De ZZP’er is de grootste groep qua omvang in ondernemersland. De zelfstandig ondernemer verdient meer credit, zij zijn immers hun eigen afdeling sales, marketing, administratie, automatiseerder, juridisch, techniek, inkoop en mogen uiteindelijk de aangeboden diensten en producten ook nog uitvoeren. Het schijnt dat sommigen er ook nog een privé-leven op nahouden…
Om ondersteuning te krijgen bij het uitvoeren van al deze taken, waarvan het grootste gedeelte prioriteit heeft bij het genereren van new business, sluit de zelfstandig ondernemer zich aan bij businessclubs, ondernemersverenigingen, brancheverenigingen, beroepsverenigingen etc. Vaak betalen ze een flink bedrag om deze belangen vertegenwoordigt te zien.
Stap 1) Bepaal de doelstelling
Stap 2) Maak een S.W.O.T.
Stap 3) Wanneer ga je netwerken
Stap 4) Waar ga je netwerken
Stap 5) Bezoeken van een netwerkbijeenkomst
Stap 6) Opvolgactie van netwerk bezoek
Stap 1) Bepaal jouw doelstelling
- Nieuwe opdrachten werven
- Kennis uitwisselen
- Personeel / zoeken
- Marktinformatie vergaren
- Ontspanning
- Zoeken naar vacatures
- Samenwerking met andere partijen c.q. krachtenbundeling
Stap 2) Maak een S.W.O.T.
Als zelfstandig ondernemer speel je het spel van “vraag en aanbod”. Investeer in het maken van een goede S.W.O.T. analyse. Breng de sterke punten en zwakke van jouw onderneming in kaart en kijk kritisch naar jouw:
- product, dienst
- prijs
- distributiebeleid
- marketing en relatiebeheer activiteiten
Maar ook naar jouw kansen en bedreigingen in de markt.
- Waar zitten jouw klanten (lokaal, regionaal, landelijk of internationaal)?
- Wie is jouw doelgroep?
- Wie is de beslisser die over de aankoop gaat?
- Wie zijn jouw concurrenten?
- Wat speel er allemaal op economisch, juridisch en technisch gebied in jouw afzetgebied
Samen vormen zij de S.W.O.T. analyse en bepalen jouw centrale boodschap en daarmee de voeding voor netwerkactiviteiten.
Stap 3) Waar ga je netwerken?
Op basis van jouw doelstellingen (stap 1) en S.W.O.T. analyse(stap 2) ga je bepalen welk netwerk bij jou past. Maar er is nog 1 heel belangrijk element: jouw individuele wensen.
Stap 4) Wanneer ga je netwerken
Nadat je de doelstelling (stap 1), S.W.O.T. analyse (stap 2) en 1 of meerdere netwerken hebt gekozen (stap 3) ga je kijken wanneer de netwerkbijeenkomst(en) plaats vind(en). Zakelijkgroeien.nl biedt een volledige agenda vol met data, tijden en informatie over veel verschillende netwerkbijeenkomsten.
Time-management is essentieel. Bedenk wel dat het bezoeken van een netwerkbijeenkomst minimaal 1 dagdeel per bezoek van jouw kostbare tijd in beslag neemt.
Stap 5) bezoeken van een netwerk
Als je de stappen 1 t/m 4 hebt doorlopen, ga je de bijeenkomst bezoeken. Ook dit is een vak op zich. Onderschat het vak netwerken niet. De meeste ondernemers kunnen babbelen en een consumptie nuttigen. Maar behalen ze ook het gewenste resultaat uit jouw doelstellingen (stap1)?
Grootste valkuilen zijn:
- Moeilijk om nieuwe mensen aan te spreken;
- Je bent te lang in gesprek met mensen die je al kent of niets voor jouw kunnen betekenen.
Er zijn vele manieren om optimaal resultaat te halen uit jouw netwerkbijeenkomsten. Een aantal tips op een rijtje:
Tip 1) Aller belangrijkste tip: stel meerdere vragen.
Let maar eens op de dynamiek van een gemiddelde bijeenkomst. Mensen praten vaak veel en graag over zichzelf. Een bijeenkomst waar mensen alleen maar aan het “zenden” zijn, is bij voorbaat geen sterk netwerk. Ontwikkel jouw empatisch vermogen en stel meer en oprechte vragen aan een ander! Dat genereert een kwalitatieve verbinding.
Tip 2) Leg contact met bestuur / organisatie van het betreffende netwerk
Leg tijdens de bijeenkomst contact met de organisatoren en vertel hen je doelstellingen. Zij kunnen vaak direct kijken en handelen in jouw voordeel.
Tip 3) Zorg dat je vitaal bent
Non-verbale communicatie is hier sleutelwoord. We zijn allemaal mens. Zorgen, vermoeidheid, houding zijn aspecten die op (potentiële) gesprekspartners negatieve invloed kunnen hebben. Ook al is jouw pitch verschrikkelijk goed.
Tip 4) Kledingkeuze
In een zelfgemaakte broek en je kapotte trui verschijnen en vertellen dat je MKB’ers zoekt is geen goed idee. Ook dit is een vorm van non-verbale communicatie en kan doorslaggevende zijn voor succes. Informeer daarom goed naar de kledingvoorschriften die bij de bijeenkomst gelden en zorg dat je je jouw organisatie met gepaste trots en dito kwaliteit uitstraalt. Beter over dan underdressed!
Tip 5) Kwalitatieve Visitekaartjes
Open deur zou je zeggen. Helaas, niets is minder waar. In de praktijk komt maar al te vaak voor dat dit kleine, maar zeer belangrijk document niet op orde is:
- Niet voldoende visitekaartjes meegenomen
- Handmatige toevoegingen op het kaartje, zoals het beschrijven van een naam
- Kreuken, vuil en slechte kwaliteit op het visitekaartje
- Onleesbaar
- Onvolledige informatie (geen telefoonnummer, website of emailadres)
Tip6) Boeken
Er zijn vele boeken geschreven met een optimale strategie om netwerken bezoeken blijvend te verbeteren.
Tip 7) Persoonlijk advies en training
Samen met een netwerk professional kom je vaak sneller en tot een beter resultaat.
Stap 6) opvolgen van een netwerk bezoek
Iedere bezoeker verzamelt gemiddeld 5 visitekaartjes per netwerkbijeenkomst. Nu tijd om daad bij het woord te voegen.
Een aantal tips:
- Voeg het persoonlijk contact toe aan jouw online visitekaartjesmap in Outlook, CRM Systeem, Linkedin en eventueel Facebook.
- Heb je sales doelstellingen? Bel binnen 2-3 werkdagen de persoon om een afspraak te maken.
- Kennis doelstelling? Verwerk de ingewonnen informatie direct in je marketingplan of ander document voordat je alle details verlies.
- Vermeld de organisatie dat de bijeenkomst volledig naar wens was en kom eventueel met verbeteringen. Het bestuur is blij met input, zodat zij toekomstige bijeenkomsten nog beter kunnen organiseren!