Het MBTI model als kapstok voor je marketing

Geschreven door: Jasper Runneboom

MBT Model

Mensen kan je niet in hokjes stoppen maar voor jezelf en je marketing kan het wel handig zijn om mensen in te delen in bepaalde groepen. Hier helpt het MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) model je bij.

Het MBTI model is een klassiek model waarmee mensen in categorieën worden ingedeeld op basis van hun persoonlijke eigenschappen en hun voorkeuren.

Dit model kan je helpen met het verscherpen van je marketing en klanten voor je te winnen door ze op de juiste manier te prikkelen.

 Het MBTI model bestaat uit:

 

Feitelijk ingesteld

Emotioneel ingesteld

Snelle beslisser

Competatieve Chris

Wilt feiten weten

Wat levert het op?

Vertrouwt experts

15% v/d bevolking

Spontane Sonja

Reageert op emotie

Visueel ingesteld

Zoekt een goed gevoel

Gevoelig voor actie

40% v/d bevolking

Langzame beslisser

Methodisch Maarten

Maakt overwogen keuze

Vergelijkt feiten

Zoekt zekerheid

30% v/d bevolking

Humane Hanneke 

Gaat op gevoel af

Wilt de mens kennen

Wilt weten wat anderen ervan vinden

15% v/d bevolking


Wat kan je met het MBTI model?

Vanuit dit model kan je bepalen hoe je voor elk van de verschillende types je marketing aanpakt. Hoe ga je ze prikkelen? Door bij je marketing rekening te houden met het MBTI model weet je zeker dat je niet alleen rekening houdt met je eigen leidende voorkeuren maar ook met die van anderen.

Ook kan je vanuit de verschillende behoeftes van elk van de verschillende menstypes je producten / diensten bedenken en op verschillende manieren onder de aandacht brengen.

Modellen combineren?

Wat je veel ziet is dat mensen op basis van dit model alles op één hoop gooien om zo iedere soort klant aan te spreken. Uit onderzoek blijkt dat je echter beter één klantsoort kan aanspreken. Waar de een namelijk gevoelig voor is haakt de ander juist op af.

Het MBTI model is een goede leidraad om je marketing te verbeteren voor elk van de verschillende persoonstypes.

HET MBTI MODEL OP JE ONLINE MARKETING TOEPASSEN?

Vrijblijvende sparsessie online strategie

Kenniscentrum