Steeds meer ondernemers zien de kansen op groei online liggen. Focus je niet langer uitsluitend op de lokale doelgroep van je organisatie, maar kijk breder. Bedien ook andere delen van Nederland, of overweeg zelfs een stap over de grens te zetten. Onder meer in Duitsland, België en Frankrijk liggen voldoende kansen voor de Nederlandse ondernemer. Een van de manieren om deze kansen te benutten, is het focussen op zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO bestaat uit verschillende componenten. Denk aan het toevoegen en optimaliseren van content, verschillende technische factoren en linkbuilding. Hierbij is met name linkbuilding uitbesteden populair. Het is voor ondernemers haast ondoenlijk om zich op ieder van de SEO factoren te richten.
Aan de slag met het uitwerken van een SEO strategie
Niet alleen het uitbesteden van linkbuilding aan een marketing agency als LEQUAL kan een goede eerste stap zijn om beter te scoren in de zoekmachine. Ook is het verstandig om samen met zo’n partij over een SEO strategie voor je organisatie na te denken. Op welke elementen van SEO leg jij de focus? Hoe zorg je dat de content die je op je website plaatst van meerwaarde is voor een bezoeker hiervan? Enzovoorts. De SEO strategie vormt de basis voor het verder optimaliseren van je website.
Componenten van een SEO strategie
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende componenten. Start met de basis: het optimaliseren van de content op je website. Controleer of de content niet uitsluitend uit tekst bestaat, maar bijvoorbeeld ook een aantal afbeeldingen bevat. Daarnaast is het belangrijk de content van tussenkopjes te voorzien. Zodra de content op orde is, kun je de focus leggen op het uitbreiden van je linkprofiel; linkbuilding. Voeg niet iedere willekeurige externe website toe aan dit linkprofiel, maar wees kritisch. Is een website relevant voor die van jou? Beschikt de externe website over goede kwaliteitsscores? Enzovoorts. Een derde component is het optimaliseren van de technische SEO factoren. Denk hierbij aan het terugdringen van het aantal 301-redirects en het voorkomen van 404 Errors op je website.
Voordelen van zoekmachine optimalisatie uitbesteden
Wanneer je niet eerder aan de slag bent gegaan met de componenten die onderdeel zijn van een SEO strategie, loont het dit gedeeltelijk uit te besteden. Het bespaart je veel tijd en voorkomt fouten. Die fouten worden met name gemaakt bij het uitbouwen van een linkprofiel. Een niet-relevante of slechte website schaadt de SEO-score van je website eerder, dan dat dit wat toevoegt. Het uitbesteden van linkbuilding helpt je dergelijke fouten te voorkomen.