Wist je dat een recessie ook kansen biedt om zakelijk te groeien? Zowel door te besparen als door acquisitie kun je er sterker uitkomen.
Bij een recessie krimpt in de regel de economie en daalt het consumentenvertrouwen. Een moeilijke tijd voor bedrijven zou je zeggen. En hoewel dit vaak zo is, ontstaan er tijdens recessies ook kansen om zakelijk te groeien. Dit klinkt tegenstrijdig, maar is dit niet. Zoals je in dit artikel zult lezen, kun je je voordelen halen uit een economische recessie. Tijd om dus de kansen voor jouw bedrijf in kaart te brengen. Zorg voor voldoende cartridges om je ideeƫn uit te printen. Uiteraard lees je ook tips hoe je je ideeƫn kunt vormen.
Concurrenten gaan failliet
Wanneer concurrenten failliet gaan in jouw branche zal dit voordelen bieden voor jou. Er zullen namelijk klanten vrijkomen welke jij aan kunt gaan spreken. Houd dus het faillissementsregister in de gaten en blijf op de hoogte via vakbladen. Dit is tevens een mooi moment om te kijken hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. De kans is groot dat in een recessie bedrijven een goedkoper alternatief zoeken. Dit doen ze om zelf hun kosten laag te houden en hiermee is de recessie dus een goed moment om naar nieuwe partners en samenwerkingen te zoeken. Om zelf lagere prijzen te kunnen hanteren, is het ook goed om te kijken waar jij zelf kunt besparen.
Bekijk waar je zelf kunt besparen
Ieder bedrijf heeft te maken met vaste kosten. Dit gaat van telefonie tot kantoorbenodigdheden en uiteraard de huur, mits je een bedrijfspand hebt. De huur zal vaak vast staan en daar kun je moeilijk op bezuinigen, maar op andere zaken is besparen eenvoudig en snel te doen. Je kunt bijvoorbeeld afstappen van merk cartridges en toner overstappen op een huismerk. Deze zijn, indien gekocht bij een betrouwbare aanbieder, van dezelfde kwaliteit en bevatten soms zelfs meer inkt!
Hoe kun je jouw ideeƫn vormen?
Het klinkt allemaal goed, lagere prijzen bieden en klanten bij concurrenten weghalen. Omdat te kunnen doen moet je zelf wel besparen en daarvoor ideeƫn hebben. Je hoeft deze ideeƫn niet zelf te verzinnen. Je kunt vergelijkbare bedrijven als die van jou op LinkedIn en andere social media volgen. Ook kun je weer in de vakbladen kijken. Vaak zijn daar verhalen te vinden van hoe anderen dit doen. Je kan via social media, netwerkevents en beurzen ook tips vinden van aanbieders. Zoals de tip van goedkope printerinkt door huismerk cartridges te kopen.
Zie problemen als kansen
Problemen ten gevolgen van de economische recessie zullen voor de klant wellicht een probleem zijn, maar kunnen voor jou interessante kansen bieden. Je kunt hier slim op in spelen door problemen van de doelgroep te zien als nieuwe kansen en mogelijkheden. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de problemen die spelen in de markt. Ga dus is gesprek met je klanten om samen te kijken waar je hen kunt helpen en zo nieuwe samenwerkingen te creƫren.
Een recessie duurt nooit eeuwig
Bedenk je goed dat een recessie een tijdelijke periode is. Net als corona is het belangrijk om in die tijd je bedrijf overeind te houden. Daarna kun je er, wanneer je de juiste stappen zet, alleen maar sterker uitkomen!