4 tips om geld te besparen als ondernemer

4 tips om geld te besparen als ondernemer

Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, lijken veel signalen te wijzen op een mogelijke economische terugval. Mensen geven minder geld uit, de situatie op de arbeidsmarkt is onzeker en hoewel de stijging van de prijzen wat afneemt, is er nog steeds inflatie. Gelukkig hebben ondernemers een aantal belangrijke lessen geleerd van eerdere moeilijke tijden en zijn ze nu beter voorbereid om slimme beslissingen te nemen en zich aan te passen. Toch is het altijd verstandig om stappen te nemen om kosten te besparen. Wanneer je bewust bezig bent met financiële kwesties, kun je proactief zijn en je bedrijf succesvol leiden, zelfs in onzekere tijden. Hier zijn vier handige tips om geld te besparen:

Onderhandel met leveranciers

Wanneer de economie in zwaar weer verkeert, heeft dit invloed op bijna iedereen, ook op je leveranciers. Ook zij moeten flexibel zijn en meedenken met jouw veranderende behoeften, wat laat zien dat ze betrokken zijn bij het succes van jouw bedrijf, zowel in goede als slechte tijden. Probeer daarom met je leveranciers te onderhandelen over gunstige prijzen en voorwaarden die bij deze situatie passen. Lukt dat niet? Ga dan op zoek naar andere leveranciers. Kijk bijvoorbeeld naar een technische groothandel die wel met jouw mee wilt denken. Kijk ook eens of je de huurovereenkomst van je kantoorruimte opnieuw kunt bespreken als je er een hebt.

Kijk goed naar je marketing activiteiten

Denk eens na over hoe je je marketing en reclame aanpakt. Vooral als je bedrijf betaalde campagnes op bijvoorbeeld social media doet of grote marketingbureaus inschakelt, kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Maar er zijn andere manieren om klanten te bereiken zonder te veel geld uit te geven en toch effectief te zijn. Je zou bijvoorbeeld dure advertentiecampagnes kunnen vervangen door verbeteringen aan je website zodat deze beter vindbaar is in zoekmachines. Ook is het een goed idee om meer aandacht te besteden aan je aanwezigheid op social media en daar echt in gesprek te gaan met mensen.

Wees verstandig met het aannemen van personeel

Slim personeel aannemen kan een uitdaging zijn voor veel ondernemers, vooral voor degenen die verantwoordelijk zijn voor het aannemen van werknemers. Traditioneel werd ervaren personeel aannemen gezien als de beste keuze, maar vaak zijn ervaren professionals duurder dan minder ervaren krachten. Tegenwoordig zie je echter dat sollicitanten zichzelf opnieuw uitvinden en werk zoeken in vakgebieden die niet precies op hun cv staan. Het beoordelen van competentie en aanpassingsvermogen kan lastig zijn, dus vertrouw sterk op referenties van medewerkers en andere personen om deze eigenschappen te beoordelen. Je kunt tevens kiezen om werknemers binnen je bedrijf verder te laten ontwikkelen met betaalde cursussen.

Besteed uit waar het kan

Je medewerkers zijn waardevol voor je bedrijf, maar ze brengen ook hoge kosten met zich mee door stijgende lonen, verzekeringskosten en kantoorkosten. Niet alle taken hoeven per se door eigen personeel te worden gedaan. Het kan slim zijn om sommige taken uit te besteden aan freelancers of externe partijen, zodat je efficiënter met je geld kunt omgaan. Hoe dan ook, het is altijd slim om na te denken waar je kosten kunt besparen en hoe je bepaalde dingen misschien efficiënter kunt aanpakken. Succes!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Review Rodeo urenregistratieapp

In dit artikel vind je een review van het projectmanagementprogramma Rodeo. Het programma is speciaal ontwikkeld voor creatieve teams en noemt zichzelf ...
Gepost op: 23 september 2019

Zzp’en naast je loondienst: zo doe je dat slim!

Wil je als zzp’er aan de slag naast je baan in loondienst? Dat kan een goede manier zijn om de overstap naar ...
Gepost op: 15 mei 2020

Facturen in bitcoin verwerken in je boekhouding

2013 was het jaar dat de bitcoin de digitale valutamarkt begon over te nemen. De munt heeft sindsdien dalen en pieken gehad. ...
Gepost op: 7 juni 2021

Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Natuurlijk is het leuk om een update over je bedrijf te geven op je eigen Facebook pagina, maar wie en wat bereik ...
Gepost op: 30 november 2015

Review DigiBTW boekhoudprogramma

Voor zelfstandige ondernemers is het van levensbelang dat ze een goede boekhouding voeren. Dat is niet alleen belangrijk om inzicht te krijgen ...
Gepost op: 9 oktober 2018

Welke aftrekposten zijn er voor zzp’ers?

Aftrekposten op de inkomstenbelasting maken ondernemen als zzp’er een stuk leuker. Als je aan de voorwaarden voldoet betaal je namelijk een stuk ...
Gepost op: 23 juli 2022

Wat is mijn marge en waarom is dat zo belangrijk?

Ze vliegen je regelmatig om de oren: de succesverhalen over gigantische omzetten die ondernemers gedraaid hebben. En natuurlijk kunnen ze jou dat ...
Gepost op: 25 januari 2022

Wat is het verschil tussen een boekhouder en accountant?

Het is nou niet bepaald een hobby van de meeste zzp’ers: het bijhouden van je administratie. Toch ben je als ondernemer verplicht ...
Gepost op: 2 juni 2021

Welke marketingkanalen inzetten?

Om jouw boodschap in jouw markt bekend te maken, kan je kiezen: met hagel schieten en hopen dat je wat raakt, of ...
Gepost op: 21 mei 2015

Wat is een XML factuur en waarvoor gebruik ik het?

Als ondernemer ontkom je er niet aan: het betalen én versturen van facturen. Natuurlijk kun je zelf een prachtig exemplaar in Word ...
Gepost op: 2 juni 2021

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.