Je doelgroep bepalen

Geschreven door: Jasper Runneboom

Doelgroep bepalen

Één van de belangrijkste keuzes die je moet maken als zzp-er op het gebied van marketing is:

Op wie richt jij je en is dus je doelgroep?

Je doelgroep is een groep die een bepaalde eigenschap en behoefte met elkaar deelt. Een behoefte waar jij een oplossing voor hebt. Door jouw doelgroep goed te bepalen kan je met goede marketing heel concreet op de behoefte van deze doelgroep inspelen. Je kan dus veel aansprekender je marketing voeren. Ook weet je zelf hierdoor veel beter op wie je jouw marketing, acquisitie en netwerk moet richten.

Wie kan jouw doelgroep zijn?

Een doelgroep kan een bepaalde branche zijn, bijvoorbeeld een webdesigner gespecialiseerd in het bouwen van websites voor mensen in de zorg. Er bestaan echter veel meer doelgroepen.

Enkele voorbeelden van doelgroepsbepalingen:

  • Bedrijven / consumenten die in een bepaalde fase zitten

Bijvoorbeeld bedrijven die starten, of mensen die net een huis hebben gekocht

  • Mensen / organisaties met een bepaalde behoefte wat betreft snelheid

Bijvoorbeeld een spoedkoerier of een eendaagse training marketing

  • Locatie

Bijvoorbeeld de specialist in de regio

  • Je eigen vaardigheden en competenties

Jij bent als persoon anders dan je concurrenten, dit heeft gevolgen voor je werk. Misschien werk je wel heel secuur of juist heel snel. Dit kan je op allerlei manieren vertalen naar wie jouw doelgroep dan is. Wie help je hiermee?

Zo kan je op allerlei manieren jezelf in de markt zetten en je doelgroep aanspreken. Het kan trouwens goed zijn dat je een hoofddoelgroep hebt waaronder je weer verschillende producten aanbiedt voor verschillende behoeftes van deze doelgroep.

‘het MKB’ of ‘de zzp’er’ is trouwens geen doelgroep.

Je doelgroep bepalen: de specialist wint altijd

Het bepalen van je doelgroep kan een lastige keuze zijn omdat je vaak gevoelsmatig denkt dat je hiermee jezelf uitsluit van potentiële klanten. Echter, de specialist wint altijd.

Voorbeeld: Stel dat je ziek bent en je kan geholpen worden door een medisch specialist op dat gebied, of door een dokter die zegt dat hij je ook echt wel kan helpen omdat hij dat ook wel eens heeft gedaan. Voor wie zou jij kiezen?

99% kans dat je voor de duurdere medisch specialist kiest, en terecht. Want de specialist zal er wel meer van weten en heeft meer ervaring dan de dokter. In ieder geval ga je daar gevoelsmatig vanuit.

Kiezen voor een doelgroep heeft dus een aantal voordelen:

  • Je spreekt een bepaalde groep aan waardoor ze jou ook eerder kiezen
  • Je straalt vertrouwen uit en wordt als expert gezien
  • Je weet zelf ook beter op wie je je richt, dit geeft je bedrijf richting en maakt je marketing makkelijker
  • Omdat je specialist bent kan je meer vragen dan een generalist, je kennis is namelijk schaarser

Maak dus een keuze voor een doelgroep.

Je doelgroep verandert

Door inzichten en ontwikkelingen kan je in de loop van de tijd een andere of nieuwe doelgroep krijgen. Dit is helemaal niet erg, zolang je maar wel een doelgroep voor ogen hebt! Wat wordt jouw doelgroep?

HOE GA JIJ JE DOELGROEP ONLINE BEREIKEN?

Vrijblijvende sparsessie online strategie

Kenniscentrum