Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar te zwijgen over de kosten voor gas en elektra. Geen wonder dat steeds meer mkb’ers met de handen in het haar zitten. Te hoge kosten zorgen er immers voor dat een bedrijf geen stand kan houden. Als de kosten zwaarder wegen dan de inkomsten, dan gaat een bedrijf snel failliet. Bovendien kunnen de kosten niet oneindig door worden gevoerd in de kostprijs van de producten. Dan haken consumenten ook af. Dé manier om meer winst te maken is dus door te besparen op de zakelijke kosten. Maar hoe pak je dit aan? We zetten drie tips op een rij.

1.Energie besparen

Het zal niemand zijn ontgaan dat de energieprijzen ontzettend hoog liggen. Veel particulieren en bedrijven zijn dit jaar dubbel of zelfs driedubbel zoveel gaan betalen aan energie. Hoewel het kabinet enkele maatregelen heeft getroffen, blijven we dit voelen in de portemonnee. Daarom loont het zeker om nu op zoek te gaan naar manieren om energie te besparen.

Dat begint al bij de elektra. Kijk bijvoorbeeld eens van welke verlichting je nu op kantoor gebruikt. Wist je dat een led lamp veel efficiënter met energie omgaat dan conventionele verlichting? Kies je voor LED, dan kies je dus voor besparen. Bovendien gaan de lampen veel langer mee, dus zo bespaar je ook nog eens wat extra geld op de lange termijn. Dit is slechts een kleine aanpassing, maar kan echt al een heel groot verschil maken.

Natuurlijk zijn er ook grootschalige aanpassingen die je kunt doen om energie te besparen. De meest effectieve methodes op de lange termijn zijn toch wel het kiezen voor zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp. Bedrijven moeten – net als particulieren – zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan worden. Dat is de enige manier om de fluctuerende energieprijzen de baas te blijven.

Wil je jouw bedrijf dolgraag verduurzamen? Kijk dan of je in aanmerking komt voor speciale subsidies of andere financiële voordelen. Dit maakt een dergelijke aanpassing net wat interessanter.

2.Goed personeel

Goed personeel ligt niet voor het oprapen. Misschien lopen er genoeg mensen die liever ergens anders zouden zijn of zelfs op een hele verkeerde functie zitten. Dit kan de werkzaamheden binnen het bedrijf beïnvloeden. Als er mensen bijlopen die minder productief zijn, kan dit er zelfs toe leiden dat je meer mankracht in moet schakelen. Dat kost allemaal extra tijd. Daarom is het belangrijk om je personeelsbestand echt eens goed onder de loep te nemen. Zorg dat iedereen op de juiste functie zit en je echt over een krachtig team beschikt.

3.Meer vanuit huis werken

Is het binnen jouw bedrijf mogelijk om veel vanuit huis te werken? Zorg dan dat dit voor het personeel ook grotendeels mogelijk is. Misschien leidt dit er zelfs wel toe dat het kantoor enkele dagen per week dicht kan. Op die manier kan er veel extra geld worden bespaard. Bovendien past het zogenaamde ‘nieuwe werken’ helemaal bij deze tijd.

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Afschrijving van bedrijfsmiddelen binnen je onderneming: zo zit het

Een laptop. Een mobiele telefoon van de zaak en misschien nog wel een elektrische fiets om vliegensvlug bij je klanten te zijn. ...
Gepost op: 9 november 2021

Hoe acquisitie doen als ZZP’er?

Hoe doe je als zzp’er acquisitie zodat je nieuwe klanten krijgt? Als je voor jezelf gaat beginnen als zzp’er, maar ook als ...
Gepost op: 22 mei 2015

Welke verzekeringen heb je als zzp-er nodig?

Welke risico’s wil je als zzp-er afdekken met een verzekering en welke risico’s beperk je op een andere manier, of misschien wel ...
Gepost op: 24 mei 2015

De coöperatie als rechtsvorm

Een rechtsvorm die maar weinig bekend is, is de coöperatie. Deze coöperatie biedt zzp’ers de mogelijkheid samen te werken met andere zelfstandigen ...
Gepost op: 21 september 2015

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is vaak het startpunt van je ondernemerschap. Je gaat officieel beginnen! Maar waarom is het nodig en ...
Gepost op: 22 mei 2015

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar ...
Gepost op: 20 december 2022

Auto van de zaak als zzp-er: wanneer wel / niet

Een auto van de zaak als zzp’er, wanneer is het nou wel of juist niet voordeliger? Het antwoord op deze vraag hangt ...
Gepost op: 17 oktober 2015

Waar bestaat de boekhouding als zzp’er uit?

Als zzp-er ben je vanaf dag 1 van je onderneming verplicht een boekhouding te voeren. In deze boekhouding hou je bij welke ...
Gepost op: 14 december 2015

Zakelijke rekening openen: wel of niet doen en waarom?

Ben je startende ondernemer, freelancer of wil je zzp’er worden en vraag je je af of het verstandig is om een zakelijke ...
Gepost op: 21 maart 2019

Inkomstenbelasting eenmanszaak berekenen

Wil je weten hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer betaalt met een eenmanszaak? Hieronder bereken je gemakkelijk hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer gaat betalen. Over ...
Gepost op: 30 april 2021

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Geef je hieronder op 👇

Boekhoudprogramma van de maand

Tot 15 maanden gratis

4.6/5

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.