Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt er als ondernemer vaak aardig wat uurtjes in. En wat is er dan fijner dan een beloning als kroon op je harde werken? Dat is precies waar de Profit First-methode om draait.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zie ondernemen eigenlijk als een ontdekkingsreis. Je vertrekt met een schat aan kennis en ervaring in je rugzak, gaat onderweg een paar keer op je bek (hallo ‘leergeld’) en komt met een tas vol souvenirs thuis: de waardevolle inzichten die je on the road hebt opgedaan.

Winst voorop

Profit First is voor mij zo’n waardevol inzicht. Ik werk er nog niet mee, maar deze methode van bewustwording over wat er in- en uitgaat in je bedrijf, spreekt me zeker aan. Waarom? Omdat Profit First letterlijk winst voorop stelt. Je focust je dus niet (zoals veel ondernemers stiekem doen) op de kosten, maar op de winst.

Dat klinkt wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als starter maak je in het eerste jaar best wat kosten en komt er misschien nog niet zoveel binnen. Toch kun je – al is het maar met een euro of 50 – de Profit First-methode toepassen.

Wat is Profit First precies?

Voordat ik uitleg wat Profit First precies inhoudt, is het natuurlijk wel zo netjes om credits te geven aan de man die het bedacht: schrijver, ondernemer, en spreker Mike Michalowicz. In zijn boek Profit First: Transform Your Business from a Cash‑Eating Monster to a Money Making Machine legt hij haarfijn uit hoe je met dit door hem bedachte financiële systeem het beste uit je bedrijf kunt halen.

Want, goed om te weten, Profit First is dus geen boekhoudkundige of fiscale methode. Sterker nog: het is een fijne tool voor mensen die buikpijn krijgen van balans, winst- en verliesrekeningen of kruisposten. Deze manier van omgaan met je zakelijke inkomsten en uitgaven sluit namelijk aan op ons natuurlijke gedrag en geeft meer bewustwording, inzicht en overzicht in je financiën. Kortom: rust.

Potjes

‘Maar hoe werkt het dan?’, hoor ik je vragen. Als het goed is (en anders is het zeker aan te raden!) heb je bij de start van je onderneming een zakelijke rekening afgesloten. Een rekening waarop je niet alleen je dikverdiende euro’s ontvangt, maar die je waarschijnlijk ook gebruikt om je facturen, salaris, belasting en andere uitgaven van te betalen. Zelf heb ik naast mijn inkomstenrekening inmiddels drie andere rekeningen bij KNAB aangemaakt: eentje voor de belasting, een voor investeringen en eentje voor pensioen. Heeft een klant me betaald, dan verdeel ik het factuurbedrag over de verschillende potjes. Zo bouw ik dus – bijna ongemerkt – een mooi bedrag op.

Zo werkt Profit First

En die potjes, dat is waar het bij Profit First ook om draait. Al je inkomsten komen binnen op de zogenoemde ‘ontvangstenrekening’. Uiteraard zet je eerst de BTW apart: dat geld is tenslotte niet voor jou, maar voor de Belastingdienst. Vervolgens verdeel je het resterende bedrag volgens een vaste verdeelsleutel over vier verschillende rekeningen: winst, salaris, belastingen en kosten. Dat doe je op twee vaste momenten in de maand, bijvoorbeeld de 10e en de 25e. Dat is dus ook het moment dat je je openstaande facturen betaalt.

Daarnaast open je nog twee andere rekeningen, bij voorkeur bij een andere bank. Voor het gemak noem ik dat even ‘bank 2’. Zo’n tweede bank klinkt een beetje omslachtig, maar de gedachte erachter is dat je niet kunt zien wat het saldo op die rekeningen is. En wat je niet ziet, kun je ook niet uitgeven. Die verborgen rekeningen zijn bedoeld voor winst en inkomstenbelasting.

Kwartaal klaar? Belonen maar!

En dan nu het leukste deel: de beloning. Je mag jezelf namelijk elk kwartaal een winstuitkering geven. Of het nou 50, 500 of 5000 euro is: 50 % van je potje ‘winst’ van bank 1 is van jou. De overige 50 % maak je over naar je ‘verborgen’ rekening bij de andere bank.

Iets minder leuk, maar wel noodzakelijk: aan het einde van het kwartaal doe je hetzelfde voor je belasting. Dat wat je nodig hebt voor je BTW-aangifte laat je staan bij bank 1, de rest gaat naar bank 2. Zo spaar je binnen no time je inkomstenbelasting of bijvoorbeeld dividendbelasting bij elkaar.

Goed om te weten

Welke verdeelsleutel jij moet hanteren als je met Profit First aan de slag gaat, hangt af van jouw persoonlijke bedrijfssituatie.  Er bestaat een standaardverdeling waarbij men uitgaat van 5 % winst, 50 % salaris,

35 % kosten en 10 % belasting, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen ‘werkt’. Wil je het echt goed doen, raadpleeg dan een Profit First-professional bij jou in de buurt.

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Hoe vind ik een goede boekhouder of accountant? 5 waardevolle tips

Hoe vind ik een goede boekhouder of accountant? Veel (startende) ondernemers stellen zichzelf die vraag. Een goede boekhouder of accountant vinden voor ...
Gepost op: 15 oktober 2015

Knab: de bank voor zzp’ers. Ik ben fan

Als startend zzp’er moet je een aantal zaken regelen. Zodra je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, vraag je je wellicht ...
Gepost op: 26 mei 2023

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt ...
Gepost op: 18 mei 2021

Waarom iedere ondernemer passief inkomen zou moeten verdienen

Vrijheid. Dat is voor veel ondernemers dé reden om een eigen bedrijf te beginnen. Maar ja, dan moet er natuurlijk wel geld ...
Gepost op: 14 mei 2021

ZZP of BV? Dit is wat je als ondernemer moet weten

Heb je de knoop doorgehakt en ga je als ondernemer aan de slag?  Of loop je al wat langer mee in het ...
Gepost op: 14 mei 2021

8 tips voor effectief thuiswerken als ondernemer

Steeds vaker werken ondernemers vanuit huis. Thuiswerken is echter een heel andere ervaring dan werken op een kantoor. Hoe blijf je productief ...
Gepost op: 13 juli 2021

Review bedrijfsrooster urenregistratiesoftware

Bedrijfsrooster is een programma speciaal ontwikkeld voor  urenregistratie en online personeelsplanning. Het programma wordt gebruikt door bekende namen zoals BNN Vara, de ...
Gepost op: 23 september 2019

Wat betekenen de functionaliteiten in boekhoudprogramma’s?

Op onze website vind je een handige tool waarmee je een aantal boekprogramma’s kunt vergelijken. Met behulp van filters kun je eerst ...
Gepost op: 18 mei 2021

Hoe kies je een locatie voor een zakelijke bijeenkomst?

Het organiseren van een zakelijke conferentie is een grote taak, en een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen, is de ...
Gepost op: 29 september 2023

Deze kosten zijn wel, niet of beperkt aftrekbaar

Ondernemers mogen zakelijke kosten aftrekken van de winst bij de aangifte Inkomstenbelasting. Zakelijke kosten zijn de kosten die (binnen redelijke grenzen) nodig ...
Gepost op: 3 april 2024

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.