Slim inkopen? 5 tips!

Slim inkopen? 5 tips!

Wil je jouw winst vergroten? Je kunt een heleboel kosten besparen op je inkoop. Dat is vaak zelfs makkelijker dan nieuwe strategieën bedenken om je omzet te verhogen. Zelfs als mkb’er kun je je uitgaven verminderen door slim inkoopbeleid toe te passen. Maar hoe kun je slim inkopen? Lees er hier meer over!

Specificeren, selecteren en contracteren

Het inkoopproces draait om drie belangrijke stappen: specificeren, selecteren en contracteren. Eerst moet je duidelijk maken welke eisen en wensen je hebt voor het product dat je wilt aanschaffen. Is dat een krimpkous in het blauw of rood? Tegen welke temperatuur moet deze bestand zijn? Daarna ga je op zoek naar geschikte leveranciers, vraag je hen om offertes en maak je een keuze. Vervolgens komt het onderhandelen met de gekozen leverancier en daaruit ga je een contract opstellen. Alle details moeten erin staan en alle kosten moeten goed vastgelegd worden.

Volg je inkoopfacturen

Probeer alle inkoopfacturen goed in de gaten te houden. Dit simpele proces kan onnodige kosten en problemen voorkomen. Zorg ervoor dat wat je hebt besteld ook daadwerkelijk op de factuur staat. Controleer dit altijd, want als je dat overslaat kan je bedrijf onder financiële druk komen te staan. Iedereen binnen je bedrijf moet met hetzelfde systeem werken, zowel voor inkoop, boekhouding, voorraadbeheer en artikelbeheer. Zo kun je problemen en extra kosten voorkomen.

Kies voor minder leveranciers

Het kan verleidelijk zijn om voor elk product verschillende leveranciers te gebruiken om de beste prijzen te krijgen, maar dit kan eigenlijk leiden tot hogere inkoopkosten. In plaats daarvan kan je zowel tijd als geld besparen wanneer je met minder leveranciers in zee gaat. Het kost namelijk een hoop tijd om elke bestelling afzonderlijk te regelen en dan hebben we het nog niet eens over alle administratie die daarbij komt kijken. Je kunt dus efficiënter werken met minder leveranciers.  Ook kunnen verzamelfacturen worden opgesteld bij de financiële administratie. Ideaal dus!

Bestel de juiste hoeveelheden

Bij voorraadoptimalisatie ga je de juiste hoeveelheid producten inschatten om te bestellen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Eén methode is het gebruik van een Economic Order Quantity (EOQ) formule. Hiermee kun je de ideale bestelhoeveelheid bepalen op basis van wiskundige modellen. Een andere benadering is om je inkoop te baseren op de frequentie waarmee producten worden verkocht. Je zou dus kunnen beginnen met 1 bestelling en dit verleidelijk kunnen verhogen naarmate je meer verkoopt. Op deze manier voorkom je dat je te veel producten op voorraad hebt, wat geld en ruimte bespaart.

Vul voorraden automatisch aan

Voorraadbeheer is soms best ingewikkeld en daarom zou je dit moeten automatiseren. Je voorraadbeheersysteem moet goed samenwerken met je webshop en inkoopsysteem. Op die manier kun je je voorraad automatisch laten aanvullen en voorkom je dat je producten tekortkomt. Je kunt automatisch inkooporders laten genereren op basis van je verkooporders en minimale voorraadniveaus. Dit zorgt voor meer efficiëntie in je inkoopproces.

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Creëer de ideale thuiswerkplek in de tuin

Door de afgelopen jaren heen heeft het begrip ‘thuiswerken’ een flinke boost gekregen. Waar we voorheen nog aan de keukentafel werkten, nemen ...
Gepost op: 28 februari 2023

Inkomstenbelasting voor zzp’ers

Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je aangifte inkomstenbelasting. Herin wil je geen fouten maken die je geld kosten. Daarom is ...
Gepost op: 8 januari 2024

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar ...
Gepost op: 20 december 2022

Belastingen als zzp’er

Belastingen, voor veel (startende) zzp’ers een onderwerp waar veel vragen over zijn. Toen je een werknemer in loondienst was werd bijna alles ...
Gepost op: 24 maart 2024

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt ...
Gepost op: 18 mei 2021

Wat betekenen de functionaliteiten in boekhoudprogramma’s?

Op onze website vind je een handige tool waarmee je een aantal boekprogramma’s kunt vergelijken. Met behulp van filters kun je eerst ...
Gepost op: 18 mei 2021

Een slaaptekort door overwerken? Zo kom je er weer vanaf

Als ondernemer moet je veel ballen in de lucht houden. Je werkt meestal voor meerdere klanten en hebt strakke deadlines. Dit kan ...
Gepost op: 14 april 2023

Wat is het verschil tussen een vof en bv?

Rechtsvormen zijn er in allerlei soorten en maten. Veruit de populairste is de eenmanszaak, op de voet gevolgd door de bv. Ook ...
Gepost op: 4 november 2020

Een goede bedrijfsnaam kiezen

Het is erg belangrijk om een goede handelsnaam (bedrijfsnaam) voor je bedrijf te kiezen. Dit is namelijk de naam die jouw klanten ...
Gepost op: 22 mei 2015

Inkomstenbelasting zzp berekenen

Bereken met onderstaande tool gemakkelijk hoeveel inkomstenbelasting je als zzp’er (met een eenmanszaak) ongeveer betaalt. Je kan de inkomstenbelasting berekenen over 2024, ...
Gepost op: 17 januari 2024

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.