Hoe commercieel ben jij?

Hoe commercieel ben jij?

Sales is een vak apart zeggen ze vaak, en dat is juist. Niet iedereen is de aangeboren verkoper die iedereen voor zich wint. Echter, verkopen kan je wel leren. Door jezelf goed voor te breiden, te trainen, te oefenen en het te doen leer je te verkopen. Verkopen gaat niet alleen om het verkopen van je product of dienst, maar vooral ook om het winnen van het vertrouwen van de potentiële klant.

Non-verbaal: vertrouwen uitstralen

Waar je rekening mee moet houden als zzp-er is dat een groot deel van je communicatie non-verbaal is. Afhankelijk van het soort gesprek dat je voert ligt dit tussen de 33 en 90%. In een verkoopgesprek ligt het lager (33%) bij een presentatie aanmerkelijk hoger (90%). Dit betekent dat non-verbale communicatie minstens 1/3 van je indruk bij de ander bepaalt. De rest wordt bepaald door je stem en je verbale communicatie.

Non verbale communicatie is dus belangrijk. Waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel, en ken je genoeg voorbeelden. De ober die sloom overkomt, die ene persoon die een slappe hand geeft of je niet aankijkt als hij praat. Allemaal vormen van non-verbale communicatie. Ook jij communiceert iets non-verbaal! Zorg er dus voor dat je weet hoe je non-verbaal overkomt. Let er zelf eens op, vraag het aan mensen of film het eens.

Uiteindelijk wil jij het vertrouwen winnen van mogelijke klanten. De eerste indruk die voor een groot deel non-verbaal is, is daarbij belangrijk. Zorg er dus voor dat je vertrouwen uitstraalt!

Er zijn verschillende manieren om je op weg te helpen:

• Oefen eens met een bekende

• Vraag je omgeving eens hoe je over komt

• Volg een training of workshop

Verbaal verkopen

Belangrijk dus, non-verbale communicatie. Maar zeker niet alles! Hoe meer je met iemand in gesprek bent hoe belangrijker je woorden worden. Onderschat daarbij vooral het luisteren niet. Jij moet erachter komen wat de ander nu eigenlijk bedoelt en belangrijk vindt.

Zolang jij dus niet achter de behoefte komt van je klant ga je hem ook niks verkopen. Hij moet zelf overtuigd zijn van de keuze die hij maakt. De kans dat dit gebeurt is groter als je hem zelf laat inzien dat jouw oplossing de juiste oplossing is voor zijn probleem. Luister dus naar zijn verhaal, vraag door of je dingen duidelijk begrijpt, krijg bevestiging en gebruik zijn argumenten voor jouw verhaal.

En, hoe commercieel ben jij?

Wat is je antwoord hierop?

Weet jij wat je uitstraalt? Kan jij je klanten ‘lezen’, goed naar ze luisteren en zo het gesprek sturen in de richting die jij het op wilt laten gaan? Sta jij voor 100% achter je product zodat de potentiële klant een goed gevoel krijgt? Durf je de vraag te stellen: zal ik het in orde maken?

Je commerciële vaardigheden zijn belangrijk. Als je wilt werken aan je commerciële vaardigheden ga er dus mee aan de slag!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Wat doet een boekhouder eigenlijk?

Als zzp’er of zelfstandig ondernemer kun je er veel baat bij hebben om een boekhouder in de arm te nemen. Iedereen die ...
Gepost op: 1 maart 2019

Hoe jij je lijfrente kunt inzetten voor je pensioen

Lijfrente, we hebben er allemaal weleens van gehoord, maar wat het precies is, is lang niet voor iedereen duidelijk. Lijfrente is een ...
Gepost op: 11 december 2023

Hoe teambuilding helpt bij zakelijke successen

Bij teambuilding denk je misschien aan saaie workshops of duffe spelletjes waarbij je verschillende vragen moet beantwoorden. Maar toch kan teambuilding enorm ...
Gepost op: 11 januari 2024

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt ...
Gepost op: 18 mei 2021

Contracten

Zaken doen betekent afspraken maken. Het is belangrijk om de gemaakte afspraken goed op papier vast te leggen. Mocht het namelijk niet uitpakken ...
Gepost op: 22 mei 2015

Samenwerken met Swishfund: de voordelen voor jouw bedrijf

Als ondernemer weet je als geen ander dat financiering essentieel is om te groeien. Maar het vinden van de juiste financieringspartner kan ...
Gepost op: 15 mei 2023

De beste keuze: laserprinten of inkjet?

Bij het kiezen tussen een laser- of inkjetprinter voor je bedrijf draait het eigenlijk om wat je echt nodig hebt. Denk aan ...
Gepost op: 5 januari 2024

Hoe krijg je als zzp’er klanten via LinkedIn in 2024?

Een van de vele manieren om als zzp’er aan klanten te komen is via LinkedIn. Als je jouw LinkedIn-profiel op de juiste ...
Gepost op: 9 april 2024

Welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Welke rechtsvorm gaat jouw onderneming krijgen? Het kiezen van de juiste rechtsvorm heeft met veel zaken te maken. Onder andere met de ...
Gepost op: 22 mei 2015

In 6 stappen succesvol netwerken

De ZZP’er is de grootste groep qua omvang in ondernemersland. De zelfstandig ondernemer verdient meer credit, zij zijn immers hun eigen afdeling ...
Gepost op: 22 mei 2015

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.