Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?

Geschreven door: Jasper Runneboom

goede landingspagina makenHoe goed je online campagne ook is, het is niks waard zonder een goede landingspagina. Je landingspagina is de pagina waar mensen namelijk op uitkomen als ze bijvoorbeeld klikken op jouw Facebook advertentie. Op deze pagina 'landen' mensen dus als ze op jouw advertentie klikken. Waarom de landingspagina dan zo belangrijk is? Dat is simpel, hier gebeurt ‘het’ namelijk. Hier hapt de bezoeker wel of juist niet toe en gaat die al dan niet in op jouw aanbod.

Jouw landingspagina bepaald dus of jouw campagne succesvol is en klanten oplevert of juist faalt en alleen maar geld kost. Belangrijk dus die landingspagina, maar hoe zorg je er nou voor dat jouw landingspagina een goede landingspagina is?

Een goede landingspagina maken bestaat uit 6 stappen:

Stap 1: bepaal het doel van je landingspagina

Stap 2: Wat is jouw belofte?

Stap 3: De bezoeker geruststellen

Stap 4: Het resultaat voor de klant

Stap 5: Je aanbod

Stap 6: Bewijs

Stap 1: bepaal het doel van je landingspagina

De eerste stap voor de ultieme landingspagina is dat helemaal helder is wat de gewenste actie van de bezoeker op de pagina is. Wat voor actie wil je dat de persoon die op jouw pagina komt neemt? Moeten ze bijvoorbeeld een product of dienst direct afnemen? Of is de landingspagina bedoeld voor een laagdrempelige actie zoals voor het krijgen van inschrijvingen op je emaillijst.

Maak hierin een hele scherpe keuze en zorg ervoor dat ik als bezoeker maar een beslissing hoef te maken op jouw landingspagina; ga ik dit wel of niet doen?

De verleiding is om een bezoeker meerdere keuzes aan te bieden. Maar dat moet je juist niet doen. Te veel keuze leidt tot keuzestress en dit vergroot de kans dat de bezoeker afhaakt.

Bovendien geef je het signaal af dat jij niet goed weet wat eigenlijk de beste oplossing is voor ‘het probleem’ van de bezoeker.

Je communiceert onbewust: “zoek het zelf maar uit bezoeker.”

En dat is eigenlijk het laatste wat je wilt. Jij bent de expert, jij weet wat goed is voor de bezoeker en dat is dit geweldige aanbod van jou.

Maakt dus een messcherpe keuze op je landingspagina met 1 duidelijk aanbod voor de bezoeker.

Stap 2: wat is jouw belofte aan de bezoeker?

Een goede landingspagina roept herkenning op en neemt de bezoeker mee op sleeptouw. Je neemt de bezoeker stap-voor-stap mee naar jouw oplossing voor zijn probleem.

Het allereerste waarop een goede landingspagina daarom moet inspelen is de wens of het verlangen van de bezoeker. Immers, jouw oplossing verhelpt het probleem van de klant én dit zorgt ervoor dat hij of zij iets bereikt. Zijn wens of verlangen wordt realiteit dankzij jouw belofte.

Je moet dus een pakkende belofte doen die meteen in het oog springt voor mij als bezoeker. Die inspeelt op mijn verlangen en mijn probleem waarmee ik worstel oplost.

Hiermee creëer je meteen een kans dat bezoekers inhaken op jouw belofte en je jouw eerste conversies binnen hebt.

Stap 3: De bezoeker geruststellen

De meeste bezoekers zullen echter niet meteen overstag gaan en wat meer zekerheid nodig hebben. Hiervoor moet je de bezoeker ‘overtuigen’ van jouw oplossing. Of beter gezegd, de bezoeker moet zichzelf overtuigen, hij wil gerustgesteld worden.

Dat geruststellen begint ermee dat je eerst zijn huidige probleem goed beschrijft.

Dit doe je door te beschrijven:

  • Waar loopt de bezoeker nu tegenaan?
  • Waarom is dit een probleem?
  • Wat verliest hij of zij hierdoor?
  • Wat voor gevoel geeft hem of haar dit?

Als je dit goed weet te omschrijven zodat de bezoeker het probleem echt herkent zal diegene verder lezen. Hij of zij zal zich begrepen voelen en daardoor geneigd zijn op jouw aanbod in te gaan.

Stap 4: Het resultaat voor de klant

De volgende stap na het beschrijven van het probleem is dat je de gewenste situatie beschrijft voor de bezoeker. Je roept een beeld op bij de bezoeker. Een verlangen dat jij gaat realiseren als hij of zij jouw product koopt.

Stap 5: Jouw oplossing

Hierna kan je jouw oplossing presenteren. Dit is de logische volgende stap.  Je hebt immers een belofte gemaakt, het probleem aangekaart en je hebt aangegeven hoe mooi het zou zijn als het opgelost wordt. Nu vertel jij wat jouw oplossingen is om de wens, ambitie of droom te realiseren.

Stap 6: Bewijs

De laatste stap is dat je de bezoeker geruststelt dat jouw product of dienst echt gaat helpen. Hiervoor is het belangrijk dat je rationeel bewijs levert dat jouw product de juiste keuze is.

De bezoeker heeft emotioneel al besloten of hij of zij interesse heeft. Maar moet zichzelf nog overtuigen dat het de juiste keuze is.

Om dat voor elkaar te krijgen moet je bewijst leveren. Bekend voorbeeld hiervan is een referentie van een eerdere klant. Maar denk ook aan een keurmerk, een persoonlijke garantie of een gemiddeld klantcijfer. Hier is heel veel voor te bedenken.

Met dit bewijs dat jij levert stelt de klant eigenlijk zichzelf gerust.

Nu de bezoeker de keuze heeft gemaakt is het tijd voor de ultieme call to action:

Doe je mee of niet?

Hou deze keuze heel simpel. Het is ja of nee.

Bonus stap: blijf je landingspagina testen

De perfecte landingspagina maak je niet in een keer. zorg dus dat je hem steeds beter kan maken en dat je meet wat de resultaten zijn. Zo kan je steeds zaken aanpassen, testen en stapsgewijs je pagina perfectioneren.

 

WAAR VERLIES JIJ BEZOEKERS OP JOUW LANDINGSPAGINA?

Vrijblijvende sparsessie online strategie

Kenniscentrum