4 tips om geld te besparen als ondernemer

4 tips om geld te besparen als ondernemer

Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, lijken veel signalen te wijzen op een mogelijke economische terugval. Mensen geven minder geld uit, de situatie op de arbeidsmarkt is onzeker en hoewel de stijging van de prijzen wat afneemt, is er nog steeds inflatie. Gelukkig hebben ondernemers een aantal belangrijke lessen geleerd van eerdere moeilijke tijden en zijn ze nu beter voorbereid om slimme beslissingen te nemen en zich aan te passen. Toch is het altijd verstandig om stappen te nemen om kosten te besparen. Wanneer je bewust bezig bent met financiële kwesties, kun je proactief zijn en je bedrijf succesvol leiden, zelfs in onzekere tijden. Hier zijn vier handige tips om geld te besparen:

Onderhandel met leveranciers

Wanneer de economie in zwaar weer verkeert, heeft dit invloed op bijna iedereen, ook op je leveranciers. Ook zij moeten flexibel zijn en meedenken met jouw veranderende behoeften, wat laat zien dat ze betrokken zijn bij het succes van jouw bedrijf, zowel in goede als slechte tijden. Probeer daarom met je leveranciers te onderhandelen over gunstige prijzen en voorwaarden die bij deze situatie passen. Lukt dat niet? Ga dan op zoek naar andere leveranciers. Kijk bijvoorbeeld naar een technische groothandel die wel met jouw mee wilt denken. Kijk ook eens of je de huurovereenkomst van je kantoorruimte opnieuw kunt bespreken als je er een hebt.

Kijk goed naar je marketing activiteiten

Denk eens na over hoe je je marketing en reclame aanpakt. Vooral als je bedrijf betaalde campagnes op bijvoorbeeld social media doet of grote marketingbureaus inschakelt, kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Maar er zijn andere manieren om klanten te bereiken zonder te veel geld uit te geven en toch effectief te zijn. Je zou bijvoorbeeld dure advertentiecampagnes kunnen vervangen door verbeteringen aan je website zodat deze beter vindbaar is in zoekmachines. Ook is het een goed idee om meer aandacht te besteden aan je aanwezigheid op social media en daar echt in gesprek te gaan met mensen.

Wees verstandig met het aannemen van personeel

Slim personeel aannemen kan een uitdaging zijn voor veel ondernemers, vooral voor degenen die verantwoordelijk zijn voor het aannemen van werknemers. Traditioneel werd ervaren personeel aannemen gezien als de beste keuze, maar vaak zijn ervaren professionals duurder dan minder ervaren krachten. Tegenwoordig zie je echter dat sollicitanten zichzelf opnieuw uitvinden en werk zoeken in vakgebieden die niet precies op hun cv staan. Het beoordelen van competentie en aanpassingsvermogen kan lastig zijn, dus vertrouw sterk op referenties van medewerkers en andere personen om deze eigenschappen te beoordelen. Je kunt tevens kiezen om werknemers binnen je bedrijf verder te laten ontwikkelen met betaalde cursussen.

Besteed uit waar het kan

Je medewerkers zijn waardevol voor je bedrijf, maar ze brengen ook hoge kosten met zich mee door stijgende lonen, verzekeringskosten en kantoorkosten. Niet alle taken hoeven per se door eigen personeel te worden gedaan. Het kan slim zijn om sommige taken uit te besteden aan freelancers of externe partijen, zodat je efficiënter met je geld kunt omgaan. Hoe dan ook, het is altijd slim om na te denken waar je kosten kunt besparen en hoe je bepaalde dingen misschien efficiënter kunt aanpakken. Succes!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Wat doet een boekhouder eigenlijk?

Als zzp’er of zelfstandig ondernemer kun je er veel baat bij hebben om een boekhouder in de arm te nemen. Iedereen die ...
Gepost op: 1 maart 2019

Telefonische Acquisitie Voorbereiden

Een goed begin is het halve werk’ leert het gezegde. Ook voor het uitvoeren van telefonische acquisitie geldt deze wijsheid. Veel bedrijven ...
Gepost op: 22 mei 2015

Hoe zet ik social media in als ondernemer?

Social media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Er wordt veel over geschreven en bijna iedereen gebruikt een of ...
Gepost op: 22 mei 2015

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is vaak het startpunt van je ondernemerschap. Je gaat officieel beginnen! Maar waarom is het nodig en ...
Gepost op: 22 mei 2015

9 tips om minder tijd kwijt te zijn aan je boekhouding

De meeste zzp’ers vinden het doen van de administratie en boekhouding het minst leuke werkje dat aan het ondernemen vast zit. Geldt ...
Gepost op: 12 november 2019

Wat moet er op een factuur staan?

Als je een factuur stuurt moet deze aan een aantal wettelijk eisen voldoen om rechtsgeldig te zijn. Er wordt wat betreft eisen ...
Gepost op: 24 mei 2015

Hoe kies je een locatie voor een zakelijke bijeenkomst?

Het organiseren van een zakelijke conferentie is een grote taak, en een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen, is de ...
Gepost op: 29 september 2023

De administratie slim opzetten: hoe bewaren en registreren?

De administratie opzetten is voor ondernemers een verplichting van de Belastingdienst. Of je het nu leuk vindt of niet, als ondernemer of ...
Gepost op: 7 april 2022

Zo regel je de administratie van een event goed

Evenementen organiseren is niet alleen super leuk, maar het verbindt ook potentiële nieuwe klanten aan je bedrijf. Evenementen zijn er in allerlei ...
Gepost op: 14 april 2023

Geld lenen als zzp’er? Dit zijn je opties

Voor zzp’ers is het lastiger om geld te lenen dan voor werknemers in loondienst. Jij hebt als zelfstandig ondernemer geen vast salaris ...
Gepost op: 12 augustus 2019

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.