Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt er als ondernemer vaak aardig wat uurtjes in. En wat is er dan fijner dan een beloning als kroon op je harde werken? Dat is precies waar de Profit First-methode om draait.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zie ondernemen eigenlijk als een ontdekkingsreis. Je vertrekt met een schat aan kennis en ervaring in je rugzak, gaat onderweg een paar keer op je bek (hallo ‘leergeld’) en komt met een tas vol souvenirs thuis: de waardevolle inzichten die je on the road hebt opgedaan.

Winst voorop

Profit First is voor mij zo’n waardevol inzicht. Ik werk er nog niet mee, maar deze methode van bewustwording over wat er in- en uitgaat in je bedrijf, spreekt me zeker aan. Waarom? Omdat Profit First letterlijk winst voorop stelt. Je focust je dus niet (zoals veel ondernemers stiekem doen) op de kosten, maar op de winst.

Dat klinkt wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als starter maak je in het eerste jaar best wat kosten en komt er misschien nog niet zoveel binnen. Toch kun je – al is het maar met een euro of 50 – de Profit First-methode toepassen.

Wat is Profit First precies?

Voordat ik uitleg wat Profit First precies inhoudt, is het natuurlijk wel zo netjes om credits te geven aan de man die het bedacht: schrijver, ondernemer, en spreker Mike Michalowicz. In zijn boek Profit First: Transform Your Business from a Cash‑Eating Monster to a Money Making Machine legt hij haarfijn uit hoe je met dit door hem bedachte financiële systeem het beste uit je bedrijf kunt halen.

Want, goed om te weten, Profit First is dus geen boekhoudkundige of fiscale methode. Sterker nog: het is een fijne tool voor mensen die buikpijn krijgen van balans, winst- en verliesrekeningen of kruisposten. Deze manier van omgaan met je zakelijke inkomsten en uitgaven sluit namelijk aan op ons natuurlijke gedrag en geeft meer bewustwording, inzicht en overzicht in je financiën. Kortom: rust.

Potjes

‘Maar hoe werkt het dan?’, hoor ik je vragen. Als het goed is (en anders is het zeker aan te raden!) heb je bij de start van je onderneming een zakelijke rekening afgesloten. Een rekening waarop je niet alleen je dikverdiende euro’s ontvangt, maar die je waarschijnlijk ook gebruikt om je facturen, salaris, belasting en andere uitgaven van te betalen. Zelf heb ik naast mijn inkomstenrekening inmiddels drie andere rekeningen bij KNAB aangemaakt: eentje voor de belasting, een voor investeringen en eentje voor pensioen. Heeft een klant me betaald, dan verdeel ik het factuurbedrag over de verschillende potjes. Zo bouw ik dus – bijna ongemerkt – een mooi bedrag op.

Zo werkt Profit First

En die potjes, dat is waar het bij Profit First ook om draait. Al je inkomsten komen binnen op de zogenoemde ‘ontvangstenrekening’. Uiteraard zet je eerst de BTW apart: dat geld is tenslotte niet voor jou, maar voor de Belastingdienst. Vervolgens verdeel je het resterende bedrag volgens een vaste verdeelsleutel over vier verschillende rekeningen: winst, salaris, belastingen en kosten. Dat doe je op twee vaste momenten in de maand, bijvoorbeeld de 10e en de 25e. Dat is dus ook het moment dat je je openstaande facturen betaalt.

Daarnaast open je nog twee andere rekeningen, bij voorkeur bij een andere bank. Voor het gemak noem ik dat even ‘bank 2’. Zo’n tweede bank klinkt een beetje omslachtig, maar de gedachte erachter is dat je niet kunt zien wat het saldo op die rekeningen is. En wat je niet ziet, kun je ook niet uitgeven. Die verborgen rekeningen zijn bedoeld voor winst en inkomstenbelasting.

Kwartaal klaar? Belonen maar!

En dan nu het leukste deel: de beloning. Je mag jezelf namelijk elk kwartaal een winstuitkering geven. Of het nou 50, 500 of 5000 euro is: 50 % van je potje ‘winst’ van bank 1 is van jou. De overige 50 % maak je over naar je ‘verborgen’ rekening bij de andere bank.

Iets minder leuk, maar wel noodzakelijk: aan het einde van het kwartaal doe je hetzelfde voor je belasting. Dat wat je nodig hebt voor je BTW-aangifte laat je staan bij bank 1, de rest gaat naar bank 2. Zo spaar je binnen no time je inkomstenbelasting of bijvoorbeeld dividendbelasting bij elkaar.

Goed om te weten

Welke verdeelsleutel jij moet hanteren als je met Profit First aan de slag gaat, hangt af van jouw persoonlijke bedrijfssituatie.  Er bestaat een standaardverdeling waarbij men uitgaat van 5 % winst, 50 % salaris,

35 % kosten en 10 % belasting, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen ‘werkt’. Wil je het echt goed doen, raadpleeg dan een Profit First-professional bij jou in de buurt.

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Investeringsaftrek: nog investeren voor het eind van het jaar?

Het einde van het jaar nadert. Dan zou het wel eens handig kunnen zijn om te zien hoeveel je dit jaar geïnvesteerd ...
Gepost op: 2 december 2015

Review Teamleader CRM

Als MKB-er of ZZP-er houd je natuurlijk een administratie bij. Het klantenbestand is hiervan een belangrijk onderdeel. Vroeger deed je dat misschien ...
Gepost op: 22 februari 2019

Zo stel je je social media marketing strategie op

Social media marketing is een krachtig middel om een bepaald publiek aan te trekken, verkeer naar je bedrijf te leiden en je ...
Gepost op: 23 oktober 2023

Handige websites voor (startende) zzp’ers en ondernemers

Als startende ondernemer of zzp’er is het belangrijk dat je zo veel mogelijk op de hoogte bent en blijft van alle informatie ...
Gepost op: 31 oktober 2018

Starten met Importeren & Exporteren

Het klinkt aantrekkelijk, en natuurlijk is het op dit moment ook heel hip. Importeren, en dan vooral uit China. Het land van ...
Gepost op: 22 mei 2015

Vijf onmisbare ingrediënten voor de ideale coworking space

Ze schieten al jaren als paddenstoelen uit de grond: coworking spaces. Of, in gewoon Nederlands: plekken waar je met gelijkgestemde ondernemers of ...
Gepost op: 16 november 2021

Incontrol: Review

Veel bedrijven werken nog op papier. Formulieren moeten met pen en papier worden ingevuld, worden teruggestuurd naar een afdeling en moeten vervolgens ...
Gepost op: 12 mei 2020

Kantoorvloer kiezen: hier moet je op letten!

Wil je jouw bestaande bedrijfspand verbouwen? Of ga je binnenkort misschien wel verhuizen naar een geheel nieuw pand? Dan is de vloer ...
Gepost op: 8 december 2023

Wat is mijn marge en waarom is dat zo belangrijk?

Ze vliegen je regelmatig om de oren: de succesverhalen over gigantische omzetten die ondernemers gedraaid hebben. En natuurlijk kunnen ze jou dat ...
Gepost op: 25 januari 2022

Geld lenen als zzp’er? Dit zijn je opties

Voor zzp’ers is het lastiger om geld te lenen dan voor werknemers in loondienst. Jij hebt als zelfstandig ondernemer geen vast salaris ...
Gepost op: 12 augustus 2019

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.