4 tips om geld te besparen als ondernemer

4 tips om geld te besparen als ondernemer

Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, lijken veel signalen te wijzen op een mogelijke economische terugval. Mensen geven minder geld uit, de situatie op de arbeidsmarkt is onzeker en hoewel de stijging van de prijzen wat afneemt, is er nog steeds inflatie. Gelukkig hebben ondernemers een aantal belangrijke lessen geleerd van eerdere moeilijke tijden en zijn ze nu beter voorbereid om slimme beslissingen te nemen en zich aan te passen. Toch is het altijd verstandig om stappen te nemen om kosten te besparen. Wanneer je bewust bezig bent met financiële kwesties, kun je proactief zijn en je bedrijf succesvol leiden, zelfs in onzekere tijden. Hier zijn vier handige tips om geld te besparen:

Onderhandel met leveranciers

Wanneer de economie in zwaar weer verkeert, heeft dit invloed op bijna iedereen, ook op je leveranciers. Ook zij moeten flexibel zijn en meedenken met jouw veranderende behoeften, wat laat zien dat ze betrokken zijn bij het succes van jouw bedrijf, zowel in goede als slechte tijden. Probeer daarom met je leveranciers te onderhandelen over gunstige prijzen en voorwaarden die bij deze situatie passen. Lukt dat niet? Ga dan op zoek naar andere leveranciers. Kijk bijvoorbeeld naar een technische groothandel die wel met jouw mee wilt denken. Kijk ook eens of je de huurovereenkomst van je kantoorruimte opnieuw kunt bespreken als je er een hebt.

Kijk goed naar je marketing activiteiten

Denk eens na over hoe je je marketing en reclame aanpakt. Vooral als je bedrijf betaalde campagnes op bijvoorbeeld social media doet of grote marketingbureaus inschakelt, kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Maar er zijn andere manieren om klanten te bereiken zonder te veel geld uit te geven en toch effectief te zijn. Je zou bijvoorbeeld dure advertentiecampagnes kunnen vervangen door verbeteringen aan je website zodat deze beter vindbaar is in zoekmachines. Ook is het een goed idee om meer aandacht te besteden aan je aanwezigheid op social media en daar echt in gesprek te gaan met mensen.

Wees verstandig met het aannemen van personeel

Slim personeel aannemen kan een uitdaging zijn voor veel ondernemers, vooral voor degenen die verantwoordelijk zijn voor het aannemen van werknemers. Traditioneel werd ervaren personeel aannemen gezien als de beste keuze, maar vaak zijn ervaren professionals duurder dan minder ervaren krachten. Tegenwoordig zie je echter dat sollicitanten zichzelf opnieuw uitvinden en werk zoeken in vakgebieden die niet precies op hun cv staan. Het beoordelen van competentie en aanpassingsvermogen kan lastig zijn, dus vertrouw sterk op referenties van medewerkers en andere personen om deze eigenschappen te beoordelen. Je kunt tevens kiezen om werknemers binnen je bedrijf verder te laten ontwikkelen met betaalde cursussen.

Besteed uit waar het kan

Je medewerkers zijn waardevol voor je bedrijf, maar ze brengen ook hoge kosten met zich mee door stijgende lonen, verzekeringskosten en kantoorkosten. Niet alle taken hoeven per se door eigen personeel te worden gedaan. Het kan slim zijn om sommige taken uit te besteden aan freelancers of externe partijen, zodat je efficiënter met je geld kunt omgaan. Hoe dan ook, het is altijd slim om na te denken waar je kosten kunt besparen en hoe je bepaalde dingen misschien efficiënter kunt aanpakken. Succes!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Een jaarrekening met een eenmanszaak: nuttig en nodig?

Doen wat je het liefste doet, werken waar en wanneer je maar wilt en zelf je prijzen bepalen: als eigenaar van een ...
Gepost op: 5 oktober 2020

Van wens tot aanvraag; hoe werkt een bedrijfslening precies?

In het leven heb je sowieso een paar dingen nodig. Een dak boven je hoofd, fijne mensen om je heen en voldoende ...
Gepost op: 12 maart 2024

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar ...
Gepost op: 20 december 2022

Waarom betaal je minder inkomstenbelasting als ondernemer?

Als de Belastingdienst jou als zzp’er ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan heb je recht op bepaalde aftrekposten. De ondernemersaftrek en ...
Gepost op: 29 november 2019

Boekhouder inschakelen als zzp’er: wanneer wel/niet?

Als zzp’er ben je niet verplicht om de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder of accountant. Het enige dat moet, is ...
Gepost op: 29 augustus 2019

De coöperatie als rechtsvorm

Een rechtsvorm die maar weinig bekend is, is de coöperatie. Deze coöperatie biedt zzp’ers de mogelijkheid samen te werken met andere zelfstandigen ...
Gepost op: 21 september 2015

Deze 4 leertechnieken zorgen ervoor dat jij je zakelijke kennis snel vergroot

Wanneer je een bedrijf hebt, wil je vanzelfsprekend dat deze zo goed mogelijk presteert. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want ...
Gepost op: 23 maart 2023

Marktonderzoek

Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie jouw ...
Gepost op: 9 december 2019

Investeringsaftrek: nog investeren voor het eind van het jaar?

Het einde van het jaar nadert. Dan zou het wel eens handig kunnen zijn om te zien hoeveel je dit jaar geïnvesteerd ...
Gepost op: 2 december 2015

Een boekhouder in Utrecht vinden

Wil jij nooit meer stress ervaren over je boekhouding, geen enkel belastingvoordeel missen en op een onoverzichtelijke manier met cijfers omgaan? Dan ...
Gepost op: 29 maart 2022

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.