Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar te zwijgen over de kosten voor gas en elektra. Geen wonder dat steeds meer mkb’ers met de handen in het haar zitten. Te hoge kosten zorgen er immers voor dat een bedrijf geen stand kan houden. Als de kosten zwaarder wegen dan de inkomsten, dan gaat een bedrijf snel failliet. Bovendien kunnen de kosten niet oneindig door worden gevoerd in de kostprijs van de producten. Dan haken consumenten ook af. Dé manier om meer winst te maken is dus door te besparen op de zakelijke kosten. Maar hoe pak je dit aan? We zetten drie tips op een rij.

1.Energie besparen

Het zal niemand zijn ontgaan dat de energieprijzen ontzettend hoog liggen. Veel particulieren en bedrijven zijn dit jaar dubbel of zelfs driedubbel zoveel gaan betalen aan energie. Hoewel het kabinet enkele maatregelen heeft getroffen, blijven we dit voelen in de portemonnee. Daarom loont het zeker om nu op zoek te gaan naar manieren om energie te besparen.

Dat begint al bij de elektra. Kijk bijvoorbeeld eens van welke verlichting je nu op kantoor gebruikt. Wist je dat een led lamp veel efficiënter met energie omgaat dan conventionele verlichting? Kies je voor LED, dan kies je dus voor besparen. Bovendien gaan de lampen veel langer mee, dus zo bespaar je ook nog eens wat extra geld op de lange termijn. Dit is slechts een kleine aanpassing, maar kan echt al een heel groot verschil maken.

Natuurlijk zijn er ook grootschalige aanpassingen die je kunt doen om energie te besparen. De meest effectieve methodes op de lange termijn zijn toch wel het kiezen voor zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Bedrijven moeten – net als particulieren – zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan worden. Dat is de enige manier om de fluctuerende energieprijzen de baas te blijven.

Wil je jouw bedrijf dolgraag verduurzamen? Kijk dan of je in aanmerking komt voor speciale subsidies of andere financiële voordelen. Dit maakt een dergelijke aanpassing net wat interessanter.

2.Goed personeel

Goed personeel ligt niet voor het oprapen. Misschien lopen er genoeg mensen die liever ergens anders zouden zijn of zelfs op een hele verkeerde functie zitten. Dit kan de werkzaamheden binnen het bedrijf beïnvloeden. Als er mensen bijlopen die minder productief zijn, kan dit er zelfs toe leiden dat je meer mankracht in moet schakelen. Dat kost allemaal extra tijd. Daarom is het belangrijk om je personeelsbestand echt eens goed onder de loep te nemen. Zorg dat iedereen op de juiste functie zit en je echt over een krachtig team beschikt.

3.Meer vanuit huis werken

Is het binnen jouw bedrijf mogelijk om veel vanuit huis te werken? Zorg dan dat dit voor het personeel ook grotendeels mogelijk is. Misschien leidt dit er zelfs wel toe dat het kantoor enkele dagen per week dicht kan. Op die manier kan er veel extra geld worden bespaard. Bovendien past het zogenaamde ‘nieuwe werken’ helemaal bij deze tijd.

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Hoe kies je een goede boekhouder?

Als ondernemer kan het bijhouden van de administratie een hele klus zijn en veel tijd in beslag nemen. Tijd die je misschien ...
Gepost op: 26 oktober 2021

Telefonische Acquisitie Voorbereiden

Een goed begin is het halve werk’ leert het gezegde. Ook voor het uitvoeren van telefonische acquisitie geldt deze wijsheid. Veel bedrijven ...
Gepost op: 22 mei 2015

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. ...
Gepost op: 21 mei 2015

Handige websites voor (startende) zzp’ers en ondernemers

Als startende ondernemer of zzp’er is het belangrijk dat je zo veel mogelijk op de hoogte bent en blijft van alle informatie ...
Gepost op: 31 oktober 2018

Slimme strategieën voor ondernemers: dit doe je met je winst uit onderneming

Als ondernemer is het maken van winst een van de belangrijkste doelen van je bedrijf. Maar wat als je een mooie winst ...
Gepost op: 23 oktober 2023

Belastingen als zzp’er

Belastingen, voor veel (startende) zzp’ers een onderwerp waar veel vragen over zijn. Toen je een werknemer in loondienst was werd bijna alles ...
Gepost op: 13 april 2020

BTW Calculator: de makkelijkste manier om je BTW te berekenen

Nooit meer nadenken over BTW(-facturen)? Onze toptips voor boekhoudsoftware: e-Boekhouden.nl: complete boekkhoudtool voor ZZP SnelStart: complete boekkhoudtool voor ZZP Exact: de bekendste ...
Gepost op: 30 april 2021

Review Teamleader CRM

Als MKB-er of ZZP-er houd je natuurlijk een administratie bij. Het klantenbestand is hiervan een belangrijk onderdeel. Vroeger deed je dat misschien ...
Gepost op: 22 februari 2019

Creëer de ideale thuiswerkplek in de tuin

Door de afgelopen jaren heen heeft het begrip ‘thuiswerken’ een flinke boost gekregen. Waar we voorheen nog aan de keukentafel werkten, nemen ...
Gepost op: 28 februari 2023

Welke aftrekposten zijn er voor zzp’ers?

Aftrekposten op de inkomstenbelasting maken ondernemen als zzp’er een stuk leuker. Als je aan de voorwaarden voldoet betaal je namelijk een stuk ...
Gepost op: 23 juli 2022

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.