Een recessie biedt ook kansen om zakelijk te groeien

Een recessie biedt ook kansen om zakelijk te groeien

Wist je dat een recessie ook kansen biedt om zakelijk te groeien? Zowel door te besparen als door acquisitie kun je er sterker uitkomen.

Bij een recessie krimpt in de regel de economie en daalt het consumentenvertrouwen. Een moeilijke tijd voor bedrijven zou je zeggen. En hoewel dit vaak zo is, ontstaan er tijdens recessies ook kansen om zakelijk te groeien. Dit klinkt tegenstrijdig, maar is dit niet. Zoals je in dit artikel zult lezen, kun je je voordelen halen uit een economische recessie. Tijd om dus de kansen voor jouw bedrijf in kaart te brengen. Zorg voor voldoende cartridges om je ideeën uit te printen. Uiteraard lees je ook tips hoe je je ideeën kunt vormen.

Concurrenten gaan failliet

Wanneer concurrenten failliet gaan in jouw branche zal dit voordelen bieden voor jou. Er zullen namelijk klanten vrijkomen welke jij aan kunt gaan spreken. Houd dus het faillissementsregister in de gaten en blijf op de hoogte via vakbladen. Dit is tevens een mooi moment om te kijken hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. De kans is groot dat in een recessie bedrijven een goedkoper alternatief zoeken. Dit doen ze om zelf hun kosten laag te houden en hiermee is de recessie dus een goed moment om naar nieuwe partners en samenwerkingen te zoeken. Om zelf lagere prijzen te kunnen hanteren, is het ook goed om te kijken waar jij zelf kunt besparen.

Bekijk waar je zelf kunt besparen

Ieder bedrijf heeft te maken met vaste kosten. Dit gaat van telefonie tot kantoorbenodigdheden en uiteraard de huur, mits je een bedrijfspand hebt. De huur zal vaak vast staan en daar kun je moeilijk op bezuinigen, maar op andere zaken is besparen eenvoudig en snel te doen. Je kunt bijvoorbeeld afstappen van merk cartridges en toner overstappen op een huismerk. Deze zijn, indien gekocht bij een betrouwbare aanbieder, van dezelfde kwaliteit en bevatten soms zelfs meer inkt!

Hoe kun je jouw ideeën vormen?

Het klinkt allemaal goed, lagere prijzen bieden en klanten bij concurrenten weghalen. Omdat te kunnen doen moet je zelf wel besparen en daarvoor ideeën hebben. Je hoeft deze ideeën niet zelf te verzinnen. Je kunt vergelijkbare bedrijven als die van jou op LinkedIn en andere social media volgen. Ook kun je weer in de vakbladen kijken. Vaak zijn daar verhalen te vinden van hoe anderen dit doen. Je kan via social media, netwerkevents en beurzen ook tips vinden van aanbieders. Zoals de tip van goedkope printerinkt door huismerk cartridges te kopen.

Zie problemen als kansen

Problemen ten gevolgen van de economische recessie zullen voor de klant wellicht een probleem zijn, maar kunnen voor jou interessante kansen bieden. Je kunt hier slim op in spelen door problemen van de doelgroep te zien als nieuwe kansen en mogelijkheden. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de problemen die spelen in de markt. Ga dus is gesprek met je klanten om samen te kijken waar je hen kunt helpen en zo nieuwe samenwerkingen te creëren.

Een recessie duurt nooit eeuwig

Bedenk je goed dat een recessie een tijdelijke periode is. Net als corona is het belangrijk om in die tijd je bedrijf overeind te houden. Daarna kun je er, wanneer je de juiste stappen zet, alleen maar sterker uitkomen!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Automatiseer het logistieke proces van jouw webshop

Het runnen van een succesvolle webshop gaat verder dan alleen het verkopen van producten online. Het omvat ook het efficiënt beheren van ...
Gepost op: 8 april 2024

Je doelgroep bepalen

Één van de belangrijkste keuzes die je moet maken als zzp-er op het gebied van marketing is: Op wie richt jij je ...
Gepost op: 24 mei 2015

Zo maak je een correcte zakelijke factuur

Als ondernemer stuur je een zakelijke factuur voor alle goederen en diensten die je hebt geleverd aan andere ondernemers en bedrijven. Als ...
Gepost op: 25 februari 2022

9 tips om minder tijd kwijt te zijn aan je boekhouding

De meeste zzp’ers vinden het doen van de administratie en boekhouding het minst leuke werkje dat aan het ondernemen vast zit. Geldt ...
Gepost op: 12 november 2019

Samenwerken met Swishfund: de voordelen voor jouw bedrijf

Als ondernemer weet je als geen ander dat financiering essentieel is om te groeien. Maar het vinden van de juiste financieringspartner kan ...
Gepost op: 15 mei 2023

Review MoneyMonk: boekhoudprogramma voor zzp’ers

Met een 4,9 uit 5 sterren (op trustpilot) scoort MoneyMonk een van de hoogste klanttevredenheidscijfers van alle pakketten die we volgen. Het ...
Gepost op: 8 januari 2023

Zzp’en naast je loondienst: zo doe je dat slim!

Wil je als zzp’er aan de slag naast je baan in loondienst? Dat kan een goede manier zijn om de overstap naar ...
Gepost op: 2 april 2024

Kantoorvloer kiezen: hier moet je op letten!

Wil je jouw bestaande bedrijfspand verbouwen? Of ga je binnenkort misschien wel verhuizen naar een geheel nieuw pand? Dan is de vloer ...
Gepost op: 8 december 2023

Zo monitor je de financiële gezondheid van je eenmanszaak

Elke eenmanszaak doet er goed aan om zich te verdiepen in de boekhouding en de financiële gegevens van zijn bedrijf. Want, door ...
Gepost op: 19 februari 2020

Review Ficsus.nl boekhoudprogramma

Ficsus.nl heeft speciaal voor startende ondernemingen en zzp’ers een online boekhoudpakket gebouwd. De website van Ficsus.nl verkondigt: “Online boekhouden speciaal voor jou als ...
Gepost op: 26 mei 2020

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.