Zoeken
Zoeken
In 6 stappen succesvol netwerken

Inhoud

Inhoud
In 6 stappen succesvol netwerken
In 6 stappen succesvol netwerken

Geschreven door:

Remko van Buuren
Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control”...Lees verder over Remko van Buuren →

Gewijzigd op:

22 augustus 2024

Leestijd:

5 minuten

In 6 stappen succesvol netwerken

De ZZP’er is de grootste groep qua omvang in ondernemersland. De zelfstandig ondernemer verdient meer credit, zij zijn immers hun eigen afdeling sales, marketing, administratie, automatiseerder, juridisch, techniek, inkoop en mogen uiteindelijk de aangeboden diensten en producten ook nog uitvoeren. Het schijnt dat sommigen er ook nog een privé-leven op nahouden…

Om ondersteuning te krijgen bij het uitvoeren van al deze taken, waarvan het grootste gedeelte prioriteit heeft bij het genereren van new business, sluit de zelfstandig ondernemer zich aan bij businessclubs, ondernemersverenigingen, brancheverenigingen, beroepsverenigingen etc. Vaak betalen ze een flink bedrag om deze belangen vertegenwoordigt te zien.

Stap 1) Bepaal de doelstelling
Stap 2) Maak een S.W.O.T.
Stap 3) Wanneer ga je netwerken
Stap 4) Waar ga je netwerken
Stap 5) Bezoeken van een netwerkbijeenkomst
Stap 6) Opvolgactie van netwerk bezoek

Stap 1) Bepaal jouw doelstelling

Netwerken is pas succesvol als je weet wat je wilt bereiken. Netwerken kan meer opleveren dan je denkt, (commerciële) doelstellingen behalen. Voordat je een keuze maakt is het goed te weten met welk(e) doel(en) je gaat netwerken:
  • Nieuwe opdrachten werven
  • Kennis uitwisselen
  • Personeel / zoeken
  • Marktinformatie vergaren
  • Ontspanning
  • Zoeken naar vacatures
  • Samenwerking met andere partijen c.q. krachtenbundeling

Stap 2) Maak een S.W.O.T.

Als zelfstandig ondernemer speel je het spel van “vraag en aanbod”. Investeer in het maken van een goede S.W.O.T. analyse. Breng de sterke punten en zwakke van jouw onderneming in kaart en kijk kritisch naar jouw:

  • product, dienst
  • prijs
  • distributiebeleid
  • marketing en relatiebeheer activiteiten

Maar ook naar jouw kansen en bedreigingen in de markt.

  • Waar zitten jouw klanten (lokaal, regionaal, landelijk of internationaal)?
  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wie is de beslisser die over de aankoop gaat?
  • Wie zijn jouw concurrenten?
  • Wat speel er allemaal op economisch, juridisch en technisch gebied in jouw afzetgebied

Samen vormen zij de S.W.O.T. analyse en bepalen jouw centrale boodschap en daarmee de voeding voor netwerkactiviteiten.

Stap 3) Waar ga je netwerken?

Op basis van jouw doelstellingen (stap 1) en S.W.O.T. analyse(stap 2) ga je bepalen welk netwerk bij jou past. Maar er is nog 1 heel belangrijk element: jouw individuele wensen.

Stap 4) Wanneer ga je netwerken

Nadat je de doelstelling (stap 1), S.W.O.T. analyse (stap 2) en 1 of meerdere netwerken hebt gekozen (stap 3) ga je kijken wanneer de netwerkbijeenkomst(en) plaats vind(en). Zakelijkgroeien.nl biedt een volledige agenda vol met data, tijden en informatie over veel verschillende netwerkbijeenkomsten.

Time-management is essentieel. Bedenk wel dat het bezoeken van een netwerkbijeenkomst minimaal 1 dagdeel per bezoek van jouw kostbare tijd in beslag neemt.

Stap 5) bezoeken van een netwerk

Als je de stappen 1 t/m 4 hebt doorlopen, ga je de bijeenkomst bezoeken. Ook dit is een vak op zich. Onderschat het vak netwerken niet. De meeste ondernemers kunnen babbelen en een consumptie nuttigen. Maar behalen ze ook het gewenste resultaat uit jouw doelstellingen (stap1)?

Grootste valkuilen zijn:

  • Moeilijk om nieuwe mensen aan te spreken;
  • Je bent te lang in gesprek met mensen die je al kent of niets voor jouw kunnen betekenen.

Er zijn vele manieren om optimaal resultaat te halen uit jouw netwerkbijeenkomsten. Een aantal tips op een rijtje:

Tip 1) Aller belangrijkste tip: stel meerdere vragen.

Let maar eens op de dynamiek van een gemiddelde bijeenkomst. Mensen praten vaak veel en graag over zichzelf. Een bijeenkomst waar mensen alleen maar aan het “zenden” zijn, is bij voorbaat geen sterk netwerk. Ontwikkel jouw empatisch vermogen en stel meer en oprechte vragen aan een ander! Dat genereert een kwalitatieve verbinding.

Tip 2) Leg contact met bestuur / organisatie van het betreffende netwerk

Leg tijdens de bijeenkomst contact met de organisatoren en vertel hen je doelstellingen. Zij kunnen vaak direct kijken en handelen in jouw voordeel.

Tip 3) Zorg dat je vitaal bent

Non-verbale communicatie is hier sleutelwoord. We zijn allemaal mens. Zorgen, vermoeidheid, houding zijn aspecten die op (potentiële) gesprekspartners negatieve invloed kunnen hebben. Ook al is jouw pitch verschrikkelijk goed.

Tip 4) Kledingkeuze

In een zelfgemaakte broek en je kapotte trui verschijnen en vertellen dat je MKB’ers zoekt is geen goed idee. Ook dit is een vorm van non-verbale communicatie en kan doorslaggevende zijn voor succes. Informeer daarom goed naar de kledingvoorschriften die bij de bijeenkomst gelden en zorg dat je je jouw organisatie met gepaste trots en dito kwaliteit uitstraalt. Beter over dan underdressed!

Tip 5) Kwalitatieve Visitekaartjes

Open deur zou je zeggen. Helaas, niets is minder waar. In de praktijk komt maar al te vaak voor dat dit kleine, maar zeer belangrijk document niet op orde is:

  • Niet voldoende visitekaartjes meegenomen
  • Handmatige toevoegingen op het kaartje, zoals het beschrijven van een naam
  • Kreuken, vuil en slechte kwaliteit op het visitekaartje
  • Onleesbaar
  • Onvolledige informatie (geen telefoonnummer, website of emailadres)

Tip6) Boeken

Er zijn vele boeken geschreven met een optimale strategie om netwerken bezoeken blijvend te verbeteren.

Tip 7) Persoonlijk advies en training
Samen met een netwerk professional kom je vaak sneller en tot een beter resultaat.

Stap 6) opvolgen van een netwerk bezoek

Iedere bezoeker verzamelt gemiddeld 5 visitekaartjes per netwerkbijeenkomst. Nu tijd om daad bij het woord te voegen.

Een aantal tips:

  • Voeg het persoonlijk contact toe aan jouw online visitekaartjesmap in Outlook, CRM Systeem, Linkedin en eventueel Facebook.
  • Heb je sales doelstellingen? Bel binnen 2-3 werkdagen de persoon om een afspraak te maken.
  • Kennis doelstelling? Verwerk de ingewonnen informatie direct in je marketingplan of ander document voordat je alle details verlies.
  • Vermeld de organisatie dat de bijeenkomst volledig naar wens was en kom eventueel met verbeteringen. Het bestuur is blij met input, zodat zij toekomstige bijeenkomsten nog beter kunnen organiseren!
Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd:

7 minuten

Wellicht heb je al een webshop dat bezoekers trekt, maar hoe zorg je ervoor dat ze ook daadwerkelijk iets kopen?

Leestijd:

6 minuten

Stel je eens voor. Je zoekt online naar een oplossing voor een probleem en komt een artikel tegen dat precies

Leestijd:

3 minuten

Ben je als bedrijf toe aan een nieuwe uitdaging en wil je graag groeien? Dan kun je een ander bedrijf

Leestijd:

6 minuten

Als freelancer is een actueel en relevant cv altijd van belang, ook als je een stabiele klantenkring hebt. Een freelance-cv

Leestijd:

3 minuten

Relatiegeschenken zijn meer dan alleen een aardigheidje. Ze helpen bij het versterken van de band met klanten, medewerkers en partners.

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je werkt als SEO-specialist en je moet dagelijks honderden zoekwoorden analyseren, technische audits uitvoeren en SERP-posities monitoren.

Verzekering aanvragen

Kom op de wachtlijst voor de Groeihub

Aanmelding training bedrijfsplan

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?