Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar te zwijgen over de kosten voor gas en elektra. Geen wonder dat steeds meer mkb’ers met de handen in het haar zitten. Te hoge kosten zorgen er immers voor dat een bedrijf geen stand kan houden. Als de kosten zwaarder wegen dan de inkomsten, dan gaat een bedrijf snel failliet. Bovendien kunnen de kosten niet oneindig door worden gevoerd in de kostprijs van de producten. Dan haken consumenten ook af. Dé manier om meer winst te maken is dus door te besparen op de zakelijke kosten. Maar hoe pak je dit aan? We zetten drie tips op een rij.

1.Energie besparen

Het zal niemand zijn ontgaan dat de energieprijzen ontzettend hoog liggen. Veel particulieren en bedrijven zijn dit jaar dubbel of zelfs driedubbel zoveel gaan betalen aan energie. Hoewel het kabinet enkele maatregelen heeft getroffen, blijven we dit voelen in de portemonnee. Daarom loont het zeker om nu op zoek te gaan naar manieren om energie te besparen.

Dat begint al bij de elektra. Kijk bijvoorbeeld eens van welke verlichting je nu op kantoor gebruikt. Wist je dat een led lamp veel efficiënter met energie omgaat dan conventionele verlichting? Kies je voor LED, dan kies je dus voor besparen. Bovendien gaan de lampen veel langer mee, dus zo bespaar je ook nog eens wat extra geld op de lange termijn. Dit is slechts een kleine aanpassing, maar kan echt al een heel groot verschil maken.

Natuurlijk zijn er ook grootschalige aanpassingen die je kunt doen om energie te besparen. De meest effectieve methodes op de lange termijn zijn toch wel het kiezen voor zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Bedrijven moeten – net als particulieren – zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan worden. Dat is de enige manier om de fluctuerende energieprijzen de baas te blijven.

Wil je jouw bedrijf dolgraag verduurzamen? Kijk dan of je in aanmerking komt voor speciale subsidies of andere financiële voordelen. Dit maakt een dergelijke aanpassing net wat interessanter.

2.Goed personeel

Goed personeel ligt niet voor het oprapen. Misschien lopen er genoeg mensen die liever ergens anders zouden zijn of zelfs op een hele verkeerde functie zitten. Dit kan de werkzaamheden binnen het bedrijf beïnvloeden. Als er mensen bijlopen die minder productief zijn, kan dit er zelfs toe leiden dat je meer mankracht in moet schakelen. Dat kost allemaal extra tijd. Daarom is het belangrijk om je personeelsbestand echt eens goed onder de loep te nemen. Zorg dat iedereen op de juiste functie zit en je echt over een krachtig team beschikt.

3.Meer vanuit huis werken

Is het binnen jouw bedrijf mogelijk om veel vanuit huis te werken? Zorg dan dat dit voor het personeel ook grotendeels mogelijk is. Misschien leidt dit er zelfs wel toe dat het kantoor enkele dagen per week dicht kan. Op die manier kan er veel extra geld worden bespaard. Bovendien past het zogenaamde ‘nieuwe werken’ helemaal bij deze tijd.

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Vier slimme investeringen als ondernemer

De grootste ondernemers op aarde zijn niet groot geworden alles op safe te spelen. Jouw bedrijf groeit door het nemen van risico ...
Gepost op: 11 januari 2024

Waar moet je op letten bij het verzekeren van je bestelauto?

Bij een nieuwe bestelauto hoort natuurlijk ook een goede verzekering. Je wilt zonder zorgen van je nieuwe wagen gebruik kunnen maken en ...
Gepost op: 28 april 2024

Inkomstenbelasting eenmanszaak berekenen

Wil je weten hoeveel inkomstenbelasting je betaalt met een eenmanszaak? Bereken een schatting van de inkomstenbelasting voor jouw eenmanszaak. Over de inkomstenbelasting ...
Gepost op: 15 januari 2024

Starten van je bedrijf: plannen of gewoon doen?

Maak je eerst een plan of ga je gewoon beginnen als ZZP’er? Een idee is één verhaal, het ook nog eens uitvoeren ...
Gepost op: 24 mei 2015

Zakelijk lening aanvragen? Tips en vergelijking van aanbieders

Een zakelijke lening is een goede manieren om de start van je bedrijf, de groei, een investering of tijdelijk tekort aan geld ...
Gepost op: 22 mei 2019

Hoe werkt de Belastingdienst voor mij als starter?

Je droomt er misschien al jaren van en nu gaat er wat van komen. Je wil eigen baas zijn en een bedrijf ...
Gepost op: 26 maart 2019

Inkomstenbelasting zelf doen als ondernemer of niet?

De inkomstenbelasting is een jaarlijks terugkerende belasting die afgedragen dient te worden over de winst van een onderneming. De inkomstenbelasting kan een ...
Gepost op: 14 september 2017

Een slaaptekort door overwerken? Zo kom je er weer vanaf

Als ondernemer moet je veel ballen in de lucht houden. Je werkt meestal voor meerdere klanten en hebt strakke deadlines. Dit kan ...
Gepost op: 14 april 2023

Review Teamleader CRM

Als MKB-er of ZZP-er houd je natuurlijk een administratie bij. Het klantenbestand is hiervan een belangrijk onderdeel. Vroeger deed je dat misschien ...
Gepost op: 22 februari 2019

Dit zijn de 4 redenen om goed op te letten met web hosting uitzoeken

Elke bedrijf heeft wel web hosting nederland nodig. Anders kun je immers geen website lanceren waarmee je veel bezoekers aan kan trekken. ...
Gepost op: 18 maart 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.