Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt er als ondernemer vaak aardig wat uurtjes in. En wat is er dan fijner dan een beloning als kroon op je harde werken? Dat is precies waar de Profit First-methode om draait.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zie ondernemen eigenlijk als een ontdekkingsreis. Je vertrekt met een schat aan kennis en ervaring in je rugzak, gaat onderweg een paar keer op je bek (hallo ‘leergeld’) en komt met een tas vol souvenirs thuis: de waardevolle inzichten die je on the road hebt opgedaan.

Winst voorop

Profit First is voor mij zo’n waardevol inzicht. Ik werk er nog niet mee, maar deze methode van bewustwording over wat er in- en uitgaat in je bedrijf, spreekt me zeker aan. Waarom? Omdat Profit First letterlijk winst voorop stelt. Je focust je dus niet (zoals veel ondernemers stiekem doen) op de kosten, maar op de winst.

Dat klinkt wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als starter maak je in het eerste jaar best wat kosten en komt er misschien nog niet zoveel binnen. Toch kun je – al is het maar met een euro of 50 – de Profit First-methode toepassen.

Wat is Profit First precies?

Voordat ik uitleg wat Profit First precies inhoudt, is het natuurlijk wel zo netjes om credits te geven aan de man die het bedacht: schrijver, ondernemer, en spreker Mike Michalowicz. In zijn boek Profit First: Transform Your Business from a Cash‑Eating Monster to a Money Making Machine legt hij haarfijn uit hoe je met dit door hem bedachte financiële systeem het beste uit je bedrijf kunt halen.

Want, goed om te weten, Profit First is dus geen boekhoudkundige of fiscale methode. Sterker nog: het is een fijne tool voor mensen die buikpijn krijgen van balans, winst- en verliesrekeningen of kruisposten. Deze manier van omgaan met je zakelijke inkomsten en uitgaven sluit namelijk aan op ons natuurlijke gedrag en geeft meer bewustwording, inzicht en overzicht in je financiën. Kortom: rust.

Potjes

‘Maar hoe werkt het dan?’, hoor ik je vragen. Als het goed is (en anders is het zeker aan te raden!) heb je bij de start van je onderneming een zakelijke rekening afgesloten. Een rekening waarop je niet alleen je dikverdiende euro’s ontvangt, maar die je waarschijnlijk ook gebruikt om je facturen, salaris, belasting en andere uitgaven van te betalen. Zelf heb ik naast mijn inkomstenrekening inmiddels drie andere rekeningen bij KNAB aangemaakt: eentje voor de belasting, een voor investeringen en eentje voor pensioen. Heeft een klant me betaald, dan verdeel ik het factuurbedrag over de verschillende potjes. Zo bouw ik dus – bijna ongemerkt – een mooi bedrag op.

Zo werkt Profit First

En die potjes, dat is waar het bij Profit First ook om draait. Al je inkomsten komen binnen op de zogenoemde ‘ontvangstenrekening’. Uiteraard zet je eerst de BTW apart: dat geld is tenslotte niet voor jou, maar voor de Belastingdienst. Vervolgens verdeel je het resterende bedrag volgens een vaste verdeelsleutel over vier verschillende rekeningen: winst, salaris, belastingen en kosten. Dat doe je op twee vaste momenten in de maand, bijvoorbeeld de 10e en de 25e. Dat is dus ook het moment dat je je openstaande facturen betaalt.

Daarnaast open je nog twee andere rekeningen, bij voorkeur bij een andere bank. Voor het gemak noem ik dat even ‘bank 2’. Zo’n tweede bank klinkt een beetje omslachtig, maar de gedachte erachter is dat je niet kunt zien wat het saldo op die rekeningen is. En wat je niet ziet, kun je ook niet uitgeven. Die verborgen rekeningen zijn bedoeld voor winst en inkomstenbelasting.

Kwartaal klaar? Belonen maar!

En dan nu het leukste deel: de beloning. Je mag jezelf namelijk elk kwartaal een winstuitkering geven. Of het nou 50, 500 of 5000 euro is: 50 % van je potje ‘winst’ van bank 1 is van jou. De overige 50 % maak je over naar je ‘verborgen’ rekening bij de andere bank.

Iets minder leuk, maar wel noodzakelijk: aan het einde van het kwartaal doe je hetzelfde voor je belasting. Dat wat je nodig hebt voor je BTW-aangifte laat je staan bij bank 1, de rest gaat naar bank 2. Zo spaar je binnen no time je inkomstenbelasting of bijvoorbeeld dividendbelasting bij elkaar.

Goed om te weten

Welke verdeelsleutel jij moet hanteren als je met Profit First aan de slag gaat, hangt af van jouw persoonlijke bedrijfssituatie.  Er bestaat een standaardverdeling waarbij men uitgaat van 5 % winst, 50 % salaris,

35 % kosten en 10 % belasting, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen ‘werkt’. Wil je het echt goed doen, raadpleeg dan een Profit First-professional bij jou in de buurt.

Janet Freriks

Als freelance journalist en (commercieel) tekstschrijver, werkt Janet Freriks zowel voor als achter de schermen in medialand. Zo schrijft ze voor (landelijke) online media en helpt met liefde andere ondernemers aan ijzersterke webteksten, persberichten of blogs. Haar bedrijf Thuis in Teksten bestaat sinds 2016, dus inmiddels heeft Janet de nodige ervaring op het gebied van zakelijk ondernemen. Daarnaast heeft ze met haar blogs voor zakelijkgroeien.nl een helder doel voor ogen: ingewikkelde materie omtoveren tot laagdrempelige en lekker leesbare teksten. Meer over Janet weten? bezoek haar linkedin profiel: Janet Freriks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Hoe acquisitie doen als ZZP’er?

Hoe doe je als zzp’er acquisitie zodat je nieuwe klanten krijgt? Als je voor jezelf gaat beginnen als zzp’er, maar ook als ...
Gepost op: 22 mei 2015

Zo zet je ChatGPT in om jouw bedrijf te laten groeien

Er wordt al jaren gepraat over kunstmatige intelligentie, maar de lancering van ChatGPT lijkt een kantelpunt in de geschiedenis van AI te ...
Gepost op: 28 februari 2023

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is vaak het startpunt van je ondernemerschap. Je gaat officieel beginnen! Maar waarom is het nodig en ...
Gepost op: 22 mei 2015

Warme acquisitie: hoe pak je het slim aan?

Werk en opdrachten komen niet vanzelf naar je toe. Daar moet je wel wat voor doen! Acquisitie is letterlijk klantenwerving. Warme acquisitie ...
Gepost op: 26 mei 2020

Review Freshsales CRM

Om leads en klantcontacten goed bij te houden schakelen steeds meer bedrijven over op een CRM systeem. Het voordeel hiervan is namelijk ...
Gepost op: 7 januari 2020

Openingsbalans in Excel

Wil je een openingsbalans maken voor je onderneming in Excel? Download dan hier onze blauwedruk voor een goede openingsbalans in Excel. Download ...
Gepost op: 12 juni 2019

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar ...
Gepost op: 20 december 2022

Een jaarrekening met een eenmanszaak: nuttig en nodig?

Doen wat je het liefste doet, werken waar en wanneer je maar wilt en zelf je prijzen bepalen: als eigenaar van een ...
Gepost op: 5 oktober 2020

Tarief verhogen als zzp’er? Zo doe je dat succesvol

Er zijn nogal wat ondernemers die als een berg opzien tegen een tariefsverhoging. Waarom dit helemaal niet nodig is, leg ik uit ...
Gepost op: 17 april 2022

Review Yoobi urenregistratieapp

Als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) heb je vaak meerdere klanten voor wie je werkzaam bent. Het bijhouden van urenregistratie kan nogal een ...
Gepost op: 23 september 2019

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Geef je hieronder op 👇

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.