Een goed begin is het halve werk’ leert het gezegde. Ook voor het uitvoeren van telefonische acquisitie geldt deze wijsheid. Veel bedrijven zien telefonische acquisitie als iets ‘dat we even tussendoor doen’. Doodzonde van de tijd om met die instelling aan de slag te gaan. Wil je effectief met telefonische acquisitie aan de slag dan is een juiste voorbereiding een absolute must. Volg deze 5 stappen om je telefonische acquisitie voor te bereiden, en je kans van slagen stijgt significant!
Stap 1: Bel vanuit een kwalitatief belbestand
Een goed belbestand is natuurlijk afgestemd op jouw doelgroep. Belbestanden kan men zelf samenstellen door interessante bedrijven via internet op te zoeken en de contactgegevens te kopiëren in Excel, echter is deze methode zeer tijdrovend. Er zijn verschillende bronnen waar je adressenbestanden kunt inkopen, denk daarbij aan de KvK. Van groot belang is dat de adressenbestanden beschikken over de meeste recente informatie. Niets is zo vervelend om naar een medewerker te vragen en vervolgens te horen dat die er al jaren niet meer werkzaam is.
Stap 2: Weet wat je gaat melden
Maak een script waarin je voor jezelf duidelijk de boodschap hebt die je wilt overbrengen tijdens je gesprek.
Mocht je meerdere producten en/of diensten bieden zorg er dan voor dat je voor elk product(groep) of dienst een script hebt . Leer deze uit je hoofd, het is ten zeerste af te raden om teksten op te lezen. Neem het script met een collega of kennis door en zorg ervoor dat je natuurlijk, oprecht en zelfverzekerd overkomt. Op deze manier heb je meer aandacht voor vragen van de prospect.
Stap 3: Wees lastige vragen de baas
Tijdens acquisitie telefoongesprekken komt het voor dat je vragen krijgt over jou als persoon, je bedrijf of dienstverlening. Goed nieuws, want dat laat zien dat je de interesse hebt weten te wekken. Bedenk wel van te voren welke vragen je zou kunnen verwachten en heb het antwoord daarop paraat. Een stotterend half antwoord op een interessevraag kan zorgen voor argwaan.
Stap 4: Jouw doelstelling
Heb voor jezelf duidelijk wat je wilt bereiken met jouw telefonische acties. Ga je de ander alleen voorzien van informatie, wil je een kennismakingsgesprek maken of ga je direct over op telefonische verkoop. Stem ook hierop de manier van bellen af en werk tijdens de gesprekken naar het doel toe.
Stap 5: Maak een planning
Plan een moment in waarop je met telefonische acquisitie aan de slag wilt gaan en hou je hier ook aan. Zo voorkom je dat je de prioriteit hierop gaat verlagen. Stem de planning af op de algemene doelstellingen van jouw bedrijf.
Veel succes met het voorbereiden van je telefonische acquisitie!