aangifte bij de Belastingdienst van de betaalde en ontvangen omzetbelasting. Btw die je hebt betaald, krijg je terug. Bij de aangifte wordt dit aangeduid als voorbelasting. De btw die hebt gefactureerd, draag je af aan de Belastingdienst.

Voorbeeld
Heb je in een kwartaal zelf € 250,- btw betaald en € 1.000,- btw gefactureerd, dan moet je over dat kwartaal € 750,- btw afdragen.

Factureer je vóór het einde van het kwartaal (dus tot en met de laatste dag van het kwartaal), dan moet je de btw afdragen over dat kwartaal. Ook als je de btw nog niet hebt ontvangen. Je hebt 1 maand de tijd om de omzetbelasting over te maken. Dit betekent in de praktijk dat de btw over een kwartaal vóór de laatste dag van de maand na dat kwartaal ingediend en betaald moet zijn. Ben je te laat, dan krijg je een boete. Let op: ook als je in een kwartaal géén facturen hebt gestuurd, moet je wél btw-aangifte doen.

Als je niet heel veel inkomende en uitgaande facturen hebt, kan je de btw aangifte prima bijhouden in Excel. Als je onderneming groeit, dan kan het handig zijn om een boekhoudprogramma te gebruiken.

Mocht je een klein bedrijf hebben, dan kan je de btw per jaar betalen. Dit wordt bepaald door de Belastingdienst. Eventueel kan je hiervoor een verzoek indienen bij de Belastingdienst.

Vrijstelling van omzetbelasting: OVOB

Sinds 1 januari 2020 is er een nieuwe Kleineondernemersregeling (KOR): de OVOB. Je kunt hiermee vrijstelling aanvragen voor de omzetbelasting via de Omzet gerelateerde vrijstellingsregeling (OVOB). Voorwaarde is dat je jaaromzet (exclusief btw) onder de € 20.000 blijft en je onderneming gevestigd is in Nederland. In plaats van een korting op de btw kan de ondernemer dan kiezen voor een vrijstelling. Dit betekent voor de ondernemer:

  • geen btw-aangifte meer
  • geen btw op factuur meer in rekening brengen
  • de voorbelasting is niet aftrekbaar
  • omzet dient wel bijgehouden te worden in een administratie
  • deelname aan de OVOB betekent vrijstelling voor tenminste 3 jaar.

Let op: je moet uiterlijk vier weken vóór de start van de activiteiten de OVOB aanvragen, anders zijn de activiteiten niet vanaf het begin vrijgesteld van btw. Dus als je OVOB aanvraagt voor 2021, dan moet je vier weken vóór het einde van 2020 aanvragen. Deze termijn waarbij je vier weken voor aanvang de aanvraag OVOB moet indienen geldt ook voor startende ondernemers. Die vier weken ligt dus vóór de start van je bedrijf.

Hoe werkt de inkomstenbelasting voor mij als ZZP'er?

De kan de inkomstenbelasting in het algemeen zien als een soort trechter. Je gooit je inkomen in de trechter waar, na aftrek van allerlei kosten en aftrekposten, je bruto belastbaar inkomen uitkomt. Over dit bruto belastbaar inkomen wordt dan je inkomstenbelasting berekend. Voor de inkomstenbelasting gelden de standaardtarieven van de Belastingdienst. Het resultaat na aftrek van je de inkomstenbelasting uit de trechter is je vrij (netto) besteedbaar inkomen.

De inkomstenbelasting voor jou als ondernemer is de belasting die je uiteindelijk betaalt over de brutowinst uit je onderneming. Bij een eenmanszaak, vof of maatschap is je inkomen (jouw deel van) de winst van de onderneming. Eenvoudig gesteld kan je van het volgende uit gaan:

Bij een inkomen: betaal je dit percentage aan Inkomstenbelasting:
Tot € 20.7110%
tussen € 20.711 en € 68.50737,35%
€ 68.507 en hoger51,75%

Bedenk daarbij dat je belastbare inkomen niet hetzelfde is als de fiscale winst of de winst uit onderneming. Van de winst uit onderneming kun je als ondernemer meestal nog (bedrijfs)kosten aftrekken, dan heb je de winst uit onderneming. Van dat bedrag gaan nog aftrekposten af, zoals zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling. Ook kun je een bedrag opzij zetten als Oudedagsreserve. Uiteindelijk houd je een bedrag over: de belastbare winst.

Dus als je meer dan € 20.711, maar niet meer dan € 68.507 verwacht te verdienen, kun je het beste rond de 35% opzij zetten voor de Inkomstenbelasting. Alles wat je daarvan niet nodig hebt voor het betalen van belasting, kun je dan mooi gebruiken om een buffer op te bouwen.

Je vindt alle belastingregels in het handboek ondernemen van de Belastingdienst. Je kan je inkomstenbelasting als zzp'er dus zelf regelen. Veel ondernemers kiezen er echter voor om het makkelijk voor zichzelf te maken, zij gebruiken een boekhoudprogramma en een boekhouder om hun inkomstenbelasting te regelen. Omdat een boekhouder vaak veel beter weet hoe alles werkt en wat wel en niet mag, verdient hij zichzelf snel terug.

Hoeveel inkomstenbelasting betaal je ongeveer als zzp-er?

Het volgende overzicht geeft een schatting van de inkomstenbelasting uitgaande van de regels voor 2020 en uitgaande van het urencriterium van 1225 uur:

  • Tot € 20.000 winst =  € 0,- belasting
  • € 30.000 winst = +/- € 1.100,- belasting
  • € 40.000 winst = +/- € 4.400,- belasting
  • € 50.000 winst = +/- € 8.400,- belasting
  • € 75.000 winst = +/- € 20.000,- belasting

De Omzetbelasting en de Inkomstenbelasting zijn de twee belastingen waar 95% van de zzp'ers mee te maken krijgt. Als je deze voldoende begrijpt en jouw administratie goed uitvoert of laat uitvoeren zullen je belastingaangiftes probleemloos verlopen.

Makkelijk belastingaangifte doen als zzp'er

Om je belastingaangiftes soepel te laten verlopen is een boekhoudprogramma erg handig. Hieronder vind je 3 van de meest populaire boekhoudprogramma's van dit moment:

  •  

  • Heb je interesse in een programma?  Vraag vrijblijvend een gratis proefperiode of demo-account aan op de website van het programma.Wil je uitgebreid vergelijken? Hier kan je gratis uitgebreid boekhoudpakketten vergelijken.

  • Over deze site

    Over deze website

    De gemiddelde zzp'er maakt € 34.000,- winst per jaar en 55% van de startende ondernemers stopt alweer binnen 5 jaar.

    Die cijfers moeten beter!

    Daarvoor biedt zakelijkgroeien.nl inzicht, kennis en tools om de overlevingskans van startende ondernemers en de winst van zzp'ers te vergroten. Dit doen we vanuit onze eigen ervaringen als zzp'er.

    Wij zorgen dat je de belangrijke randzaken rondom jouw bedrijf of zzp-betaan beter begrijpt en goed opzet. Zodat je weet waar je potentiële groei zit en de juiste keuzes maakt. Met als resultaat dat je jouw bedrijf of zzp-betaan voor de lange termijn winstgevend maakt. En je door kan gaan om in vrijheid en naar eigen inzicht een impact te maken op de wereld en te bouwen aan jouw succes.

    Spreekt dit je aan? Word dan lid van onze LinkedIn groep!

  • Kenniscentrum