Hoe acquisitie doen als ZZP’er?

Geschreven door: Jasper Runneboom

acquisitie

Hoe ga je als zzp’er acquisitie doen zodat je nieuwe klanten krijgt? Als je voor jezelf gaat beginnen als zzp’er is het natuurlijk prioriteit om zo snel mogelijk nieuwe klanten te krijgen. Hiervoor zal je moeten acquireren, iets wat voor veel zzp’rs moeilijk is. Zeker als je niet uit een commerciële functie komen en weinig ervaring hebt met acquisitie. Maar zelfs als zzp’er met ervaring in acquisitie kan het best lastig zijn om nu voor jezelf acquisitie te doen. Toch zal je met acquisitie aan de slag moeten om klanten te krijgen als zzp’er. Je moet nu immers je eigen boontjes doppen!

Waarom acquisitie plegen als zzp’er?

Als je nog niet genoeg klanten hebt is het antwoord op deze vraag vrij logisch. Je wilt net zoveel klanten totdat je genoeg inkomen hebt uit je onderneming en acquisitie is een van de belangrijkste manier om aan deze klanten te komen.

Heb je genoeg klanten dan kan je ervoor kiezen je acquisitie op een lager pitje te zetten. Echter, als je als ondernemer te lang stilzit kan het natuurlijk zomaar zijn dat je te laat bent met acquisitie zodra het nodig is. Acquisitie is dus ook de kunst van de juiste inspanning op het juiste moment. Zodat er een constante stroom blijft bestaan van nieuwe klanten.

Daarom acquisitie

Met acquisitie zorg je er dus voor dat je nieuwe klanten blijft krijgen. Bovendien bereid je hiermee je netwerk uit en zorgt acquisitie ervoor dat je zelf scherp blijft op nieuwe kansen.

Want waarom moet die potentiële klant eigenlijk met jou in zee gaan, wat heeft hij of zij er aan?

Met acquisitie daag je jezelf uit. Je gaat misschien iets doen waar je tegenop ziet, of nerveus voor bent. Ondernemen is groeien, dus doe acquisitie maar eens. Ook al gaat het nog zo slecht, het brengt je altijd meer dan niks doen. Als je echt beter voorbereid acquisitie wil doen is het volgen van een acquisitietraining of 1 op 1 coaching een idee.

Ook acquisitie doen als er genoeg klanten komen via andere kanalen?

Er zijn genoeg ondernemers die aangeven dat het werk op hun afkomt. Via, via komen ze telkens weer aan nieuwe opdrachten. Uiteraard is dit een heerlijke positie om in te zitten, de klanten komen als het waren vanzelf op je af. Nu is bewezen dat de meeste opdrachten uiteindelijk uit je huidig netwerk komen. Dus waarom zou jij dan toch nog aan acquisitie doen?

Omdat alles uit je netwerk één nadeel heeft. Jij als ondernemer bepaalt niet welke opdrachten en klanten je krijgt maar je omgeving. Wil je als zzp’er een bepaald soort opdrachten en klanten? Dan zul je daar zelf achteraan moeten gaan. Met goede acquisitie heb je dit in de hand en zorg je ervoor dat jij bepaalt welke klanten en opdrachten je krijgt. Daarom is het altijd goed om met je acquisitie bezig te zijn.

Om je wat op weg te helpen hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet voor je acquisitie.

9 Acquisitietips voor beginnende zzp’ers:

  1. Bepaal goed op wie je je richt, maak een bellijst
  2. Bepaal hoe je de prospect gaat benaderen, per telefoon, mail of misschien social media
  3. Bepaal op welke tijden je de prospect benadert
  4. Schrijf je openingspitch uit, oefen het een aantal keer
  5. Ken je concurrentie, wat doen zij en wat heb jij op hun voor?
  6. Registreer alle gesprekken en contactmomenten, hier zijn geweldige tools voor maar je kan ook beginnen in Excel
  7. Maak kant en klare acquisitie brieven / e-mails, een snelle actie bij interesse is belangrijk
  8. Denk verder, zorg voor een follow-up strategie
  9. Volg een acquisitie-training

Werk alle bovenstaande punten uit in een acquisitieplan en ga aan de slag. 2 a 3 uurtjes per week gestructureerd werken kan al heel veel opleveren. Ken ook jezelf,  zorg ervoor dat je de acquisitie op zo’n manier doet dat jij je er prettig bij voelt en daag jezelf zo nu en dan uit. Op deze manier gaat acquisitie jou veel opleveren.

  • Over deze site


    Zakelijkgroeien.nl is een concept bedacht door Jasper Runneboom, gids voor de online marketing jungle en organisator van de online marketing expeditie.

    Waar hij zelf ondernemers graag helpt om online te groeien is zakelijkgroeien.nl opgezet als platform om ondernemers en zzp'ers op een breder vlak te laten groeien.

    Hier vind je handige tools zoals de netwerkagenda en de beste software om de zakelijke groei van jouzelf te bevorderen. Daarnaast vind je hier gratis honderden artikelen die antwoord geven op relevante ondernemersvragen.

  •  

    Kenniscentrum