Sales is een vak apart zeggen ze vaak, en dat is juist. Niet iedereen is de aangeboren verkoper die iedereen voor zich wint. Echter, verkopen kan je wel leren. Door jezelf goed voor te breiden, te trainen, te oefenen en het te doen leer je te verkopen. Verkopen gaat niet alleen om het verkopen van je product of dienst, maar vooral ook om het winnen van het vertrouwen van de potentiële klant.
Non-verbaal: vertrouwen uitstralen
Waar je rekening mee moet houden als zzp-er is dat een groot deel van je communicatie non-verbaal is. Afhankelijk van het soort gesprek dat je voert ligt dit tussen de 33 en 90%. In een verkoopgesprek ligt het lager (33%) bij een presentatie aanmerkelijk hoger (90%). Dit betekent dat non-verbale communicatie minstens 1/3 van je indruk bij de ander bepaalt. De rest wordt bepaald door je stem en je verbale communicatie.
Non verbale communicatie is dus belangrijk. Waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel, en ken je genoeg voorbeelden. De ober die sloom overkomt, die ene persoon die een slappe hand geeft of je niet aankijkt als hij praat. Allemaal vormen van non-verbale communicatie. Ook jij communiceert iets non-verbaal! Zorg er dus voor dat je weet hoe je non-verbaal overkomt. Let er zelf eens op, vraag het aan mensen of film het eens.
Uiteindelijk wil jij het vertrouwen winnen van mogelijke klanten. De eerste indruk die voor een groot deel non-verbaal is, is daarbij belangrijk. Zorg er dus voor dat je vertrouwen uitstraalt!
Er zijn verschillende manieren om je op weg te helpen:
• Oefen eens met een bekende
• Vraag je omgeving eens hoe je over komt
• Volg een training of workshop
Verbaal verkopen
Belangrijk dus, non-verbale communicatie. Maar zeker niet alles! Hoe meer je met iemand in gesprek bent hoe belangrijker je woorden worden. Onderschat daarbij vooral het luisteren niet. Jij moet erachter komen wat de ander nu eigenlijk bedoelt en belangrijk vindt.
Zolang jij dus niet achter de behoefte komt van je klant ga je hem ook niks verkopen. Hij moet zelf overtuigd zijn van de keuze die hij maakt. De kans dat dit gebeurt is groter als je hem zelf laat inzien dat jouw oplossing de juiste oplossing is voor zijn probleem. Luister dus naar zijn verhaal, vraag door of je dingen duidelijk begrijpt, krijg bevestiging en gebruik zijn argumenten voor jouw verhaal.
En, hoe commercieel ben jij?
Wat is je antwoord hierop?
Weet jij wat je uitstraalt? Kan jij je klanten ‘lezen’, goed naar ze luisteren en zo het gesprek sturen in de richting die jij het op wilt laten gaan? Sta jij voor 100% achter je product zodat de potentiële klant een goed gevoel krijgt? Durf je de vraag te stellen: zal ik het in orde maken?
Je commerciële vaardigheden zijn belangrijk. Als je wilt werken aan je commerciële vaardigheden ga er dus mee aan de slag!