Hoe krijg je als zzp’er klanten via LinkedIn?

Geschreven door: Lilian Havermans

Een van de vele manieren om als zzp’er aan klanten te komen is via LinkedIn. Als je jouw LinkedIn-profiel op de juiste manier inzet, invult en gebruikt, kan het je zeker nieuwe contacten, klanten en opdrachten opleveren! LinkedIn is gratis, makkelijk in het gebruik en met goed en regelmatig gebruik vergroot je binnen no-time je zakelijke netwerk. Lees verder om erachter te komen hoe je als zzp’er (nog makkelijker) klanten via LinkedIn kan verwerven.

LinkedIn is het grootste sociale zakelijke online netwerk. Voor werkgevers, werknemers, werkzoekenden biedt het mogelijkheden, maar zeker ook voor opdrachtgevers, bedrijven, (startende) zzp’ers en zelfstandig ondernemers. LinkedIn is als wereldwijd zakelijk netwerk zeer krachtig en het groeit nog steeds. Het is sinds 2003 gratis beschikbaar voor iedereen die een profiel aanmaakt. In Nederland hebben anno 2019 ongeveer 7 miljoen personen een LinkedIn-profiel.

Account op LinkedIn

De meeste ondernemers hebben uiteraard een profiel op LinkedIn, soms aangevuld met een bedrijfspagina, en staan keurig vermeld met een overzicht van hun zakelijke activiteiten, vaardigheden en ervaring. Het belangrijkste doel van LinkedIn is geregistreerde gebruikers te laten netwerken en gebruik te maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt. Vanuit vertrouwen is het fijner zakendoen. Daarom is een (professionele!) foto op LinkedIn ook een van de zaken die niet mogen ontbreken: niemand praat graag tegen een ‘gezichtloos’ persoon.

Gratis account op LinkedIn


Iedereen kan en mag een profiel aanmaken op LinkedIn. Dit is gratis. Je hoeft niet per se te kiezen voor een betaald pakket op LinkedIn, want je kunt al heel veel doen in de gratis versie:

  • Je kunt een profiel opstellen met al jouw ervaring, opleidingen, vaardigheden en kwaliteiten.
  • Je ziet profielen van LinkedIn-gebruikers (tot in de derde graad) en je kunt iedereen een connectieverzoek sturen (tenzij men dit heeft uitgezet).
  • Op je profiel kun je interessante (zakelijke) berichten, presentaties, blogs en foto’s delen. De updates van anderen kun je lezen, liken en delen, en je kunt erop reageren.
  • LinkedIn heeft een zoekfunctie waarbinnen je gedetailleerd kunt zoeken naar personen, bedrijven en vacatures (enkele opdrachten).
  • Discussiegroepen waarvan je gratis lid kunt worden.
  • Jouw contacten kunnen je onderschrijven voor bepaalde vaardigheden die je hebt (en andersom doe jij dit bij hen).
  • Je kunt aanbevelingen ontvangen van bijvoorbeeld ex-opdrachtgevers en ex-collega’s (en andersom doe jij dit voor hen).
  • Je kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken (mits ze dat niet in de ‘privé-modus hebben gedaan).
  • Je ziet hoe vaak je gevonden bent, in welk vakgebied de mensen werken die je gezocht hebben en op welke woorden je gevonden bent.
  • Je ziet in het profiel van jouw connecties welke connecties jullie gemeenschappelijk hebben.
  • LinkedIn komt op een gegeven moment zelf met suggesties van personen die je wellicht kent of zou willen leren kennen.

Maak contact via LinkedIn

Bij het maken van een LinkedIn-profiel vul je natuurlijk jouw opleidingen, werkervaring, belangrijkste opdrachten, vaardigheden en kwaliteiten in. Maar vervolgens is het van belang dat je ook echt een netwerk opbouwt. Eerst maak je natuurlijk contact met de mensen die je kent, bijvoorbeeld ex-werkgevers en -collega’s, maar ook relaties van beurzen, netwerkbijeenkomsten en mensen die je persoonlijk kent. De kans is groot dat een ex-werkgever, klant, opdrachtgever, zakelijke relatie of toeleverancier ook een LinkedIn-profiel heeft. Via ‘connectie maken’ stuur je hen een verzoek om te linken. Het is netjes en vooral persoonlijk om met de ‘bericht-optie’ een kort berichtje toe te voegen aan jouw verzoek. Bijvoorbeeld een begroeting, een korte uitleg waarom je een verzoek stuurt en een nette afsluiting. Je zult zien dat je netwerk groter is dan je had verwacht en voor je het weet is je LinkedIn een CRM-tool geworden.

LinkedIn-netwerk vergroten

Met een goed en volledig ingevuld profiel kun je aan de slag en je markt benaderen. Je kunt reageren op de updates van connecties en je aansluiten bij discussiegroepen over jouw vakgebied en interesse. Je kunt de mensen in deze discussiegroepen  een connectieverzoek sturen. Kijk ook eens naar de contacten van jouw connecties: zitten daar misschien interessante mensen bij die jou aan leuke opdrachten kunnen helpen? LinkedIn is wat dat betreft een niche in die zin dat er gerichte interesse is in elkaars zakelijke bezigheden. Niet ieder contact van bijvoorbeeld een meubelmaker houdt zich bezig met het maken van tafels en stoelen. Het kan ook om andere zaken gaan, zoals gereedschap, houtbewerking, botenbouw, inrichting, horeca, styling en noem maar op. De overlapping van niches geeft inspiratie en kan leiden tot een groter en divers netwerk. Met alle zakelijke gevolgen van dien. In LinkedIn-groepen treffen verschillende interesses elkaar en kan men gericht informatie inwinnen en uiteindelijk ook zaken doen. Not done is botweg reclame maken. Wie de ethiek van het netwerken verstaat, kan zijn of haar zakelijke horizon vergroten.

Je netwerk nog groter

Verder is het een goed idee om als zzp’er te ‘connecten’ met recruiters: zij zijn altijd op zoek naar talenten en een groter netwerk en daarom is het heel waarschijnlijk dat ze jouw verzoek accepteren. Wat je ook kan helpen, is om bedrijven die je interessant vindt (waarvoor je graag opdrachten zou doen), te gaan volgen. Je ziet dan ook direct wie van jouw connecties contacten met dat bedrijf hebben. Handig; dan heb je misschien wel een kruiwagentje gevonden!

Jezelf profileren via LinkedIn


Via Linkedin kun je jezelf profileren door eigen artikelen of blogs, presentaties, video’s en foto’s (met bijschrift!) te plaatsen. Jouw connecties kunnen deze updates delen, ze liken en erop reageren. Wat goed werkt, is als je een vraag stelt aan jouw connecties over een bepaald onderwerp wat je bezig houdt. Ook is het een idee om (kleine) behaalde successen met jouw connecties te delen. Je kennis delen op LinkedIn is een geweldige manier om thought-leadership op te bouwen. Laat zien wat je weet en hoe waardevol je voor anderen kunt zijn. Een bericht plaatsen op LinkedIn is een koud kunstje en: anders dan op je website heeft een tekst op een social media netwerk in potentie een veel hoger bereik. Al was het maar omdat een publicatie direct zichtbaar is voor je LinkedIn-connecties. Je kunt dergelijke artikelen zien als een uithangbord of zelfs een staalkaart van je kunnen. Je geeft een kijkje in jouw keuken en je zakelijke netwerk kijkt mee. Maandelijks een stuk schrijven, of laten schrijven en vervolgens een link op LinkedIn plaatsen, is ook geen slecht idee.

Reageren op LinkedIn-berichten

De kracht van LinkedIn zit ‘m met name in de tijdlijnfunctie. Als je het online netwerk opent zijn direct de meest recente of meest relevante berichten zichtbaar; op chronologische volgorde, of omdat een connectie een reactie heeft gegeven. Niet alleen de enorme variatie aan content die voorbijkomt is waardevol, maar ook je inzage in de reacties van jouw relaties, en dan met name degene die voor je markt en vakgebied interessant zijn. Je reactie op een bericht is niet alleen een manier om jezelf te profileren: het is een online pitch! Houd er rekening mee dat er veel mensen meekijken die in principe leads voor je kunnen zijn. Als het goed voelt en het moment daar is, kun je zakelijk contact maken met mensen in je vakgebied die je anders nooit zou hebben leren kennen. De klanten liggen voor het oprapen.

Gebruik de juiste woorden in je LinkedIn-profiel

LinkedIn ‘splitst’ een profiel in een openbaar profiel (ingekort profiel) dat iedereen kan zien en een volledig profiel dat alleen connecties kunnen zien. Potentiële opdrachtgevers, klanten en recruiters die geen connectie van je zijn, kunnen dus sowieso jouw openbare profiel op LinkedIn vinden. En dat is handig, want recruiters zoeken (onder andere) via LinkedIn naar talent. Nu je dit weet, kun je hierop inspelen door bepaalde woorden waarop jij gevonden wilt worden vaker terug te laten komen. Zorg dat in de titels van eerdere functies, jouw samenvatting en je vaardigheden in elk geval de juiste zoekwoorden staan; dan wordt je gevonden!

Internationaal zaken doen via LinkedIn


Doe je zaken met het buitenland? Denk dan na over welke taal je gebruikt en realiseer je dat internationaal niet overal dezelfde regels en functionaliteit gelden.

Aangezien LinkedIn wereldwijd ruim 600 miljoen geregistreerde gebruikers heeft, bestaat de mogelijkheid dat er een internationale reactie of kans voorbij komt. Wees hierop voorbereid en schakel zo nodig een partij in die je hiermee kan helpen.

Aangezien social media de laatste jaren een vlucht heeft genomen, versterken de diverse netwerken elkaar omdat ze door elkaar gebruikt kunnen worden. Neem bijvoorbeeld fotografen, autobedrijven of kledingfabrikanten die via Instagram aan opdrachten komen en via LinkedIn hun tijdlijn vullen met hun aansprekende content en daar opnieuw een deel van hun markt vinden. De dynamiek van LinkedIn is er behoorlijk van opgeknapt.

Beter zaken doen via LinkedIn

Door LinkedIn is de zakelijke wereld is echt een stuk kleiner geworden en de contacten worden steeds informeler en directer. Opdrachten en deals worden steeds sneller gesloten; zorg dat jij ook je kansen pakt! Het blijft echter een zakelijk netwerk: houd dat altijd in de gaten. En last but not least: zorg dat je regelmatig je profiel actualiseert én berichten tijdig beantwoordt. Ook als je het druk hebt en je moet daarom recruiters vertellen dat je momenteel niet beschikbaar bent voor de leuke opdrachten die ze aanbieden. 😉 Dat wordt enorm gewaardeerd!

  • Over de auteur

    Lilian Havermans is content specialist / senior webredacteur. Opgeleid als journalist houdt zij zich sinds 2005 bezig met het vak webredactie. Schrijven is haar absolute passie. Lilian heeft een brede interesse en publiceert over tal van onderwerpen.

    Sinds 2010 is Lilian zzp’er en heeft daardoor de nodige ervaring opgedaan met ondernemen, boekhouding en financiële zaken rondom het ondernemerschap. Ze weet inmiddels haar weg te vinden in de wirwar van wetgeving, belastingregels en allerlei andere voorwaarden en eisen die gelden voor ondernemers in het algemeen en zzp’ers in het bijzonder.

    Lilian wil - net als Jasper - graag haar ervaring inzetten om andere ondernemers te helpen met
    online groei. Ze publiceert regelmatig artikelen op zakelijkgroeien.nl.

    Meer over Lilian weten? lilianhavermans.nl

  • Kenniscentrum