Uurtarief berekenen

Geschreven door: Jasper Runneboom

Uurtarief bepalen

Heel bepalend en ook wel heel moeilijk, het bepalen van je uurtarief als ZZP’er. De verleiding is groot om onder de marktprijs te gaan zitten. Immers als je de goedkoopste bent dan zullen de klanten vanzelf wel komen is de redenatie.

Jouw prijs kan je verkoopverhaal maken of breken. Het bepalen van de juiste prijs is dus belangrijk, zeker bij de start. Met een te lage prijs zal je jezelf in de vingers snijden, met een te hoge prijs zal je geen klanten krijgen. Hierin moet je dus een balans vinden. Om je hierbij te helpen hebben we een stappenplan gemaakt om tot de juiste prijs te komen.

Stap 1. Welke kosten maak je?

Om tot de juiste prijs te komen moet je eerst weten wat je eigen kosten zijn. Ga dus eens na wat het zou kosten om jezelf in loondienst te nemen.

Want wat komt daarbij kijken:

• x urige werkweek (a € x,- per uur)

• Vakantiegeld en misschien een 13e maand

(2 x 8 = 16%)

• Vrije dagen, vakantiedagen (20 dagen = +/- 7%)

• Pensioen (Fiscale oudedagsreserve)

• Verzekeringen (arbeidsongeschiktheid)

• Kosten inkoop

• Investeringen

• Lopende kosten (reiskosten, kantoorspullen, enz)

• Belastingen

• Premies (werkgeversdeel ZVW 5% van de winst)

Daarnaast kan je ook nog denken aan een opslag voor het ondernemersrisico. Immers je wilt niet meteen zonder geld zitten als er even geen klanten zijn en je wilt ook wat geld hebben om te investeren.

Een reële schatting is dat je ongeveer 150% bovenop je nettoloon moet tellen voor je uurtarief. Dus € 15,- netto voor jezelf betekent een uurtarief van rond de € 37,50.

Stap 2. Hoeveel uur kan je maximaal factureren?

Bovenstaand hebben we gerekend met een uurloon voor jezelf. Als ondernemer zal je echter lang niet al je uren kunnen factureren. Afhankelijk van je branche zal je 1/4 tot 1/3 van je tijd nooit direct kunnen factureren. Dan ben je namelijk bezig met andere dingen voor de zaak. Moet ook gebeuren, maar je zult geen klanten vinden die je daarvoor direct willen betalen.

Het maximaal aantal uur dat je kan factureren is dus 2/3 tot 3/4 van het totaal aantal gewerkte uren. Echter vaak zal je ook nog eens niet al je uren die je beschikbaar hebt kunnen vullen met facturabele uren. Zeker als starter zal het zo zijn dat de verhouding lager ligt en je bijvoorbeeld maar 50% van je tijd facturabele uren draait.

Wat betekent dit? Je zult goed voor jezelf moeten nagaan hoeveel tijd je uiteindelijk maximaal kan factureren. In die uren moet je namelijk ook het geld verdienen om de rest van de tijd je onderneming te runnen. Dit berekenen kan erg handig zijn en geeft je zicht op wat je nou echt per uur verdient.

Stel dat we doorrekenen met ons uurtarief van € 37,50 en je maximaal 2/3 van je uren facturabel kan maken. Dan betekent dit dat je in die 2/3 van je het geld moet verdienen voor die andere 1/3. Dus wil je € 37,50 verdienen per uur dan zal je facturabele tarief omhoog moeten naar € 56,25 (37,5/2 x 3).

Stap 3. Prijs als marketinginstrument en signaal

Concurreren op prijs wordt eigenlijk altijd afgeraden en toch gebeurt het heel veel. De verleiding is groot om prijs als een belangrijk of misschien wel het belangrijkste verkoopargument te gebruiken. Veel starters gaan hiervoor. Als je vraagt waarom mensen voor ze moeten kiezen hoor je vaak:

“omdat ik goedkoper ben”.

Maar waarom is dit nou niet altijd de slimste methode?

De goedkoopste zijn geeft een signaal af naar de markt, je levert geen kwaliteit. De meest succesvolle ondernemers zijn dan ook vaak ondernemers die de juiste prijs weten te vragen voor wat ze aanbieden. Niet de laagste prijs.

Een gevolg van de goedkoopste zijn is ook dat je verhaal naar buiten toe heel beperkt wordt. Immers als je de goedkoopste bent dan kan je daarnaast niks anders meer zijn. Denk aan alle retailers die alleen maar op prijs concurreren. Vanzelf zie je deze retailers alleen nog maar als prijsvechters. Er zit geen ander verhaal achter.

Vergelijk dat eens met één van de meest succesvolle retailers in de wereld: Starbucks. Zijn zij een prijsvechter? Of hebben zij een ander goed marketing verhaal?

Denk dus goed na over je prijs! Eenmaal naar buiten gebracht is het niet makkelijk meer aan te passen. Succes met het berekenen en bepalen van je uurtarief.

  • Over deze site


    Zakelijkgroeien.nl is een concept bedacht door Jasper Runneboom, gids voor de online marketing jungle en organisator van de online marketing expeditie.

    Waar hij zelf ondernemers graag helpt om online te groeien is zakelijkgroeien.nl opgezet als platform om ondernemers en zzp'ers op een breder vlak te laten groeien.

    Hier vind je handige tools zoals de netwerkagenda en de beste software om de zakelijke groei van jouzelf te bevorderen. Daarnaast vind je hier gratis honderden artikelen die antwoord geven op relevante ondernemersvragen.

  • Kenniscentrum