Wat zeg jouw kledingstijl over jou als leidinggevende

Wat zeg jouw kledingstijl over jou als leidinggevende

Jouw kledingstijl zegt meer over jou dan je wellicht denkt. Niet alleen in je persoonlijke leven, maar zeker ook als leidinggevende. Werknemers zullen namelijk snel conclusies trekken uit de manier waarop jij je kleedt. Het geeft aan in hoeverre je representatieve kleding belangrijk vindt, welk beeld je naar buiten en andere klanten uit wil stralen, of je leidinggeeft met bijvoorbeeld een harde hand of misschien wel met een innovatieve blik en zo kan ik nog wel even doorgaan. In deze blog komen enkele kledingstijlen aan bod in combinatie met het beeld dat je hiermee afgeeft. In hoeverre wist jij het volgende over wat jouw kledingstijl over jou als leidinggevende zegt? En in hoeverre heb jij jouw kledingstijl aangepast op deze weetjes?

De business formal kledingstijl

Je kent het wel: het typische jasje-dasje bedrijf. Je hoeft het niet in je hoofd te halen om je stropdas te vergeten. Mannen hebben weinig keuze binnen deze binnen deze kledingstijl. Je kunt een (driedelig) pak aantrekken, nette schoenen (met lange neus) en een leren riem. Een jasje is eigenlijk wel een must, ook als het hoogzomer is. Vrouwen hebben hierin iets meer keuze, zij kunnen kiezen uit een pak, mantelpak of nette jurk. Hakken is over het algemeen wel normaal om te dragen, maar kan natuurlijk niet verplicht worden. Wanneer je als leidinggevende in business formal gekleed gaat, zal dit vaak de indruk wekken dat het om een conservatief en soms zelf mannelijk georiënteerd bedrijf gaat. Bij een conservatief bedrijf wordt ook al snel geconcludeerd dat de manier van leiding geven ook een conservatieve invalshoek heeft. Dat houdt onder andere in respect voor hiërarchie, formalistisch en gericht op regels. Daarnaast wordt deze kledingstijl vaak gekoppeld aan een “oud” bedrijf (in de zin van de gemiddelde leeftijd van het management en werknemers). De kledingstijl kan een afstand creëren tussen jou en je werknemers, zeker als het voor je werknemers juist niet vereist is om business formal gekleed te gaan. De kleur van het (mantel)pak kan hier overigens nog wel een nuance in aanbrengen. Hippe kleuren zoals lichtblauw, zandkleur of lichtgrijs stralen een modernere stijl van leidinggeven uit. Ook een print of streep kan dit effect hebben. Bij een modernere kledingstijl past uiteraard ook een modernere en daarmee innovatievere manier van leidinggeven. Concreet zouden werknemers hieruit eerder kunnen opmaken dat er een soepele regeling geldt omtrent werktijden. Flexwerken is immers helemaal van deze tijd. Daarnaast heeft het een wat toegankelijkere uitstraling dan een zwart (mantel)pak. Werknemers zullen wellicht sneller naar je toe stappen met een probleem, vraag of uitdaging. Desondanks blijft een pak een chique uitstraling hebben, dus als je écht de hippe toegankelijke leidinggevende uit wil stralen, dan is een business casual (of zelfs smart-casual) dresscode een beter idee.

De business casual kledingstijl

De kledingstijl business casual is een minder formele stijl dan business formal. Voor mannen betekent business casual bijvoorbeeld een effen blouse met pantalon. Een stropdas is hierbij absoluut niet vereist en ook printjes worden steeds populairder binnen deze stijl. Zelfs een hele nette spijkerbroek zou eventueel nog kunnen binnen deze kledingstijl, hoewel die sneller iets naar (smart) casual neigt. Vrouwen hebben iets meer keuze binnen deze stijl. Zij kunnen een pantalon met blouse aantrekken, een nette tuniek of een rok tot de knieën met een shirtje erop. Zolang de jurk of rok tot de knieën komt en de schouders bedekt zijn is er heel veel mogelijk. Vrouwen gaan binnen deze stijl steeds vaker kleurrijke pakken dragen met flared pants en hakken met prints. De stijl business casual straalt nog steeds uit dat het gaat om een formele leidinggevende maar daarnaast ook dat het een wat modernere leidinggevende is. Kenmerken die hier snel aan gekoppeld worden zijn creativiteit, daadkracht, flexibiliteit en betrokkenheid. Een leidinggevende die zich in business casual kledingstijl kleedt, zal waarschijnlijk sneller om hulp gevraagd worden door werknemers. Het geeft bovendien aan dat werknemers zich mogen kleden in kleding waar zij zich fijn in voelen, zolang het maar een redelijke formele uitstraling heeft. Daarnaast geeft een modernere kledingstijl de leidinggevende een jonger en dynamisch karakter, waarschijnlijk omdat het steeds meer van deze tijd is om wat vrijer te zijn in je kledingkeuze. En tot slot kan het uitstralen dat je begrijpt hoe een ander zich voelt en je hierin ook kunt inleven.

Casual kledingstijl

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om casual gekleed te gaan. Dit kan heel veel verschillende kleding omvatten. Zo kun je hierbij ook aan een spijkerbroek denken, eventueel sneakers of een net truitje. Het is lastig te zeggen wat deze kledingstijl over je bedrijf zegt. Sommige zullen het op kunnen vatten als onprofessioneel, anderen kunnen hierin lezen dat uitstraling belangrijk is maar dat je werk goed doen prioriteit heeft. Het gaat dan immers om wat je uit je handen krijgt in plaats van om wat je precies draagt.

Andere bepalende factoren

Belangrijk als leidinggevende is in ieder geval dat je serieus genomen wordt. Wil je graag een chique uitstraling en hiërarchie in je bedrijf? Natuurlijk zorg je dan dat je er netjes uitziet. In de corporate wereld zal dit zich al snel uiten in een pak voor mannen of een kostuum voor vrouwen. Maar daarin moeten we de sector en andere omstandigheden niet vergeten. Werk je bijvoorbeeld in het onderwijs of in de horeca? Dan is de kans klein dat je in driedelig zwart pak of mantelpakje met hoge pumps serieus genomen wordt. Met andere woorden: je kledingstijl zegt veel over je als leidinggevende maar ook de sector waarin je werkt heeft grote invloed. Een ander voorbeeld is de IT-sector, waar altijd over gezegd wordt dat de hoodie het meest gebruikelijke kledingstuk is. Zelfs als je als leidinggevende in deze sector business casual gekleed gaat, zal het vaak een te chique uitstraling geven, waardoor alsnog een afstand gecreëerd wordt tussen jou en je werknemers. Daarnaast zijn andere omstandigheden, zoals je type klanten, ook van invloed op wat jouw kledingstijl over je zegt als leidinggevende. Pas je je kledingstijl aan op het type klant? Dan straalt dit een meegaand beeld uit. Je laat zien dat je in staat bent om te levelen met je gesprekspartner. Zo zullen je werknemers dat mogelijk ook interpreteren.

Bewaren en verzorgen van mooie kleding

Heb je eindelijk een compleet verzorgde garderobe? Dan is het natuurlijk wel zaak om deze kleding goed te verzorgen. Nette kleding kost immers vaak wat meer dan een simpel zomerjurkje en die wil je daarom ook langer goed kunnen bewaren. Hierbij een aantal tips om je chique garderobe zo lang mogelijk goed te houden:
  • Een beetje kenner zal dit wel weten, maar voor de zekerheid benoemen we hem toch eventjes. Gooi je kleding nooit in de droger. Door de hitte die vrijkomt kan het kledingstuk krimpen, slijtplekken gaan vertonen of sneller gaan pillen.
  • Was de kleding niet te vaak (uiteraard ook niet te lang bewaren want we hebben liever dat je een nieuwe broek moet kopen dan dat je niet lekker ruikt). Voor shirts en blouses zal deze tip niet zo veel verschil maken, maar broeken worden over het algemeen te vaak gewassen. Deze hoeven echt niet na twee dagen in de was.
  • Ben voorzichtig met het uitwassen van vlekken. Ga eerst na wat de beste manier is om de faux pax eruit te krijgen en volg dit zorgvuldig op. Hoewel je misschien de neiging hebt om zo snel mogelijk met een ruwe handdoek over de vlek te wrijven, is dit vaak niet de beste aanpak.
Kortom, ben je bewust van wat je uitstraalt door de kleding die je draagt als leidinggevende. Ga voor jezelf na wat je uit wil stralen vanuit je functie. Conservatief of innovatief? Jong of oud? Formalistisch of vrijer? Hiërarchisch of meer toegankelijk voor iedereen? Op basis van deze wensen kun je je kledingstijl baseren, maar vergeet daarbij niet ook rekening te houden met bijvoorbeeld de sector waarin je werkt of je type klant.

Jasper Runneboom

Oprichter van zakelijkgroeien.nl. Onderneemt sinds 2011 zelf met vallen en opstaan. Gek op cijfers en wat het zegt over je bedrijf. Ook al die tijd al interesse in online marketing. Vindt dat iedereen in zijn leven minstens een keer ondernemer geweest moet zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

boekhoudservice
Boekhouding uitbesteden?

Maak gebruik van onze boekhoudservice speciaal voor eenmanszaken en freelancers.

Bekijk ons aanbod »

Handig

boekhoudservice
Boekhouding uitbesteden?

Maak gebruik van onze boekhoudservice speciaal voor eenmanszaken en freelancers. 

Bekijk ons aanbod

Top 3

Boekhoud-
software

3. Visma