Thuiswerkende collega’s? Zo manage je ze op afstand

Thuiswerkende collega’s? Zo manage je ze op afstand

De corona periode heeft voor veel mensen de manier van werken veranderd. Veel werknemers zitten niet meer fulltime op kantoor, maar werken (gedeeltelijk) thuis en digitaal samen met collega’s. Deze nieuwe manier van werken heeft invloed op werknemers en op hun leidinggevenden. Daarom geven we je in dit artikel drie tips om je medewerkers ook op afstand goed leiding te geven.

Tip 1: waardeer je medewerkers

Werknemers die hybride werken, of zelfs helemaal thuiswerken, zijn meer op afstand. Daardoor is het voor jou als leidinggevende vaak lastiger om te laten zien dat je ze waardeert.

Natuurlijk is hun salaris een vorm van waardering. Maar daarnaast is het goed om je medewerkers op zijn tijd een compliment te geven of erkenning voor hun werk. Ook door ze ruimte te geven om door te groeien en met extra verantwoordelijkheid laat je zien dat je ze waardeert.

Over het algemeen vinden mensen het fijn om in het zonnetje gezet te worden. Geef je medewerkers daarom eens waardering in het bijzijn van hun collega’s. Dit kan bijvoorbeeld via een videovergadering of andere virtuele bijeenkomst. Zorg er wel voor dat je je andere werknemers niet uit het oog verliest. Ook zij verdienen namelijk erkenning voor hun inspanningen.

Laat ook altijd ruimte voor verbetering en groei, anders voelen werknemers zich misschien minder gemotiveerd om hun best te blijven doen.

Tip 2: blijf in gesprek met je medewerkers

Thuiswerken vergroot voor werknemers soms de drempel om contact met je op te nemen. Blijf daarom altijd met thuiswerkers in gesprek. Vraag waar ze mee bezig zijn en waar ze tegenaan lopen. Zo kun je ze misschien direct op weg helpen. Geef medewerkers de ruimte om zelf hun hart te luchten. Zorg dat ze makkelijk contact met je op kunnen nemen, maar verplicht ze hier niet toe.

Je kunt op verschillende manieren contact met je medewerkers opnemen. Bellen is meestal het meest persoonlijk en een goede vorm van contact als er gevoelige onderwerpen aan bod komen. Wil je juist een meer zakelijk gesprek? Dan kun je prima communiceren via e-mail, instant messaging of chat.

Tip 3: houd de gezondheid van je collega’s in de gaten

Gezonde werknemers zijn gelukkiger, productiever en komen vaak tot betere prestaties. Daarom is het belangrijk dat ze gezond leven en in beweging blijven. Maak bijvoorbeeld tijd vrij voor beweging, bijvoorbeeld met een middagwandeling of sport. Vergeet niet om ook je thuiswerkende collega’s hiertoe te stimuleren tijdens de werkdag. Zo kunnen ze zich weer helemaal opladen.

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

4 tips om geld te besparen als ondernemer

Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, lijken veel signalen te wijzen op een mogelijke economische terugval. Mensen geven minder geld uit, de ...
Gepost op: 8 september 2023

Een goede boekhouding als MKB’er: zo zet je hem slim op

Ben je ondernemer binnen het MKB en zoek je als mkb’er een manier om de boekhouding op orde te krijgen? Lees dan ...
Gepost op: 23 maart 2021

Wat is Marketing?

Als je denkt dat jouw producten zo goed zijn dat ze zichzelf wel verkopen, dan heb je het mis! Je hebt marketing ...
Gepost op: 21 mei 2015

Waarom betaal je ZVW Premie (zorgverzekeringswet premie) als ondernemer?

Bijna iedere ondernemer is bekend met de aangifte Inkomstenbelasting. Veel ondernemers zetten hiervoor een deel van de omzet opzij om zo de ...
Gepost op: 12 mei 2022

Eenmanszaak of bv starten? Hier zijn de feiten

Als je overweegt een eigen bedrijf te beginnen, staat je meteen voor een belangrijke beslissing: kies je voor een eenmanszaak of een ...
Gepost op: 25 oktober 2023

Bedrijfsaansprakelijkheid voor mkb’ers: dit moet je weten

Ben je een mkb’er? Dan is het slim om goed verzekerd te zijn. Want als jij of je werknemer een fout maakt ...
Gepost op: 29 november 2022

Door analisten erkende Enterprise Asset Management software helpt bij efficiënt beheer van bedrijfsmiddelen

Organisaties actief in de industrie, utilities, logistiek, gezondheidszorg en infrasector zijn gebaat bij grip op de kostbare assets. Door het realiseren van ...
Gepost op: 28 januari 2022

Jaarlijks afschrijven op je bedrijfspand? Zo werkt het

Wanneer je als ondernemer een bedrijfspand voor eigen gebruik koopt, is dat vaak een flinke kostenpost. Deze kosten mag je fiscaal gezien ...
Gepost op: 14 december 2021

Zo krijg je het startkapitaal voor jouw eenmanszaak bij elkaar

Heb je ervoor gekozen om een eenmanszaak te beginnen? Gefeliciteerd! Want ook al is ondernemen soms best een uitdaging, het is vooral ...
Gepost op: 2 oktober 2020

Uurtarief als zzp’er berekenen

Bereken hieronder gemakkelijk welk uurtarief je als zzp’er moet aanhouden om je gewenste omzet te realiseren. Hoe bereken je jouw uurtarief als ...
Gepost op: 30 april 2021

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.