Telefonische Acquisitie Voorbereiden

Telefonische Acquisitie Voorbereiden

Een goed begin is het halve werk’ leert het gezegde. Ook voor het uitvoeren van telefonische acquisitie geldt deze wijsheid. Veel bedrijven zien telefonische acquisitie als iets ‘dat we even tussendoor doen’. Doodzonde van de tijd om met die instelling aan de slag te gaan. Wil je effectief met telefonische acquisitie aan de slag dan is een juiste voorbereiding een absolute must. Volg deze 5 stappen om je telefonische acquisitie voor te bereiden, en je kans van slagen stijgt significant!

Stap 1: Bel vanuit een kwalitatief belbestand

Een goed belbestand is natuurlijk afgestemd op jouw doelgroep. Belbestanden kan men zelf samenstellen door interessante bedrijven via internet op te zoeken en de contactgegevens te kopiëren in Excel, echter is deze methode zeer tijdrovend. Er zijn verschillende bronnen waar je adressenbestanden kunt inkopen, denk daarbij aan de KvK. Van groot belang is dat de adressenbestanden beschikken over de meeste recente informatie. Niets is zo vervelend om naar een medewerker te vragen en vervolgens te horen dat die er al jaren niet meer werkzaam is.

Stap 2: Weet wat je gaat melden

Maak een script waarin je voor jezelf duidelijk de boodschap hebt die je wilt overbrengen tijdens je gesprek.
Mocht je meerdere producten en/of diensten bieden zorg er dan voor dat je voor elk product(groep) of dienst een script hebt . Leer deze uit je hoofd, het is ten zeerste af te raden om teksten op te lezen. Neem het script met een collega of kennis door en zorg ervoor dat je natuurlijk, oprecht en zelfverzekerd overkomt. Op deze manier heb je meer aandacht voor vragen van de prospect.

Stap 3: Wees lastige vragen de baas

Tijdens acquisitie telefoongesprekken komt het voor dat je vragen krijgt over jou als persoon, je bedrijf of dienstverlening. Goed nieuws, want dat laat zien dat je de interesse hebt weten te wekken. Bedenk wel van te voren welke vragen je zou kunnen verwachten en heb het antwoord daarop paraat. Een stotterend half antwoord op een interessevraag kan zorgen voor argwaan.

Stap 4: Jouw doelstelling

Heb voor jezelf duidelijk wat je wilt bereiken met jouw telefonische acties. Ga je de ander alleen voorzien van informatie, wil je een kennismakingsgesprek maken of ga je direct over op telefonische verkoop. Stem ook hierop de manier van bellen af en werk tijdens de gesprekken naar het doel toe.

Stap 5: Maak een planning

Plan een moment in waarop je met telefonische acquisitie aan de slag wilt gaan en hou je hier ook aan. Zo voorkom je dat je de prioriteit hierop gaat verlagen. Stem de planning af op de algemene doelstellingen van jouw bedrijf.

Veel succes met het voorbereiden van je telefonische acquisitie!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Door analisten erkende Enterprise Asset Management software helpt bij efficiënt beheer van bedrijfsmiddelen

Organisaties actief in de industrie, utilities, logistiek, gezondheidszorg en infrasector zijn gebaat bij grip op de kostbare assets. Door het realiseren van ...
Gepost op: 28 januari 2022

ZZP of BV? Dit is wat je als ondernemer moet weten

Heb je de knoop doorgehakt en ga je als ondernemer aan de slag?  Of loop je al wat langer mee in het ...
Gepost op: 14 mei 2021

Van plan om voor jezelf te beginnen? 5 redenen om eerst een traineeship te overwegen

Als beginnend ondernemer kan de weg naar succes soms intimiderend zijn. Je weet niet wat je kunt verwachten en bent voornamelijk op ...
Gepost op: 8 juni 2023

Zo krijg je financieel inzicht in je onderneming

Inzicht in je financiën is natuurlijk meer dan je banksaldo in de gaten houden. Goed financieel inzicht in je bedrijf geeft je ...
Gepost op: 24 juli 2015

8 tips voor effectief thuiswerken als ondernemer

Steeds vaker werken ondernemers vanuit huis. Thuiswerken is echter een heel andere ervaring dan werken op een kantoor. Hoe blijf je productief ...
Gepost op: 13 juli 2021

Boekhouding als zzp’er: zelf doen of een boekhouder inschakelen?

De boekhouding van jouw onderneming als zzp’er is het bewijs waaruit blijkt dat jouw opgegeven omzet, kosten en winst klopt. Het is ...
Gepost op: 22 mei 2015

Review Teamleader CRM

Als MKB-er of ZZP-er houd je natuurlijk een administratie bij. Het klantenbestand is hiervan een belangrijk onderdeel. Vroeger deed je dat misschien ...
Gepost op: 22 februari 2019

Wat is mijn marge en waarom is dat zo belangrijk?

Ze vliegen je regelmatig om de oren: de succesverhalen over gigantische omzetten die ondernemers gedraaid hebben. En natuurlijk kunnen ze jou dat ...
Gepost op: 25 januari 2022

Wat is het verschil tussen een boekhouder en accountant?

Het is nou niet bepaald een hobby van de meeste zzp’ers: het bijhouden van je administratie. Toch ben je als ondernemer verplicht ...
Gepost op: 2 juni 2021

Hoe krijg je je facturen sneller betaald?

Bij iedere opdracht die je als ondernemer aanneemt, hoort een factuur. Voor opdrachten die over een langere periode lopen, stuur je meestal ...
Gepost op: 17 december 2021

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.