Steeds vaker werken ondernemers vanuit huis. Thuiswerken is echter een heel andere ervaring dan werken op een kantoor. Hoe blijf je productief en houd je contact met anderen? Deze tien tips helpen jou om optimaal thuis te kunnen werken!
Tip 1: richt een werkplek in
Heb jij ruimte in huis om een aparte werkplek in te richten? Doe dit dan vooral. Werken aan de eettafel leidt namelijk af. Je kunt je werk in dat geval minder goed naast je neerleggen: wanneer je gaat eten, denk je aan je werk.
Als je een speciale werkplek inricht, kun je je beter afsluiten van je omgeving. Bovendien is het voor je eventuele partner en/of kinderen duidelijker dat je aan het werk bent, waardoor je minder snel gestoord zult worden.
Tip 2: houd je aan je ochtendritueel
Om iedere dag goed te beginnen, doe je er verstandig aan om een ochtendritueel aan te houden. Zet je wekker op een standaard tijd, zodat je iedere dag op dezelfde tijd opstaat. Kleed je aan alsof je naar kantoor zou gaan, ga dus niet in je pyjama werken. Vergeet bovendien niet te ontbijten!
Een goed ochtendritueel zorgt ervoor dat je je klaarmaakt voor de rest van de dag. Als je achter de computer gaat zitten, kun je fris aan je dag beginnen. Daar heb je de hele dag baat bij.
Tip 3: maak een planning
Begin je werkdag met het maken van een planning. Zo creƫer je overzicht in wat je die dag gaat doen. Bepaal in je planning wat prioriteit heeft: wanneer moet wat af zijn? Op die manier krijg je inzicht in wat je direct op moet pakken en welke taken nog even kunnen wachten.
Richt je planning in blokken in, zodat je je echt kunt focussen op de taak die je wilt afronden. Daarmee vermijd je het gevoel dat alles tegelijk af moet. Je gaat immers daarna met de andere taken aan de slag die je voor vandaag gepland hebt.
Tip 4: begin met de belangrijkste taken
Nadat je hebt bepaald wat prioriteit heeft, is het verstandig om met de belangrijkste taken te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan het bijwerken van je boekhouding. De ochtend is voor veel mensen het meest productieve moment van de dag.
Het afronden van die taken in de ochtend geeft je een voldaan gevoel: je bent de dag begonnen met het voltooien van de belangrijkste taken voor die dag. In de middag kun je daarna focussen op taken die minder prioriteit hebben.
Tip 5: zeg af en toe āneeā
Om thuis productief te zijn, is het fijn om je aan je gemaakte planning te kunnen houden. Verzoeken die gedurende de dag binnenkomen, kun je dus beter niet allemaal meteen oppakken. Hoewel soms ājaā het enige mogelijke antwoord lijkt, is af en toe āneeā of āvolgende weekā zeggen beter voor je productiviteit.
Tip 6: check niet te vaak je e-mail
Je kent het vast: je ontvangt een mail en hebt het gevoel dat je direct moet reageren. Vaak doe je dit dan ook en laat je andere taken uit je handen vallen.
Maar bedenk goed dat als het Ć©cht dringend is, iemand je waarschijnlijk zal bellen. Je hoeft dus niet continu je e-mail te checken. Richt je eerst op je ingeplande taak. Na afronding daarvan kun je een moment nemen om je e-mail te checken.
Tip 7: leg je telefoon even opzij
Wil je afleiding voorkomen? Dan kun je het beste je telefoon opzij leggen. Even kijken op social media, je e-mail checken of het nieuws bekijken telt al gauw op tot een verminderde productiviteit.
Ben je bang dat je gebeld wordt en oproepen mist? Leg je telefoon dan uit het zicht en zet alleen het geluid aan voor oproepen. Daarmee zorg je ervoor dat je niet door iedere melding wordt afgeleid.
Tip 8: plan afspraken in
Als je thuiswerkt, heb je minder contact met anderen dan wanneer je op kantoor zou werken. Om toch sociale contacten te onderhouden of goed te kunnen overleggen, kun je afspraken inplannen om even te (video)bellen.
Zeker als beginnende ondernemer of startende zzpāer doe je er goed aan om regelmatig contact te zoeken met andere ondernemers of (potentiĆ«le) klanten. Dit is niet alleen goed om even bij te kletsen, maar voorkomt ook dat je veel heen en weer mailt om zaken af te stemmen.