Er wordt al jaren gepraat over kunstmatige intelligentie, maar de lancering van ChatGPT lijkt een kantelpunt in de geschiedenis van AI te zijn. De voordelen en kansen van kunstmatige intelligentie zijn opeens, voorlopig gratis, beschikbaar voor iedere ondernemer en consument. Op het hoofdkwartier van Google is het zelf code rood, omdat het ChatGPT als grote bedreiging ziet. Inmiddels test Google een eigen chatbot om tegenwicht te bieden aan ChatGPT.
ChatGPT biedt ook voor ondernemers kansen om hun bedrijf te laten groeien. Wij hebben enkele krachtige mogelijkheden op een rij gezet die jij voor jouw bedrijf kunt toepassen.
SWOT-analyse
In een SWOT-analyse ook wel in het Nederlands sterkte-zwakteanalyse genoemd, onderzoek je de strengths, weaknesses, opportunities en threats van een bedrijf. Het is een eenvoudig maar krachtig model om je bedrijf onder de loep te nemen. Wij vroegen ChatGPT een SWOT-analyse voor de vrachtwagenbouwer DAF uit te voeren.
Als je een klein bedrijf hebt, dan heeft ChatGPT waarschijnlijk niet genoeg informatie voor een SWOT-analyse. We raden dan aan om voor een bedrijf in je markt een SWOT-analyse uit te voeren. De kans is groot dat hier interessante informatie uitkomt die ook relevant is voor jouw bedrijf.
Porter’s Vijfkrachtenmodel
In het vijfkrachtenmodel van Michael Porter onderzoek je een industrie op 5 krachten: de macht van leveranciers, macht van consumenten, de mate waarin substituten verkrijgbaar zijn, dreiging van nieuwe toetreders en interne concurrentie. Het is een inmiddels klassiek model dat vandaag de dag nog steeds door veel bedrijven gebruikt wordt. Hieronder zie je een toepassing van ChatGPT voor de vertaalindustrie.
Dit model is interessant om te bepalen of je een markt wil betreden, maar ook voor het bepalen van je strategie in een markt.
Trendanalyse
Een trendanalyse is interessant om de ontwikkeling in een markt te analyseren en te voorspellen. Trends in een markt bieden kansen voor nieuwe producten of diensten. Ook kun je je propositie verbeteren door in te spelen op nieuwe trends. We vroegen ChatGPT een trendanalyse uit te voeren voor de e-learning markt in Nederland.
Concurrentieanalyse
Door te weten wie je concurrenten zijn in je markt en deze te bestuderen, kun je je eigen strategie verbeteren. Voor het fotonisch halfgeleider bedrijf EFFECT Photonics uit Eindhoven geeft ChatGPT de volgende concurrenten.
We vroegen ChatGPT eveneens een concurrentieanalyse uit te voeren voor EFFECT Photonics. Hierop gaf de slimme chatbot echter een algemeen antwoord over hoe je een concurrentieanalyse uitvoert, in plaats van een implementatie voor een specifiek bedrijf
Tips om zakelijk te groeien
Je bent ambitieus en je wilt je bedrijf laten groeien. Laten we ChatGPT vragen of die adviezen kan geven.
Contentideeën
Content op je website is een krachtig middel om potentiële klanten te bereiken, te informeren en te overtuigen. Via content kun je je doelgroep via bijvoorbeeld Google en social media bereiken. Maar waar moet je over schrijven? Dat kun je ChatGPT vanaf nu vragen. Zo geeft ChatGPT de volgende ideeën voor een financieel adviesbureau.
Contentcreatie
Fijn natuurlijk dat je nu ideeën voor blogposts hebt, maar ze moeten nog wel geschreven worden. Ook dat kunnen we overlaten aan kunstmatige intelligentie! Zoals je hieronder ziet, hebben we in onze vraag ook aangegeven hoelang de blogpost moet worden. Zo kun je zelf meerdere voorwaarden voor content aan ChatGPT doorgeven.
Content laten vertalen
Je hebt de blogpost ‘Hoe beleg je verstandig: basisprincipes en strategieën’ op de website geplaatst, maar je hebt ook een Engelstalige versie van je website. Dan laten we de tekst vertalen. Dit is natuurlijk niet vernieuwde technologie en was al mogelijk via bijvoorbeeld Google Translate en DeepL. Desalniettemin toch handig.
Social media post schrijven
Je hebt nu een Nederlandse en Engelse versie van je blogpost. Deze wil je verspreiden via je social media kanalen en het liefst op een manier die engagement oplevert. Laten we ChatGPT om een voorbeeld vragen.
YouTube-script uitschrijven
Video’s zijn uitermate geschikt als communicatiemiddel. Video’s hebben een goede engagement en je kunt ze ook via YouTube verspreiden. Om meerdere redenen is het goed om een video uit te schrijven. Zo creëer je bijvoorbeeld content die zichtbaar(der) kan worden in Google en sommige mensen vinden het fijner om content (terug) te lezen. Het uitschrijven van een video kan echter een tijdrovend en saai klusje zijn. We moeten dit eigenlijk in de verleden tijd schrijven, want vanaf nu kun je ChatGPT dit voor je laten doen.
De bovenstaande mogelijkheden zijn slechts een kleine greep uit de kansen die de krachtige tool ChatGPT biedt. Toch moeten we enkele kanttekeningen maken. Hoewel de output van ChatGPT indrukwekkend is, vinden we die niet altijd van het niveau dat je van een menselijke professional mag verwachten. We raden daarom aan om er met een kritisch oog naar te kijken of door een professionele partij naar te laten kijken. Zo biedt Interlingo diensten op het gebied van vertalen en contentcreatie.
Ook al is de output niet altijd van professioneel niveau, dan kan de output je toch een hoop tijd besparen en inspiratie geven. We raden je daarom aan om ook zelf ChatGPT uit te proberen. Test vooral zoveel mogelijk vragen en niets is te gek. Hoe specifieker en uitgebreider je vraag, des te beter is het antwoord dat ChatGPT genereert. Succes!