In de huidige wereld waar marketing ieder jaar duurder wordt en de concurrentie online steeds groter wordt, is je Google ranking belangrijker dan ooit. Gebruikers worden slimmer en hechten steeds meer waarde aan de organische posities in Google dan de gesponsorde posities. Het is de belangrijk dat jouw website hier tussen staat op zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.
In dit artikel kijken we hoe je je website hoger in de Google ranking kan krijgen voor 2025 en daarmee topposities kan claimen in Google maar ook in andere zoekmachines zoals; Bing en Yahoo.
Zo behandelen we onder andere de regels van het Google algoritme en kijken we naar nieuwe innovatieve strategieën voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit artikel geeft je alle handvaten die je nodig hebt om je website bovenaan de Google zoekresultaten te krijgen in 2025.
Geen behoefte om zelf aan de slag te gaan? Laat Website Visie je helpen om je website of webshop op de eerste plek in Google te krijgen.
Wat is Google ranking en hoe werkt het?
Om te bepalen hoe je je website of webshop hoger in de Google ranking gaat krijgen is het belangrijk om te weten wat de Google ranking is en hoe het werkt.
Wat is Google Ranking?
Als je een zoekopdracht intypt in Google krijg je zoekresultaten te zien. De volgorde van deze zoekresultaten is de Google ranking. In essentie bepaald Google de ranking van webpagina’s op basis van hoe goed die webpagina de zoekvraag van de gebruiker beantwoord.
Echter hoe Google bepaald welk antwoord het beste antwoord is en dus hoger in de ranking komt, weet alleen Google zelf. Wel weten we inmiddels dat zaken zoals; autoriteit, relevantie en snelheid worden meegenomen in de beslissing van Google. Verder zijn er nog genoeg andere onderdelen waar van we weten dat ze de ranking binnen Google beïnvloeden maar hier komen we later op terug.
Hoe hoger je pagina ranked binnen Google hoe meer verkeer deze gaat ontvangen. Uit een onderzoek van Backlinko, gebaseerd op 4 miljoen Google zoekopdrachten, zijn de volgende cijfers betreffende click true rate (CTR) bekend.
Positie 1 | CTR 27,6% |
Positie 2 | CTR 16,8% |
Positie 3 | CTR 11% |
Positie 4 | CTR 8,4% |
Positie 5 | CTR 6,3% |
Positie 6 | CTR 4,9% |
Positie 7 | CTR 3,9% |
Positie 8 | CTR 3,3% |
Positie 9 | CTR 2,7% |
Positie 10 | CTR 2,4% |
Hoeveel bezoekers een website krijgt is dus sterk erg afhankelijk van de positie waar deze op ranke. Stel er wordt 1000 keer per maand gezocht naar een zoekwoord dan ontvangt de website op positie 1, 276 klikken. De website op positie 10 ontvangt daarin tegen maar 24 klikken. Het verschil tussen positie 1 en positie 10 is dus maar liefst 252 extra klikken.
Dit laat zien dat je Google ranking heel belangrijk is voor hoeveel verkeer je website ontvangt. Je wilt dus altijd zo hoog mogelijk staan en het liefst zelfs op de eerste plek, want deze krijgt aanzienlijk meer klikken dat de overige posities.
Hoe werkt het algoritme van Google?
Het algoritme van Google is complex en strikt geheim. Het algoritme evalueert duizenden factoren om te bepalen welke webpagina’s op welke positie voor een betreffende zoekopdracht geïndexeerd worden.
Enkele belangrijke facturen, waarvan bekend is dat ze de Google ranking beïnvloeden zijn:
- Relevantie – Google bepaald hoe goed de webpagina aansluit op de zoekintentie van een gebruiker.
- Backlinks – Kwalitatieve backlinks van betrouwbare websites dragen bij aan een hogere ranking. Backlinks worden gezien als stemmen van vertrouwen en autoriteit.
- Technische SEO – Onderdelen zoals; site-architectuur, snelheid en responsiveness vallen onder technische SEO.
Updates van het Google algoritme – Google voert regelmatig updates uit aan zijn algoritme. Deze wijzigingen kunnen grote impact hebben op de ranking van je webpagina’s.
Strategie: Hoe komt je bedrijf hoger in de Google ranking in 2025?
Twee van de belangrijkste onderdelen voor een goede SEO-strategie in 2025 zijn content en autoriteit. Laten we iets verder induiken hoe je deze 2 onderdelen kan gebruiken om jouw website hoger te krijgen in de Google ranking.
Zoekwoordenonderzoek in 2025
SEO draait voor een groot deel om content en welke content je gaat schrijven, bepaal je door grondig zoekwoordenonderzoek te doen. Het doel van zoekwoordenonderzoek is content vinden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Hierdoor is het gemakkelijker om op deze zoekwoorden te ranken en trek je toch veel verkeer naar je website. Deze content noemen we “laaghangend fruit”.
Tools voor zoekwoordenonderzoek
Om te bepalen welke content onder het laag hangend fruit valt hebben we tools nodig om ons inzichten te geven in zaken zoals; zoekvolumes, concurrentie, trens en meer. We zetten even de effectiefste op een rijtje:
Google Keyword Planner
- Voordelen: Gratis te gebruiken en bevat nauwkeurige data over zoekvolumes en concurrentie.
- Nadelen: Beperkte mogelijkheden voor lange zoekwoorden.
Pro tip: langere zoekwoorden of vragen zijn een goede manier om laag hangend fruit te vinden.
- Voordelen: Biedt uitgebreide gegeven over zoekwoorden, banklinks en concurrentieanalyse.
- Nadelen: Kan duur zijn voor kleine bedrijven.
- Voordelen: Voor veel bedrijven de go-to tool voor SEO. Bied alle data dat je nodig hebt voor een goede SEO-strategie uit te kunnen voeren. Bied tevens veel extra functies voor Google Ads en social media ads.
- Nadelen: Complex waardoor enige leertijd vereist is. Kan duur zijn voor kleine bedrijven.
- Voordelen: Gebruiksvriendelijkheid en biedt suggesties voor langere zoekwoorden.
- Nadelen: Minder nauwkeurige gegevens in vergelijking met andere premium tools.
- Voordelen: Geef inzicht in zoektrends over tijd en locatie.
- Nadelen: Geef specifieke zoekvolumegegevens.
Stappen voor zoekwoordenonderzoek & content schrijven
Nu je weet welke tools we kunnen gebruiken om effectief zoekwoordenonderzoek te doen is tijd om te kijken welke stappen we moeten doorlopen om effective zoekwoorden te vinden en hier content over te gaan schrijven:
1. Identificeer je hoofdzoekwoorden
Je begint met een brainstormsessie om de hoofdzoekwoorden omtrent jouw; bedrijf, product en/of dienst te bepalen. Deze zoekwoorden zijn de basis de rest van het onderzoek.
2. Onderzoek langere zoekwoorden (long-tail keywords) en vragen
Op basis van je hoofdzoekwoorden ga je verder zoeken naar langere zoeken of vragen die mensen kunnen hebben. Gebruik tools zoals SEMrush om het zoekvolume en de concurrentie te bekijken om te bepalen of dit een goed zoekwoord is.
3. Analyseer concurrenten
Bepaal wie je directe concurrenten zijn en analyseer hun content. Haal hier inspiratie uit en kijk of er gaten zijn binnen hun content die je kan gebruiken.
4. Prioriteer zoekwoorden
Analyseer alle gevonden zoekwoorden en bepaal welke zoekwoorden de meeste potentie hebben door zoekvolume en concurrentie te vergelijken. Op deze manier vind je het laaghangend fruit dat je snel meer bezoekers kan opleveren.
5. Content schrijven
Schrijf nu content over het betreffende zoekwoord. Zorg dat de content uniek is en waarde biedt aan de lezer.
6. Monitor zoekwoord prestaties
Nu je content online staat wil je natuurlijk je resultaten meten. Met tools zoals SEMrush kun je zoekwoord posities binnen volgen en met Google Search Console krijg je inzichten in het organische verkeer dan naar je website komt.
Linkbuilding in 2025
Linkbuilding is naast content een van de belangrijkste onderdelen om jouw website hoog te ranken in Google. Backlinks zijn links van de andere websites die naar jouw website toeleiden. Google ziet dit als een teken van vertrouwen en autoriteit waardoor je webpagina’s zullen stijgen in de Google Ranking.
Er zijn verschillende manieren om aan kwalitatieve backlinks te komen. Wij zetten de beste voor je op een rijtje:
- Organisch
Door goede content te schrijven dat uniek en waardevol is, ga je al backlinks verzamelen. Simpelweg omdat andere mensen jouw content willen linken in hun content.
2. Gastbloggen
Zoek websites binnen jouw niche die gastbloggen toestaan. Jij schrijft dan een blog dat geplaatst wordt op hun website. In ruil daarvoor mag je meestal 1 à 2 linkjes in het artikel naar jouw eigen website laten leiden
3. Gebroken linkbuilding
Zoek naar content op andere websites dat een gebroken link bevat. Schrijf vervolgens vervangende content en vraag aan de website-eigenaar of ze jouw content willen linken i.p.v. de huidige gebroken link. Gebruik tools zoals Ahrefs of SEMrush om gebroken links te vinden.
4. Skyscraper techniek
Vind goede content binnen jouw niche, maakt een betere, meer gedetailleerd, up-to-date en/of visueel aantrekkelijkere versie van. Vraag vervolgens aan de website eigenaar om naar jouw content te linken i.p.v. de originele content.
5. Interne linkbuilding
Interne linkbuilding is bijna net zo belangrijk als externe linkbuilding. Door interne linkbuilding maak je het Google gemakkelijk om door je website te kunnen navigeren en de waarde van je content te begrijpen.
Vermijd deze veel voorkomende SEO-fouten
Het optimaliseren van je website om hoger te komen in de Google Ranking kan een hele uitdaging zijn. Heb je hulp nodig bij het verhogen van jouw Google ranking? Website Visie is de SEO-specialist als het aan komt op jouw website hoger in Google krijgen.
Wil je toch zelf aan de slag met SEO? Dan zijn hier enkele belangrijke fouten om te vermijden:
Keyword stuffing
Keyword stuffing is het overmatig gebruik van zoekwoorden in jouw content. Waar dit vroeger nog effectief was binnen Google is dit tegenwoordig al lang niet meer effectief en schaad dit zelf je SEO-score. Probeer daarom altijd je zoekwoord op een natuurlijke manier in de tekst te gebruiken. Je hoeft niet letterlijk het zoekwoord te gebruiken.
Stel je zoekwoord is “bakkerij Amsterdam”. Dan hoef je niet letterlijk “bakkerij Amsterdam” te gebruiken in je content. Er mogen ook woorden tussen staan of zelfs synoniemen gebruikt worden.
Voorbeeld
Fout:
- Wij zijn de beste bakkerij Amsterdam voor vers brood en lekker gebak.
- In onze bakkerij Amsterdam kun je dagelijks terecht voor vers brood en lekker gebak.
Correct:
- Wij zijn de beste bakkerij in Amsterdam voor vers brood en lekker gebak.
- In onze bakkerswinkel in Amsterdam kun je iedere dag terecht voor lekker vers brood en gebak.
Dubbele content
Dubbele content treedt op wanneer dezelfde inhoud identiek op meerder pagina voorkomt. Dit kan binnen je eigen website zijn, maar dit kan ook van een andere website zijn. Het is dus nooit een goed idee om content te kopiëren van een andere website. Dubbele content kun je SEO-score schaden wat leidt tot een minder hoge Google ranking wat uiteindelijk tot minder bezoekers en minder conversies.
Hoe dubbele content vermijden?
- Gebruik canonical tags: Hiermee informeer je zoekmachines over de originele versie van je content.
- Schrijf unieke inhoud: Klinkt heel simpel en dat is het ook. Zorg simpelweg dat elke pagina op je website unieke content heeft. Moet je toch twee keer dezelfde informatie kwijt, probeer dan te linken naar één pagina met de uitleg erop of herschrijf de tekst als je hem een tweede keer gebruikt.
- Gebruik 301 redirects: Hiermee leid je verkeer van duplicaten content naar de originele unieke content.
Slechte mobiele optimalisatie
Website worden tegenwoordig meer vanaf een telefoon bezocht dan vanaf een computer of laptop. Maar liefst 60% van de website bezoeken is tegenwoordig vanaf mobiele apparaten. Voor webshops kan dit zelf oplopen tot 70% of meer. Dit maakt mobiele optimalisatie een belangrijke factor voor je SEO-score.
Slechte mobiele optimalisatie kan leiden tot een hoger bounce percentage en uiteindelijk een lagere Google ranking.
Hoe mobiele optimalisatie te verbeteren:
- Schaalbaar ontwerp: Zorg dat je website goed functioneert op een computer, laptop, tablet en mobiel scherm. Dit wordt ook wel responsiveness genoemd.
- Gebruiksvriendelijke navigatie: Maak de navigatie eenvoudig en toegankelijk voor mobiele gebruikers. Doorgaans wil je dat bezoekers alle belangrijke pagina’s op je website binnen 3 klikken kunnen benaderen.
- Snelheidsoptimalisatie: Dit is sowieso een belangrijk onderdeel voor je website, maar op mobiel is dit nog belangrijker. Als een website niet binnen 2 seconden laad verlaat een bezoeker de website meestal al voordat die überhaupt geladen wordt.
Conclusie
In een wereld waar marketingkosten jaarlijks stijgen en een goede SEO-positie en dus een hoge Google ranking essentieel voor iedere ondernemer. Gebruikers worden steeds slimmer in het spotten en ontwijken van advertenties. Daarom wordt organische content steeds belangrijker voor je onderneming.
In dit artikel hebben we je de tools en strategieën gegeven om zelf aan de slag te kunnen met het verbeteren van jouw Google ranking. Zodat jij in 2025 boven je concurrentie weet te eindigen!
Ben je er nog niet over uit of SEO het beste marketing kanaal voor jou is? Bekijk dan onze blog Welke marketing kanalen inzetten?, en vind een passend marketing kanaal voor jouw onderneming.
Veelgestelde vragen (FAQ) – Google ranking
We hebben ook ons best gedaan om de 5 meest gestelde vragen beknopt nog te beantwoorden als extratje voor jou om dat je tot het einde bent gekomen van deze post. Scroll wat verder naar beneden en doe je voordeel met deze top 5 Q&A over Google Ranking.