De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar te zwijgen over de kosten voor gas en elektra. Geen wonder dat steeds meer mkb’ers met de handen in het haar zitten. Te hoge kosten zorgen er immers voor dat een bedrijf geen stand kan houden. Als de kosten zwaarder wegen dan de inkomsten, dan gaat een bedrijf snel failliet. Bovendien kunnen de kosten niet oneindig door worden gevoerd in de kostprijs van de producten. Dan haken consumenten ook af. Dé manier om meer winst te maken is dus door te besparen op de zakelijke kosten. Maar hoe pak je dit aan? We zetten drie tips op een rij.
1.Energie besparen
Het zal niemand zijn ontgaan dat de energieprijzen ontzettend hoog liggen. Veel particulieren en bedrijven zijn dit jaar dubbel of zelfs driedubbel zoveel gaan betalen aan energie. Hoewel het kabinet enkele maatregelen heeft getroffen, blijven we dit voelen in de portemonnee. Daarom loont het zeker om nu op zoek te gaan naar manieren om energie te besparen.
Dat begint al bij de elektra. Kijk bijvoorbeeld eens van welke verlichting je nu op kantoor gebruikt. Wist je dat een led lamp veel efficiënter met energie omgaat dan conventionele verlichting? Kies je voor LED, dan kies je dus voor besparen. Bovendien gaan de lampen veel langer mee, dus zo bespaar je ook nog eens wat extra geld op de lange termijn. Dit is slechts een kleine aanpassing, maar kan echt al een heel groot verschil maken.
Natuurlijk zijn er ook grootschalige aanpassingen die je kunt doen om energie te besparen. De meest effectieve methodes op de lange termijn zijn toch wel het kiezen voor zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Bedrijven moeten – net als particulieren – zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan worden. Dat is de enige manier om de fluctuerende energieprijzen de baas te blijven.
Wil je jouw bedrijf dolgraag verduurzamen? Kijk dan of je in aanmerking komt voor speciale subsidies of andere financiële voordelen. Dit maakt een dergelijke aanpassing net wat interessanter.
2.Goed personeel
Goed personeel ligt niet voor het oprapen. Misschien lopen er genoeg mensen die liever ergens anders zouden zijn of zelfs op een hele verkeerde functie zitten. Dit kan de werkzaamheden binnen het bedrijf beïnvloeden. Als er mensen bijlopen die minder productief zijn, kan dit er zelfs toe leiden dat je meer mankracht in moet schakelen. Dat kost allemaal extra tijd. Daarom is het belangrijk om je personeelsbestand echt eens goed onder de loep te nemen. Zorg dat iedereen op de juiste functie zit en je echt over een krachtig team beschikt.
3.Meer vanuit huis werken
Is het binnen jouw bedrijf mogelijk om veel vanuit huis te werken? Zorg dan dat dit voor het personeel ook grotendeels mogelijk is. Misschien leidt dit er zelfs wel toe dat het kantoor enkele dagen per week dicht kan. Op die manier kan er veel extra geld worden bespaard. Bovendien past het zogenaamde ‘nieuwe werken’ helemaal bij deze tijd.