Mensen kan je niet in hokjes stoppen maar voor jezelf en je marketing kan het wel handig zijn om mensen in te delen in bepaalde groepen. Hier helpt het MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) model je bij.
Het MBTI model is een klassiek model waarmee mensen in categorieën worden ingedeeld op basis van hun persoonlijke eigenschappen en hun voorkeuren.
Dit model kan je helpen met het verscherpen van je marketing en klanten voor je te winnen door ze op de juiste manier te prikkelen.
Het MBTI model bestaat uit:
Feitelijk ingesteld
Emotioneel ingesteld
Snelle beslisser
Competatieve Chris
Wilt feiten weten
Wat levert het op?
Vertrouwt experts
15% v/d bevolking
Spontane Sonja
Reageert op emotie
Visueel ingesteld
Zoekt een goed gevoel
Gevoelig voor actie
40% v/d bevolking
Langzame beslisser
Methodisch Maarten
Maakt overwogen keuze
Vergelijkt feiten
Zoekt zekerheid
30% v/d bevolking
Humane Hanneke
Gaat op gevoel af
Wilt de mens kennen
Wilt weten wat anderen ervan vinden
15% v/d bevolking
Wat kan je met het MBTI model?
Vanuit dit model kan je bepalen hoe je voor elk van de verschillende types je marketing aanpakt. Hoe ga je ze prikkelen? Door bij je marketing rekening te houden met het MBTI model weet je zeker dat je niet alleen rekening houdt met je eigen leidende voorkeuren maar ook met die van anderen.
Ook kan je vanuit de verschillende behoeftes van elk van de verschillende menstypes je producten / diensten bedenken en op verschillende manieren onder de aandacht brengen.
Modellen combineren?
Wat je veel ziet is dat mensen op basis van dit model alles op één hoop gooien om zo iedere soort klant aan te spreken. Uit onderzoek blijkt dat je echter beter één klantsoort kan aanspreken. Waar de een namelijk gevoelig voor is haakt de ander juist op af.
Het MBTI model is een goede leidraad om je marketing te verbeteren voor elk van de verschillende persoonstypes.
Tegenwoordig is software niet meer weg te denken uit je bedrijf. Daarom vind je hier info over handige software voor het laten groeien van jouw bedrijf.
Alles over je administratie, boekhouding en belastingen. Aan het eind van de maand is het namelijk wel zo prettig als er genoeg geld op je rekening staat.