Zoeken
Zoeken

Inhoud

Inhoud

Hoe commercieel ben jij?

Sales is een vak apart zeggen ze vaak, en dat is juist. Niet iedereen is de aangeboren verkoper die iedereen voor zich wint. Echter, verkopen kan je wel leren. Door jezelf goed voor te breiden, te trainen, te oefenen en het te doen leer je te verkopen. Verkopen gaat niet alleen om het verkopen van je product of dienst, maar vooral ook om het winnen van het vertrouwen van de potentiële klant.

Non-verbaal: vertrouwen uitstralen

Waar je rekening mee moet houden als zzp-er is dat een groot deel van je communicatie non-verbaal is. Afhankelijk van het soort gesprek dat je voert ligt dit tussen de 33 en 90%. In een verkoopgesprek ligt het lager (33%) bij een presentatie aanmerkelijk hoger (90%). Dit betekent dat non-verbale communicatie minstens 1/3 van je indruk bij de ander bepaalt. De rest wordt bepaald door je stem en je verbale communicatie.

Non verbale communicatie is dus belangrijk. Waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel, en ken je genoeg voorbeelden. De ober die sloom overkomt, die ene persoon die een slappe hand geeft of je niet aankijkt als hij praat. Allemaal vormen van non-verbale communicatie. Ook jij communiceert iets non-verbaal! Zorg er dus voor dat je weet hoe je non-verbaal overkomt. Let er zelf eens op, vraag het aan mensen of film het eens.

Uiteindelijk wil jij het vertrouwen winnen van mogelijke klanten. De eerste indruk die voor een groot deel non-verbaal is, is daarbij belangrijk. Zorg er dus voor dat je vertrouwen uitstraalt!

Er zijn verschillende manieren om je op weg te helpen:

• Oefen eens met een bekende

• Vraag je omgeving eens hoe je over komt

• Volg een training of workshop

Verbaal verkopen

Belangrijk dus, non-verbale communicatie. Maar zeker niet alles! Hoe meer je met iemand in gesprek bent hoe belangrijker je woorden worden. Onderschat daarbij vooral het luisteren niet. Jij moet erachter komen wat de ander nu eigenlijk bedoelt en belangrijk vindt.

Zolang jij dus niet achter de behoefte komt van je klant ga je hem ook niks verkopen. Hij moet zelf overtuigd zijn van de keuze die hij maakt. De kans dat dit gebeurt is groter als je hem zelf laat inzien dat jouw oplossing de juiste oplossing is voor zijn probleem. Luister dus naar zijn verhaal, vraag door of je dingen duidelijk begrijpt, krijg bevestiging en gebruik zijn argumenten voor jouw verhaal.

En, hoe commercieel ben jij?

Wat is je antwoord hierop?

Weet jij wat je uitstraalt? Kan jij je klanten ‘lezen’, goed naar ze luisteren en zo het gesprek sturen in de richting die jij het op wilt laten gaan? Sta jij voor 100% achter je product zodat de potentiële klant een goed gevoel krijgt? Durf je de vraag te stellen: zal ik het in orde maken?

Je commerciële vaardigheden zijn belangrijk. Als je wilt werken aan je commerciële vaardigheden ga er dus mee aan de slag!

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Remko van Buuren

Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control” te brengen van je onderneming en je eigen leven. Want we kunnen onszelf wel eens verliezen in het ondernemerschap is zijn mening. Hij heeft zijn sporen verdiend bij verschillende multinationals en start-ups. Vanuit diverse rollen heeft hij ervaring opgedaan in procesoptimalisatie, management reporting en change management. Daarnaast is hij een gecertificeerd coach en een gerespecteerde expert in het begeleiden van starters en groeiers die vol passie aan hun onderneming werken.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 4 minuten

Een sterk team van tevreden medewerkers is het fundament van elk succesvol bedrijf. Voelt je personeel zich gewaardeerd en komen

Leestijd: 3 minuten

Samen spullen delen: de deeleconomie is in opkomst en wint snel aan populariteit. Deze trend is niet alleen interessant voor

Leestijd: 8 minuten

Tegenwoordig wordt Voice Search optimalisatie steeds belangrijker voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten. Met de opkomst van bijvoorbeeld

Leestijd: 11 minuten

In de veranderende wereld van digitale marketing is Google Ranking een belangrijke factor voor het succes van je website. Maar

Leestijd: 5 minuten

Zoals je weet, is het voor ondernemers net wat lastiger om een huis te kopen. Het aanvragen van een hypotheek

Leestijd: 3 minuten

Thuiswerken is sinds de coronacrisis steeds normaler geworden binnen mkb-bedrijven. Bied jij je personeel nog niet de mogelijkheid om flexibel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?