Marketinginstrumenten

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. Wereldberoemd zijn de 4p’s: Product, Prijs, Promotie en Plaats. Tegenwoordig zijn er veel p’s (en andere letters) bijgekomen. Hier gaan we kort in op de hier genoemde 4 basis p’s.

Product

Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!

Dienst als product

Veel ZZP-ers hebben een dienst als product. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.

Prijs

Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Echter een te lage prijs voor je product vragen doet je imago geen goed.

Wees je bewust van de uitstraling van je prijs op je product.

Promotie

Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Adverteren, je website, actief deelnemen in LinkedIn groepen, bloggen, beurzen bezoeken en workshops geven zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten.

Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden!

Plaats

Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant komt. Zorg dat jij hier bent!

Een plaats is tegenwoordig natuurlijk ook digitaal.  Zorg dus dat je weet waar jouw doelgroep online zit. Zodra je dit weet kan je ze hier namelijk bereiken. Dit kan je middels adverteren doen, maar je kan ook denken aan content marketing. Daarmee biedt je jouw doelgroep informatie aan waar ze echt wat aan hebben met daarin dan natuurlijk een verwijzing naar jou.

In ieder van deze marketinginstrumenten kan voor jou een USP zitten. Succes met je marketing!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Van zzp’er naar ondernemen met personeel: waar moet je op letten?

Ben je zelfstandig ondernemer en denk je erover om personeel in dienst te nemen? Dit kan een baanbrekende stap zijn, maar er ...
Gepost op: 15 november 2023

Zo regel je de administratie van een event goed

Evenementen organiseren is niet alleen super leuk, maar het verbindt ook potentiële nieuwe klanten aan je bedrijf. Evenementen zijn er in allerlei ...
Gepost op: 14 april 2023

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. ...
Gepost op: 21 mei 2015

Zakelijke rekening openen: wel of niet doen en waarom?

Ben je startende ondernemer, freelancer of wil je zzp’er worden en vraag je je af of het verstandig is om een zakelijke ...
Gepost op: 21 maart 2019

Starten met Importeren & Exporteren

Het klinkt aantrekkelijk, en natuurlijk is het op dit moment ook heel hip. Importeren, en dan vooral uit China. Het land van ...
Gepost op: 22 mei 2015

5 Tips om je bezorgroutes efficiënter te maken

Online shoppen wordt steeds gewoner. Dat is natuurlijk fijn voor de mensen met webshops, maar het betekent ook veel werk voor de ...
Gepost op: 26 januari 2023

Hoeveel inkomstenbelasting betaal ik als ik parttime als zzp’er werk?

Het komt vaak voor dat mensen die zzp’er willen worden, in eerste instantie op parttime basis gaan ondernemen. Je blijft dus (gedeeltelijk) werken ...
Gepost op: 23 januari 2023

Deze kosten zijn wel, niet of beperkt aftrekbaar

Ondernemers mogen zakelijke kosten aftrekken van de winst bij de aangifte Inkomstenbelasting. Zakelijke kosten zijn de kosten die (binnen redelijke grenzen) nodig ...
Gepost op: 3 april 2024

Wat is een XML factuur en waarvoor gebruik ik het?

Als ondernemer ontkom je er niet aan: het betalen én versturen van facturen. Natuurlijk kun je zelf een prachtig exemplaar in Word ...
Gepost op: 2 juni 2021

Review MoneyMonk: boekhoudprogramma voor zzp’ers

Met een 4,9 uit 5 sterren (op trustpilot) scoort MoneyMonk een van de hoogste klanttevredenheidscijfers van alle pakketten die we volgen. Het ...
Gepost op: 8 januari 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.