Slim inkopen? 5 tips!

Slim inkopen? 5 tips!

Wil je jouw winst vergroten? Je kunt een heleboel kosten besparen op je inkoop. Dat is vaak zelfs makkelijker dan nieuwe strategieën bedenken om je omzet te verhogen. Zelfs als mkb’er kun je je uitgaven verminderen door slim inkoopbeleid toe te passen. Maar hoe kun je slim inkopen? Lees er hier meer over!

Specificeren, selecteren en contracteren

Het inkoopproces draait om drie belangrijke stappen: specificeren, selecteren en contracteren. Eerst moet je duidelijk maken welke eisen en wensen je hebt voor het product dat je wilt aanschaffen. Is dat een krimpkous in het blauw of rood? Tegen welke temperatuur moet deze bestand zijn? Daarna ga je op zoek naar geschikte leveranciers, vraag je hen om offertes en maak je een keuze. Vervolgens komt het onderhandelen met de gekozen leverancier en daaruit ga je een contract opstellen. Alle details moeten erin staan en alle kosten moeten goed vastgelegd worden.

Volg je inkoopfacturen

Probeer alle inkoopfacturen goed in de gaten te houden. Dit simpele proces kan onnodige kosten en problemen voorkomen. Zorg ervoor dat wat je hebt besteld ook daadwerkelijk op de factuur staat. Controleer dit altijd, want als je dat overslaat kan je bedrijf onder financiële druk komen te staan. Iedereen binnen je bedrijf moet met hetzelfde systeem werken, zowel voor inkoop, boekhouding, voorraadbeheer en artikelbeheer. Zo kun je problemen en extra kosten voorkomen.

Kies voor minder leveranciers

Het kan verleidelijk zijn om voor elk product verschillende leveranciers te gebruiken om de beste prijzen te krijgen, maar dit kan eigenlijk leiden tot hogere inkoopkosten. In plaats daarvan kan je zowel tijd als geld besparen wanneer je met minder leveranciers in zee gaat. Het kost namelijk een hoop tijd om elke bestelling afzonderlijk te regelen en dan hebben we het nog niet eens over alle administratie die daarbij komt kijken. Je kunt dus efficiënter werken met minder leveranciers.  Ook kunnen verzamelfacturen worden opgesteld bij de financiële administratie. Ideaal dus!

Bestel de juiste hoeveelheden

Bij voorraadoptimalisatie ga je de juiste hoeveelheid producten inschatten om te bestellen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Eén methode is het gebruik van een Economic Order Quantity (EOQ) formule. Hiermee kun je de ideale bestelhoeveelheid bepalen op basis van wiskundige modellen. Een andere benadering is om je inkoop te baseren op de frequentie waarmee producten worden verkocht. Je zou dus kunnen beginnen met 1 bestelling en dit verleidelijk kunnen verhogen naarmate je meer verkoopt. Op deze manier voorkom je dat je te veel producten op voorraad hebt, wat geld en ruimte bespaart.

Vul voorraden automatisch aan

Voorraadbeheer is soms best ingewikkeld en daarom zou je dit moeten automatiseren. Je voorraadbeheersysteem moet goed samenwerken met je webshop en inkoopsysteem. Op die manier kun je je voorraad automatisch laten aanvullen en voorkom je dat je producten tekortkomt. Je kunt automatisch inkooporders laten genereren op basis van je verkooporders en minimale voorraadniveaus. Dit zorgt voor meer efficiëntie in je inkoopproces.

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

De coöperatie als rechtsvorm

Een rechtsvorm die maar weinig bekend is, is de coöperatie. Deze coöperatie biedt zzp’ers de mogelijkheid samen te werken met andere zelfstandigen ...
Gepost op: 21 september 2015

Wat betekenen de functionaliteiten in boekhoudprogramma’s?

Op onze website vind je een handige tool waarmee je een aantal boekprogramma’s kunt vergelijken. Met behulp van filters kun je eerst ...
Gepost op: 18 mei 2021

Hoe kun je in je vrije tijd je vaardigheden als ondernemer nog verbeteren?

Ben jij ondernemer? Dan heb je vast en zeker een constante zucht naar meer. Dit betekent niet alleen meer klanten en omzet, ...
Gepost op: 1 mei 2023

Starten van je bedrijf: plannen of gewoon doen?

Maak je eerst een plan of ga je gewoon beginnen als ZZP’er? Een idee is één verhaal, het ook nog eens uitvoeren ...
Gepost op: 24 mei 2015

Zakelijk lening aanvragen? Tips en vergelijking van aanbieders

Een zakelijke lening is een goede manieren om de start van je bedrijf, de groei, een investering of tijdelijk tekort aan geld ...
Gepost op: 22 mei 2019

Zo monitor je de financiële gezondheid van je eenmanszaak

Elke eenmanszaak doet er goed aan om zich te verdiepen in de boekhouding en de financiële gegevens van zijn bedrijf. Want, door ...
Gepost op: 19 februari 2020

Review Gekko boekhoudsoftware

In Nederland werken steeds meer mensen voor zichzelf. Al die zzp’ers moeten, het liefst op een zo makkelijk mogelijke manier, een boekhouding ...
Gepost op: 9 oktober 2018

Een goede boekhouding als MKB’er: zo zet je hem slim op

Ben je ondernemer binnen het MKB en zoek je als mkb’er een manier om de boekhouding op orde te krijgen? Lees dan ...
Gepost op: 23 maart 2021

5 tips om je facturen sneller uitbetaald te krijgen

Ik vind het één van de leukste aspecten aan het ondernemerschap: het versturen van facturen. Want als je je best hebt gedaan ...
Gepost op: 21 september 2021

Inkomstenbelasting zelf doen als ondernemer of niet?

De inkomstenbelasting is een jaarlijks terugkerende belasting die afgedragen dient te worden over de winst van een onderneming. De inkomstenbelasting kan een ...
Gepost op: 14 september 2017

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.