Hoe te beginnen met een webshop?

Geschreven door: Jasper Runneboom

Webshop beginnen

Een webshop beginnen doe je niet zomaar, er zit waarschijnlijk een gedachte achter. Misschien ben je toe aan iets nieuws, meer vrijheid of meer financiële ruimte. Er zitten al snel enkele maanden voorbereiding in. Je moet (kleinschalige) investeringen doen en leveranciers vinden.

Daarna begint het echte en meest arbeidsintensieve werk, namelijk het promoten van je website. Dit betekent, het krijgen van links, promoten op social media, vinden van klanten, creëren van traffic, acties en de site continu actueel houden. Je zult er veel tijd en energie in moeten steken.

Productkeuze voor de webshop: een belangrijke keuze voor het succes

Succesvol worden met je webshop is een stuk makkelijker als je in producten handelt die jij zelf interessant vindt. Heeft je product een leuke winstmarge, maar het product interesseert je eigenlijk niet, dan zul je zien dat je het niet lang volhoudt. Waarom niet? Omdat je in het begin bijna niks zult omzetten. Je zult dus veel energie en tijd moeten steken in je webshop en dat is een stuk lastiger als je niks met het product hebt.

Een belangrijke keuze die je moet maken is de omvang van je assortiment. Je kunt 2 dingen kiezen, namelijk een breed assortiment (veel verschillende productgroepen) of een diep assortiment (alle soorten en merken van 1 productgroep).

Veel webwinkels kiezen ervoor om zich te specialiseren in 1 bepaald producttype (niche). Je zult merken dat online marketing eenvoudiger is wanneer je een focus hebt op 1 producttype. Het is makkelijker om zo vindbaar te worden online en je te positioneren online als webwinkel. Een goede strategie is om eerste een niche te veroveren en vanuit de niche uit te breiden naar andere aangrenzende markten.

Heel belangrijk online is je USP (Unique Selling Point). Wat onderscheidt jou van alle andere webshops? Dit kan echt van alles zijn! Meer voor de hand liggende USP’s zijn; alleen A-merken, duurzame producten, budget-producten, exclusieve producten, etc. Als je jouw webshop specialiseert dan heb je gelijk je USP en niche gevonden.

Nu je over deze kennis beschikt kan je makkelijker je doelgroep bepalen en is het makkelijker om gerichte marketing toe te passen.

De uitstraling van je webwinkel

Zou jij je geld uitgeven bij een zaak die er slecht uitziet, of een winkel waar mensen slecht over praten? Nee, dat doe je niet, want je vertrouwt het niet.

Dit geldt nog veel sterker voor je webwinkel op het web. Dit omdat hier nu eenmaal veel dieven en oplichters actief zijn. Of in ieder geval zo voelen veel mensen het nog steeds. Het is dus ongelofelijk belangrijk dat je het vertrouwen van je klanten wint.  Daarom enkele tips die jouw webwinkel een professionele uitstraling geeft:

Webwinkel tips

  • Zorg voor een professionele uitstraling van je website
  • Zorg voor een snelle laadtijd van je webshop/site
  • Biedt up-to-date informatie
  • Wees bereikbaar via social media, telefoon en mail
  • Laat jezelf zien op de site
  • Ondersteun alle betaalmethodes
  • Biedt garanties
  • Beveiligde verbinding tijdens betalen
  • Snelle levering
  • Meld je aan bij bijvoorbeeld thuiswinkel waarborg
  • Maak bestellen makkelijk en duidelijk
  • Zorg voor goede algemene voorwaarden 

Het beheer van je webshop via CMS (Content Managent System)

Het beheren van je webshop doe je met behulp van een CMS. Dit is het systeem waarop de gehele webwinkel draait. Het bevat zeer veel informatie en is cruciaal voor een goed functionerende webwinkel. Dit is je belangrijkste keuze bij de start van je webwinkel. Bedenk dus goed wat je wilt.

Kijk goed naar de verschillende opties en vooral groeimogelijkheden van de verschillende werbshop systemen.  Je wilt niet in een systeem zitten waarin dingen niet mogelijk zijn. Eenmaal een keuze gemaakt stap je niet makkelijk meer over naar een ander CMS.

CMS systemen zijn er vanaf € 0,-. Je kan dus gemakkelijk een webshop beginnen.

Top CMS-systemen voor je webshop

Betaalmogelijkheden

Ooit een winkel gezien waar je niet kan betalen? Bij een webshop wil je dit dus zo makkelijk mogelijk maken. Je kunt het betaalproces op verschillende manieren inrichten, afhankelijk van de grootte van je webwinkel.

Stap 1 is het open van een zakelijke bankrekening bij een bank met I-deal ondersteuning. I-deal is erg vertrouwd en geaccepteerd in Nederland. Naast deze optie wordt er vaak ook gebruik gemaakt van credit cards, paypal, automatische incasso, afhalen en/of verzending onder rembours.

Is je webwinkel nog kleinschalig, dan kan je dit proces prima zelf beheren, maar zodra je meer transacties gaat verwerken zul je zien dat dit steeds meer van je kostbare tijd opmaakt. Kies er dan voor om gebruik te maken van Payment Provider .

Een payment provider ondersteund alle betaalmogelijkheden en ontvangt alle bestellingen van je webwinkel, daarnaast zet deze automatisch een bestelling op en betaald als de bestelling ontvangen is. Dit scheelt een hoop werk, anders loop je namelijk de hele dag je internetplankieren te controleren op die betaling. Aan deze service zijn natuurlijk wel kosten verbonden. Enkele voorbeelden van goede payment-providers zijn:

Hosting van je webshop

Je webwinkel moet bereikbaar zijn, dit kan met hosting van je website op het internet. Naarmate je webwinkel groeit en populairder wordt zul je meer en meer bezoekers aantrekken. Je webwinkel bestaat uit code, tekst, plaatjes en misschien ook video’s. Al deze data moet ergens online staan en beschikbaar worden gesteld aan bezoekers van je site. Dit is wat hosting in feite doet.

Hosting is misschien niet het meest sexy onderdeel van je webwinkel, maar wel van essentieel belang! Goede hosting (snel) zorgt ervoor dat je winkel beter scoort in Google en minder bezoekers je website verlaten. Daarnaast is een goede hostingspartij er een met weinig storingen en makkelijk te bereiken.

Er zijn veel partijen die hosting aanbieden. Hierdoor is de keuze reuze en prijs erg laag. Bedenk hierbij wel dat vaak een lage prijs gelijkt staat aan minder service en een minder snelle laadtijd van je website.

Voor later: Fulfillment?

Je bent nu een poosje bezig met je webwinkel en het gaat goed, je hebt nergens meer tijd voor over. De hele dag ben je in de weer met, het inpakken van je bestellingen, pakbonnen uitprinten, alles invoeren op PostNL website en de bestellingen afleveren bij het postkantoor. Dit is bijna een dagtaak op zichzelf!

Dit kan veel slimmer! Door de groei van webwinkels is een nieuwe branche ontstaan, namelijk de fullfillment bedrijven. Dit zijn bedrijven die maar wat graag jouw werkzaamheden overnemen en het gehele logistieke proces voor jou kunnen verzorgen. Enkele partijen die Fullfillment aanbieden zijn: PostNL, Misi, TNT en @Warehousing.

Deze stap ga je pas zetten als je vaste stroom aan orders hebt en winst maakt je webwinkel, dit gaat namelijk altijd ten koste van je winstmarge.
Dit in combinatie met een payment provider uitbesteden geeft jou alle tijd om te focussen op het promoten van je webwinkel.

Klantenservice

Veel mensen die een webwinkel starten doen dat naast hun reguliere baan en zijn dus tijdens kantooruren niet bereikbaar voor vragen van klanten. De klantenservice is erg belangrijk voor je webwinkel, je wilt immers geen klanten verliezen. Als er dan ook nog vragen zijn dan wil je deze zo spoedig mogelijk beantwoorden.

Wanneer je hier geen tijd voor hebt dan is het wellicht handig om de diensten van een contact center in te schakelen. Dan wordt de telefoon altijd opgenomen en de klant wordt te woord gestaan. De vraag van de klant wordt genoteerd en jij kan later de klant terugbellen.

Enkele tips voor je klantenservice:

• Zorg voor een duidelijke FAQ (frequently asked questions) dan neemt al 50% van de vragen weg

• Laat klanten vooral e-mailen, dan bepaal jij wanneer je reageert

• Reageer altijd binnen 24 uur

• Zorg voor een smartphone of tablet, dan kan je altijd en overal reageren middels email

• Vermeld de openingstijden van de klantenservice op je website, denk aan je uitstraling.

 

Zoals je kan lezen is een webshop echt ondernemen. Er komt van alles bij kijken en er is genoeg concurrentie. Echter; de markt is gigantisch, je kan klein beginnen en je opstartkosten kan je klein houden. Kortom een webwinkel starten is nog steeds interessant, Succes!

  • Over deze site


    Zakelijkgroeien.nl is een concept bedacht door Jasper Runneboom, gids voor de online marketing jungle en organisator van de online marketing expeditie.

    Waar hij zelf ondernemers graag helpt om online te groeien is zakelijkgroeien.nl opgezet als platform om ondernemers en zzp'ers op een breder vlak te laten groeien.

    Hier vind je handige tools zoals de netwerkagenda en de beste software om de zakelijke groei van jouzelf te bevorderen. Daarnaast vind je hier gratis honderden artikelen die antwoord geven op relevante ondernemersvragen.

  • Kenniscentrum