‘Word ook een klantmagneet’, of ‘Verhoog vandaag nog je omzet met dit XYZ-stappenplan!’ Je hoeft maar even over Facebook te struinen en de schreeuwerige Facebook-ads komen je tegemoet. Zo’n weggever is natuurlijk een prima idee om potentiële klanten aan je te binden, maar vaak geef je bij zo’n actie zelf ook wat weg: je e-mailadres. Hier, bij Zakelijk Groeien, doen we het anders. Bij ons krijg je gewoon zeven fijne tips over klantenbinding. Gratis en voor niks. Een échte weggever dus.
1. Geef net dat beetje extra
Een poosje geleden bestelde ik online één kaartje met een mooie tekst erop. Cadeautje voor mezelf, voor op mijn werkkamer. Ok, de verzendkosten waren hoger dan de kosten van het kaartje zelf, maar dat nam ik op de koop toe. En weet je wat het cadeautje nog meer waard maakte? Dat de verzender er – juist omdat ik er maar één had besteld – een kaartje bij had gedaan om óók een mooi plekje te geven. Vergezeld van een handgeschreven tekst, uiteraard. Een gouden zet, want zo voel je je als klant echt gezien. Enne, dat kun jij natuurlijk ook doen. Dat kan een handgeschreven kaartje bij een bestelling zijn of een kleinigheidje, maar ook door het geven van extra waarde, als je een dienst verkoopt. Zo heb ik wel eens voor een – toen nog – potentiële klant een hand-out gemaakt met ‘zeven tips voor een succesvolle webshop’. Of ze klant is geworden? Ja. En dat is ze nog steeds.
2. Doe aan nazorg
Ze vliegen als paddestoelen uit de grond: online cursussen. En omdat er ook aan mijn skills hier en daar wel wat verbeterd kan worden, zwicht ik af en toe voor de marketingpraatjes en koop ik ‘m. Tot nu toe is dat het geld altijd meer dan waard geweest, maar toch heb ik een beetje dubbel gevoel overgehouden aan mijn laatste koop. Gaf ze me meer waarde dan ik had verwacht voor het geld? Absoluut. Heb ik de cursus al afgemaakt? Nee. Was dat anders geweest als er meer persoonlijke aandacht was geweest? Dat denk ik wel.
Ik zal je iets verder meenemen in het verhaal: een poosje geleden kocht ik dus een hele toffe cursus. Ik begon – samen met een paar anderen – voortvarend en had er echt plezier in. Het was een cursus met gezamenlijke aftrap, een paar live q&a’s en een online slotbijeenkomst. De eerste weken waren fantastisch, maar toen overleed mijn schoonvader. Plotseling. Ik raakte een week of twee achterop en… miste de aansluiting voor de rest van de cursus. Niet alleen liep ik achter in de lesstof, ik kreeg van mijn mede-cursisten ook geen feedback op de gemaakte opdrachten omdat zij al een stuk verder waren. Hoewel de cursusleidster me verzekerde dat ‘het op mijn eigen tempo mocht’ en ‘al het cursusmateriaal beschikbaar bleef’, merkte ik dat voor mij de lol er wel een beetje af was. Het had me oprecht geholpen als er iets meer persoonlijke aandacht was geweest. Al was het maar een berichtje in de trant van: ’Hee, hoe gaat het nu met je? Ik weet dat je door een moeilijke tijd gaat. Kan ik nog wat voor je betekenen als het om de cursus gaat?’
Verkoop jij ook een dienst of product? Ga dan eens na waar in het verkoopproces jij die persoonlijke touch toe kan voegen. Wedden dat het verschil maakt?
3. Koop eens een cadeautje (maar dan niet voor jezelf)
Een cadeautje voor jezelf is altijd leuk, maar wat dacht je van iets moois/handigs/liefs/inspirerends voor je klant? Zo ben ik tot op de dag van vandaag blij met het winkelwagenmuntje (ok, en de chocola die erbij zat, maar die was snel op) dat een klant van me als eindejaarscadeautje gaf. En – dat is natuurlijk het slimme van relatiegeschenken met logo – ik word elke keer even aan ‘m herinnerd.
Wist je trouwens dat er naast winkelwagenmuntjes nog veel meer te koop is in de wereld van relatiegeschenken? Zo zag ik dat je tegenwoordig zelfs speakers met logo kunt bedrukken. Of je klant nou uit z’n plaat gaat van vette hardhouse of liever meegalmt met pak ‘m beet Frans Bauer: muziek is altijd goed. En onder ons gezegd: het is ook nog eens een originele (en betaalbare) gift.
4. Koppel hem of haar aan jouw waardevolle contacten
Ik hoop voor jou dat het ook zo is, maarre: ik heb echt de leukste klanten. Ze zijn energiek, ambitieus, hebben hart voor mensen en worden écht blij van wat ze doen. Daarom gun ik ze ook het allerbeste. Sterker nog: daarom geef ik ze ook het allerbeste. Dus ken ik iemand die hun business verder kan helpen? Heb ik toffe connecties bij dat ene tijdschrift of weet ik iemand met wie ze absoluut een keer koffie moeten drinken? Dan vertel ik ze dat. Met liefde.
5. Volg hem of haar op Instagram/Facebook en laat ’ns wat van je horen
Om eerlijk te zijn, vind ik het soms een beetje awkward dat klanten me op Instagram volgen. Ik post namelijk niet alleen gelikte teksten of mooie interviews, maar deel ook mijn twijfels, stel vragen en geef soms een humoristisch inkijkje in ongemakkelijke momenten uit mijn leven. Ze zien daarmee dus niet alleen mijn ‘beste kant’. Maar misschien is dat juíst wat mij menselijk – en daardoor benaderbaar – maakt. Werk jij ook veel samen met andere ondernemers? Geef dan ’ns een duimpje op Facebook, reageer eens op een post of moedig hem of haar aan bij een spannende stap. Ik weet zeker dat ’t gewaardeerd wordt.
6. Maak een ‘vaste klantenprijs’ of bied een strippenkaart aan
‘Tien procent vaste klantenkorting’. Nog voordat ik ook maar één letter op z’n website had getypt, had ik ‘m al korting gegeven. Bij het samenwerkingsvoorstel (een offerte, maar dan leuker), welteverstaan. Korting doet het natuurlijk bijna altijd goed, maar is ook een beetje tricky. Je moet tenslotte staan voor de waarde die je biedt en korting geven kan daar afbreuk aan doen. Daarom ben ik er meer voorstander van om een ‘vaste klantenprijs’ te berekenen. Door de term ‘vaste klant’ te gebruiken, krijgen ze het gevoel dat ze ergens bij horen, dat ze minder betalen dan niet-vaste klanten én het wakkert het gevoel van wederkerigheid aan: jij geeft hem of haar iets ‘bijzonders’ en daardoor is hij of zij sneller geneigd om iets terug te doen. Nog een keer iets bij je kopen, bijvoorbeeld.
Wat je ook kunt doen, is het introduceren van een strippenkaart. Hierbij ben je verzekerd van een langere samenwerking met je klant, waardoor je dus ook meer tijd hebt om aan klantenbinding te doen. Kun je in die tijd mooi één van bovenstaande tips toepassen ;-).
7. Wees jezelf
Het is vast een open deur, een cliché en te vanzelfsprekend, maar ik deel ‘m toch even: wees jezelf. Zeker als je als zzp’er werkt, kiezen mensen bewust voor jou. Ze zijn bijvoorbeeld helemaal fan van de producten die je maakt, je diensten zijn spot on en direct toepasbaar in hun eigen leven of ze liggen elke dag helemaal dubbel om je hilarische Instastories. Kortom: ze voelen een klik met je. Maak daar gebruik van en ga de interactie aan. Zo worden je grootste fans jouw trouwe ambassadeurs.
Wat dat betreft is een relatiegeschenk dat past bij jou ook wel tof. Zelf hou ik van muziek, dus die speakers met logo. Dat past wel bij mij als geschenk. Zo geef ik echt iets als mezelf aan de ander.
Bonustip: maak van elke klacht een feestje
Verrassing: je krijgt niet zeven, maar acht tips van me. Vond ik wel mooi passen bij punt 1, iets extra’s aan je klant geven ;-). Maar ik wil ook van de ruimte gebruik maken om je nog iets op het hart te drukken: mocht er een keer iets misgaan in je dienstverlening of bij de bestelling van een product, zie dat dan niet gelijk als falen. Het woord ‘klacht’ heeft een negatieve lading, maar uit ervaring (ik was jarenlang klachtbehandelaar bij een grote verzekeraar) weet ik dat als je het goed oplost, je er soms een klant voor het leven bij hebt. Succes!