Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar te zwijgen over de kosten voor gas en elektra. Geen wonder dat steeds meer mkb’ers met de handen in het haar zitten. Te hoge kosten zorgen er immers voor dat een bedrijf geen stand kan houden. Als de kosten zwaarder wegen dan de inkomsten, dan gaat een bedrijf snel failliet. Bovendien kunnen de kosten niet oneindig door worden gevoerd in de kostprijs van de producten. Dan haken consumenten ook af. Dé manier om meer winst te maken is dus door te besparen op de zakelijke kosten. Maar hoe pak je dit aan? We zetten drie tips op een rij.

1.Energie besparen

Het zal niemand zijn ontgaan dat de energieprijzen ontzettend hoog liggen. Veel particulieren en bedrijven zijn dit jaar dubbel of zelfs driedubbel zoveel gaan betalen aan energie. Hoewel het kabinet enkele maatregelen heeft getroffen, blijven we dit voelen in de portemonnee. Daarom loont het zeker om nu op zoek te gaan naar manieren om energie te besparen.

Dat begint al bij de elektra. Kijk bijvoorbeeld eens van welke verlichting je nu op kantoor gebruikt. Wist je dat een led lamp veel efficiënter met energie omgaat dan conventionele verlichting? Kies je voor LED, dan kies je dus voor besparen. Bovendien gaan de lampen veel langer mee, dus zo bespaar je ook nog eens wat extra geld op de lange termijn. Dit is slechts een kleine aanpassing, maar kan echt al een heel groot verschil maken.

Natuurlijk zijn er ook grootschalige aanpassingen die je kunt doen om energie te besparen. De meest effectieve methodes op de lange termijn zijn toch wel het kiezen voor zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Bedrijven moeten – net als particulieren – zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan worden. Dat is de enige manier om de fluctuerende energieprijzen de baas te blijven.

Wil je jouw bedrijf dolgraag verduurzamen? Kijk dan of je in aanmerking komt voor speciale subsidies of andere financiële voordelen. Dit maakt een dergelijke aanpassing net wat interessanter.

2.Goed personeel

Goed personeel ligt niet voor het oprapen. Misschien lopen er genoeg mensen die liever ergens anders zouden zijn of zelfs op een hele verkeerde functie zitten. Dit kan de werkzaamheden binnen het bedrijf beïnvloeden. Als er mensen bijlopen die minder productief zijn, kan dit er zelfs toe leiden dat je meer mankracht in moet schakelen. Dat kost allemaal extra tijd. Daarom is het belangrijk om je personeelsbestand echt eens goed onder de loep te nemen. Zorg dat iedereen op de juiste functie zit en je echt over een krachtig team beschikt.

3.Meer vanuit huis werken

Is het binnen jouw bedrijf mogelijk om veel vanuit huis te werken? Zorg dan dat dit voor het personeel ook grotendeels mogelijk is. Misschien leidt dit er zelfs wel toe dat het kantoor enkele dagen per week dicht kan. Op die manier kan er veel extra geld worden bespaard. Bovendien past het zogenaamde ‘nieuwe werken’ helemaal bij deze tijd.

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Welke aftrekposten zijn er voor zzp’ers?

Aftrekposten op de inkomstenbelasting maken ondernemen als zzp’er een stuk leuker. Als je aan de voorwaarden voldoet betaal je namelijk een stuk ...
Gepost op: 15 oktober 2022

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt ...
Gepost op: 18 mei 2021

Online Marketing Tools

Jij, je bedrijf en ook je marketingbeleid moeten met de tijd meegaan, dat doet je doelgroep immers ook. De tijd dat mensen ...
Gepost op: 22 mei 2015

Inkomstenbelasting zelf doen als ondernemer of niet?

De inkomstenbelasting is een jaarlijks terugkerende belasting die afgedragen dient te worden over de winst van een onderneming. De inkomstenbelasting kan een ...
Gepost op: 14 september 2017

Auto leasen of kopen als zzp’er?

Overweeg je een auto te leasen of te kopen als zzp’er? Dan is het handig om te bepalen wat verstandiger is. In ...
Gepost op: 6 oktober 2015

Wat betekenen de functionaliteiten in boekhoudprogramma’s?

Op onze website vind je een handige tool waarmee je een aantal boekprogramma’s kunt vergelijken. Met behulp van filters kun je eerst ...
Gepost op: 18 mei 2021

Online marketing bureau zoeken? Hier moet je op letten

Met de groeiende impact van internet en digitale technologieën op bedrijven, is het belang van online marketing nog nooit zo groot geweest. ...
Gepost op: 26 mei 2023

Wat zijn kosten van ZZP’er worden?

Heb je besloten om zzp’er te worden? Gefeliciteerd! Maar met alleen een goed voornemen ben je er natuurlijk niet. Om goed voorbereid ...
Gepost op: 20 juni 2022

Vijf onmisbare ingrediënten voor de ideale coworking space

Ze schieten al jaren als paddenstoelen uit de grond: coworking spaces. Of, in gewoon Nederlands: plekken waar je met gelijkgestemde ondernemers of ...
Gepost op: 16 november 2021

Business Coaching als zzp’er?

Business coaching krijgen als zzp’er kan erg prettig zijn. Iemand met wie je kan sparren, die je scherp houdt en waarmee je ...
Gepost op: 22 mei 2015

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Geef je hieronder op 👇

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.