Zoeken
Zoeken
Hoe komt je bedrijf hoger in Google ranking voor 2025?

Inhoud

Inhoud

Top 3 voor boekhouding

Hoe komt je bedrijf hoger in Google ranking voor 2025?
Foto van Stefano Zinken

Stefano Zinken

Leestijd: 11 minuten

Hoe komt je bedrijf hoger in Google ranking voor 2025?

In de huidige wereld waar marketing ieder jaar duurder wordt en de concurrentie online steeds groter wordt, is je Google ranking belangrijker dan ooit. Gebruikers worden slimmer en hechten steeds meer waarde aan de organische posities in Google dan de gesponsorde posities. Het is de belangrijk dat jouw website hier tussen staat op zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.

In dit artikel kijken we hoe je je website hoger in de Google ranking kan krijgen voor 2025 en daarmee topposities kan claimen in Google maar ook in andere zoekmachines zoals; Bing en Yahoo.

Zo behandelen we onder andere de regels van het Google algoritme en kijken we naar nieuwe innovatieve strategieën voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit artikel geeft je alle handvaten die je nodig hebt om je website bovenaan de Google zoekresultaten te krijgen in 2025.

Geen behoefte om zelf aan de slag te gaan? Laat Website Visie je helpen om je website of webshop op de eerste plek in Google te krijgen.

Wat is Google ranking en hoe werkt het?

Om te bepalen hoe je je website of webshop hoger in de Google ranking gaat krijgen is het belangrijk om te weten wat de Google ranking is en hoe het werkt.

Wat is Google Ranking?

Als je een zoekopdracht intypt in Google krijg je zoekresultaten te zien. De volgorde van deze zoekresultaten is de Google ranking. In essentie bepaald Google de ranking van webpagina’s op basis van hoe goed die webpagina de zoekvraag van de gebruiker beantwoord.

Echter hoe Google bepaald welk antwoord het beste antwoord is en dus hoger in de ranking komt, weet alleen Google zelf. Wel weten we inmiddels dat zaken zoals; autoriteit, relevantie en snelheid worden meegenomen in de beslissing van Google. Verder zijn er nog genoeg andere onderdelen waar van we weten dat ze de ranking binnen Google beïnvloeden maar hier komen we later op terug.

Hoe hoger je pagina ranked binnen Google hoe meer verkeer deze gaat ontvangen. Uit een onderzoek van Backlinko, gebaseerd op 4 miljoen Google zoekopdrachten, zijn de volgende cijfers betreffende click true rate (CTR) bekend.

Positie 1 CTR 27,6%
Positie 2 CTR 16,8%
Positie 3 CTR 11%
Positie 4 CTR 8,4%
Positie 5 CTR 6,3%
Positie 6 CTR 4,9%
Positie 7 CTR 3,9%
Positie 8 CTR 3,3%
Positie 9 CTR 2,7%
Positie 10 CTR 2,4%

Hoeveel bezoekers een website krijgt is dus sterk erg afhankelijk van de positie waar deze op ranke. Stel er wordt 1000 keer per maand gezocht naar een zoekwoord dan ontvangt de website op positie 1, 276 klikken. De website op positie 10 ontvangt daarin tegen maar 24 klikken. Het verschil tussen positie 1 en positie 10 is dus maar liefst 252 extra klikken.

Dit laat zien dat je Google ranking heel belangrijk is voor hoeveel verkeer je website ontvangt. Je wilt dus altijd zo hoog mogelijk staan en het liefst zelfs op de eerste plek, want deze krijgt aanzienlijk meer klikken dat de overige posities.

Hoe werkt het algoritme van Google?

algoritme google

Het algoritme van Google is complex en strikt geheim. Het algoritme evalueert duizenden factoren om te bepalen welke webpagina’s op welke positie voor een betreffende zoekopdracht geïndexeerd worden.

Enkele belangrijke facturen, waarvan bekend is dat ze de Google ranking beïnvloeden zijn:

  1. Relevantie – Google bepaald hoe goed de webpagina aansluit op de zoekintentie van een gebruiker.
  2. Backlinks – Kwalitatieve backlinks van betrouwbare websites dragen bij aan een hogere ranking. Backlinks worden gezien als stemmen van vertrouwen en autoriteit.
  3. Technische SEO – Onderdelen zoals; site-architectuur, snelheid en responsiveness vallen onder technische SEO.

Updates van het Google algoritme – Google voert regelmatig updates uit aan zijn algoritme. Deze wijzigingen kunnen grote impact hebben op de ranking van je webpagina’s.

Strategie: Hoe komt je bedrijf hoger in de Google ranking in 2025?

Twee van de belangrijkste onderdelen voor een goede SEO-strategie in 2025 zijn content en autoriteit. Laten we iets verder induiken hoe je deze 2 onderdelen kan gebruiken om jouw website hoger te krijgen in de Google ranking.

Zoekwoordenonderzoek in 2025

SEO draait voor een groot deel om content en welke content je gaat schrijven, bepaal je door grondig zoekwoordenonderzoek te doen. Het doel van zoekwoordenonderzoek is content vinden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Hierdoor is het gemakkelijker om op deze zoekwoorden te ranken en trek je toch veel verkeer naar je website. Deze content noemen we “laaghangend fruit”.

Tools voor zoekwoordenonderzoek

Om te bepalen welke content onder het laag hangend fruit valt hebben we tools nodig om ons inzichten te geven in zaken zoals; zoekvolumes, concurrentie, trens en meer. We zetten even de effectiefste op een rijtje:

Google Keyword Planner

  • Voordelen: Gratis te gebruiken en bevat nauwkeurige data over zoekvolumes en concurrentie.
  • Nadelen: Beperkte mogelijkheden voor lange zoekwoorden.

Pro tip: langere zoekwoorden of vragen zijn een goede manier om laag hangend fruit te vinden.

Ahrefs

  • Voordelen: Biedt uitgebreide gegeven over zoekwoorden, banklinks en concurrentieanalyse.
  • Nadelen: Kan duur zijn voor kleine bedrijven.

SEMrush

  • Voordelen: Voor veel bedrijven de go-to tool voor SEO. Bied alle data dat je nodig hebt voor een goede SEO-strategie uit te kunnen voeren. Bied tevens veel extra functies voor Google Ads en social media ads.
  • Nadelen: Complex waardoor enige leertijd vereist is. Kan duur zijn voor kleine bedrijven.

Ubersuggest

  • Voordelen: Gebruiksvriendelijkheid en biedt suggesties voor langere zoekwoorden.
  • Nadelen: Minder nauwkeurige gegevens in vergelijking met andere premium tools.

Google Trends

  • Voordelen: Geef inzicht in zoektrends over tijd en locatie.
  • Nadelen: Geef specifieke zoekvolumegegevens.

Stappen voor zoekwoordenonderzoek & content schrijven

Nu je weet welke tools we kunnen gebruiken om effectief zoekwoordenonderzoek te doen is tijd om te kijken welke stappen we moeten doorlopen om effective zoekwoorden te vinden en hier content over te gaan schrijven:

     1. Identificeer je hoofdzoekwoorden 

Je begint met een brainstormsessie om de hoofdzoekwoorden omtrent jouw; bedrijf, product en/of dienst te bepalen. Deze zoekwoorden zijn de basis de rest van het onderzoek.

     2. Onderzoek langere zoekwoorden (long-tail keywords) en vragen

Op basis van je hoofdzoekwoorden ga je verder zoeken naar langere zoeken of vragen die mensen kunnen hebben. Gebruik tools zoals SEMrush om het zoekvolume en de concurrentie te bekijken om te bepalen of dit een goed zoekwoord is.

    3. Analyseer concurrenten

Bepaal wie je directe concurrenten zijn en analyseer hun content. Haal hier inspiratie uit en kijk of er gaten zijn binnen hun content die je kan gebruiken.

    4. Prioriteer zoekwoorden

 Analyseer alle gevonden zoekwoorden en bepaal welke zoekwoorden de meeste potentie hebben door zoekvolume en concurrentie te vergelijken. Op deze manier vind je het laaghangend fruit dat je snel meer bezoekers kan opleveren.

     5. Content schrijven

Schrijf nu content over het betreffende zoekwoord. Zorg dat de content uniek is en waarde biedt aan de lezer.

    6. Monitor zoekwoord prestaties

Nu je content online staat wil je natuurlijk je resultaten meten. Met tools zoals SEMrush kun je zoekwoord posities binnen volgen en met Google Search Console krijg je inzichten in het organische verkeer dan naar je website komt.

Linkbuilding in 2025

Linkbuilding is naast content een van de belangrijkste onderdelen om jouw website hoog te ranken in Google. Backlinks zijn links van de andere websites die naar jouw website toeleiden. Google ziet dit als een teken van vertrouwen en autoriteit waardoor je webpagina’s zullen stijgen in de Google Ranking.

Er zijn verschillende manieren om aan kwalitatieve backlinks te komen. Wij zetten de beste voor je op een rijtje:

  1. Organisch

Door goede content te schrijven dat uniek en waardevol is, ga je al backlinks verzamelen. Simpelweg omdat andere mensen jouw content willen linken in hun content.

      2. Gastbloggen

Zoek websites binnen jouw niche die gastbloggen toestaan. Jij schrijft dan een blog dat geplaatst wordt op hun website. In ruil daarvoor mag je meestal 1 à 2 linkjes in het artikel naar jouw eigen website laten leiden

    3. Gebroken linkbuilding

Zoek naar content op andere websites dat een gebroken link bevat. Schrijf vervolgens vervangende content en vraag aan de website-eigenaar of ze jouw content willen linken i.p.v. de huidige gebroken link. Gebruik tools zoals Ahrefs of SEMrush om gebroken links te vinden.

    4. Skyscraper techniek

Vind goede content binnen jouw niche, maakt een betere, meer gedetailleerd, up-to-date en/of visueel aantrekkelijkere versie van. Vraag vervolgens aan de website eigenaar om naar jouw content te linken i.p.v. de originele content.

    5. Interne linkbuilding

Interne linkbuilding is bijna net zo belangrijk als externe linkbuilding. Door interne linkbuilding maak je het Google gemakkelijk om door je website te kunnen navigeren en de waarde van je content te begrijpen.

Vermijd deze veel voorkomende SEO-fouten

Het optimaliseren van je website om hoger te komen in de Google Ranking kan een hele uitdaging zijn. Heb je hulp nodig bij het verhogen van jouw Google ranking? Website Visie is de SEO-specialist als het aan komt op jouw website hoger in Google krijgen.

Wil je toch zelf aan de slag met SEO? Dan zijn hier enkele belangrijke fouten om te vermijden:

Keyword stuffing

Keyword stuffing is het overmatig gebruik van zoekwoorden in jouw content. Waar dit vroeger nog effectief was binnen Google is dit tegenwoordig al lang niet meer effectief en schaad dit zelf je SEO-score. Probeer daarom altijd je zoekwoord op een natuurlijke manier in de tekst te gebruiken. Je hoeft niet letterlijk het zoekwoord te gebruiken.

Stel je zoekwoord is “bakkerij Amsterdam”. Dan hoef je niet letterlijk “bakkerij Amsterdam” te gebruiken in je content. Er mogen ook woorden tussen staan of zelfs synoniemen gebruikt worden.

Voorbeeld

Fout:

  • Wij zijn de beste bakkerij Amsterdam voor vers brood en lekker gebak.
  • In onze bakkerij Amsterdam kun je dagelijks terecht voor vers brood en lekker gebak.

Correct:

  • Wij zijn de beste bakkerij in Amsterdam voor vers brood en lekker gebak.
  • In onze bakkerswinkel in Amsterdam kun je iedere dag terecht voor lekker vers brood en gebak.

Dubbele content

Dubbele content treedt op wanneer dezelfde inhoud identiek op meerder pagina voorkomt. Dit kan binnen je eigen website zijn, maar dit kan ook van een andere website zijn. Het is dus nooit een goed idee om content te kopiëren van een andere website. Dubbele content kun je SEO-score schaden wat leidt tot een minder hoge Google ranking wat uiteindelijk tot minder bezoekers en minder conversies.

Hoe dubbele content vermijden?

  • Gebruik canonical tags: Hiermee informeer je zoekmachines over de originele versie van je content.
  • Schrijf unieke inhoud: Klinkt heel simpel en dat is het ook. Zorg simpelweg dat elke pagina op je website unieke content heeft. Moet je toch twee keer dezelfde informatie kwijt, probeer dan te linken naar één pagina met de uitleg erop of herschrijf de tekst als je hem een tweede keer gebruikt.
  • Gebruik 301 redirects: Hiermee leid je verkeer van duplicaten content naar de originele unieke content.

Slechte mobiele optimalisatie

Website worden tegenwoordig meer vanaf een telefoon bezocht dan vanaf een computer of laptop. Maar liefst 60% van de website bezoeken is tegenwoordig vanaf mobiele apparaten. Voor webshops kan dit zelf oplopen tot 70% of meer. Dit maakt mobiele optimalisatie een belangrijke factor voor je SEO-score.

Slechte mobiele optimalisatie kan leiden tot een hoger bounce percentage en uiteindelijk een lagere Google ranking.

Hoe mobiele optimalisatie te verbeteren:

  • Schaalbaar ontwerp: Zorg dat je website goed functioneert op een computer, laptop, tablet en mobiel scherm. Dit wordt ook wel responsiveness genoemd.
  • Gebruiksvriendelijke navigatie: Maak de navigatie eenvoudig en toegankelijk voor mobiele gebruikers. Doorgaans wil je dat bezoekers alle belangrijke pagina’s op je website binnen 3 klikken kunnen benaderen.
  • Snelheidsoptimalisatie: Dit is sowieso een belangrijk onderdeel voor je website, maar op mobiel is dit nog belangrijker. Als een website niet binnen 2 seconden laad verlaat een bezoeker de website meestal al voordat die überhaupt geladen wordt.

Conclusie

In een wereld waar marketingkosten jaarlijks stijgen en een goede SEO-positie en dus een hoge Google ranking essentieel voor iedere ondernemer. Gebruikers worden steeds slimmer in het spotten en ontwijken van advertenties. Daarom wordt organische content steeds belangrijker voor je onderneming.

In dit artikel hebben we je de tools en strategieën gegeven om zelf aan de slag te kunnen met het verbeteren van jouw Google ranking. Zodat jij in 2025 boven je concurrentie weet te eindigen!

Ben je er nog niet over uit of SEO het beste marketing kanaal voor jou is? Bekijk dan onze blog Welke marketing kanalen inzetten?, en vind een passend marketing kanaal voor jouw onderneming.

Veelgestelde vragen (FAQ) – Google ranking

We hebben ook ons best gedaan om de 5 meest gestelde vragen beknopt nog te beantwoorden als extratje voor jou om dat je tot het einde bent gekomen van deze post. Scroll wat verder naar beneden en doe je voordeel met deze top 5 Q&A over Google Ranking.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stefano Zinken

Stefano is de man die je wilt spreken over je Website Visie. Laat dat nu ook de naam zijn van zijn eigen onderneming. Samen met zijn team van web-en marketingspecialisten weet hij je volledig te ontzorgen, van webdesign en ontwikkeling tot branding en marketing. Stefano heeft een no-nonsense mentaliteit en doet graag het stapje extra om de ander verder te helpen. Zijn drive om de beste resultaten te boeken maakt hem een grote waarde voor zaekelijkgroeien.nl. Zijn ervaringen als ondernemer en zijn kennis binnen online marketing kan jou als ondernemer net stat stapje verder brengen wat we nodig hebben voor zakelijke groei.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 7 minuten

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het doen van btw-aangifte? En hoe kan je dit als zzp’er nu het

Leestijd: 7 minuten

De regels van SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, worden elk jaar veranderd. Met SEO wordt de vindbaarheid op

Leestijd: 9 minuten

Vandaag de dag heeft iedereen het over e-commerce. Soms wordt er zelfs gezegd dat het de makkelijkste manier is om

Leestijd: 4 minuten

Betalingsachterstand zzp: er is bijna niks vervelenders dan als zzp een factuur te sturen en deze niet (op tijd) betaald

Leestijd: 4 minuten

Wil je een tweedehands auto ‘op de zaak’ rijden, dan heb je een overvloed aan mogelijkheden. Om niet te verdwalen

Leestijd: 12 minuten

SEO is een proces van het verbeteren van een website. Dit doe je om de vindbaarheid te optimaliseren bij zoekmachines

Veelgestelde vragen over Google Ranking:
1. Hoelang duurt het om hoger te ranken in Google?

Het is moeilijk om hier een concreet antwoord op te geven. Dit is afhankelijk van de kwaliteit content, je autoriteit en de concurrentie. Doorgaands zien wij bij onze klanten binnen 3 tot 6 maanden de eerste significante resultaten. En zien we tussen de 6 tot 12 maanden de autoriteit binnen een niche stijgen, waardoor ook richting zoekwoorden met een hogere concurrentie gewerkt kan worden.

2. Wat is het verschil tussen On-Page en Off-page SEO?

On-page SEO betreffen alle optimalisatie die je op je eigen website kan doen. Denk aan; het optimaliseren van content en metagegevens, het optimaliseren van je interne linkstructuur en het verbeteren van de gebruikerservaring.

Off-page SEO zijn alle zaken die jouw SEO-score verbeteren, maar je niet op je eigen website uitvoert. Denk hierbij aan; linkbuilding, socialmediamarketing en influencer outreach.

3. Kan ik mijn Google ranking verbeteren zonder backlinks?

Dit is zeker mogelijk, echter maak je het jezelf wel een stuk moeilijk. Backlinks is een van de beste manieren om je autoriteit te verhogen en daarmee sneller hoger in de Google ranking te komen. Echter, door goede content te schrijven en te zorgen dat je interne links goed zijn toegepast kun je ook zonder backlinks een hoge plek binnen de Google Ranking bemachtigen.

4. Wat zijn long-tail zoekwoorden en waarom zijn ze zo belangrijk?

Long-tail zoekwoorden of in het Nederlands lange zoekwoorden zijn doorgaand specifieker en bevatten minder concurrentie. Hierdoor zijn het perfecte zoekwoorden om jouw SEO-strategie mee te beginnen. Het is namelijk veel gemakkelijker om met een lage autoriteit te ranken op deze zoekwoorden, dan het is om op kortere bredere zoekwoorden te proberen te ranken.

Enkele voorbeelden van long-tail zoekwoorden:

  • “Hoe start je een online bakkerij vanuit huis?”
  • “Beste duurzame schoenenmerken voor hardlopers.”
  • “Gemakkelijke veganistische recepten voor beginners.”
5. Hoe vaak moet ik mijn content bijwerken voor SEO?

Content updaten is belangrijk om relevant en up-to-date te blijven. Doe je dit niet, dan heb je kans dat jouw concurrentie betere content schrijft en je plek in de Google ranking over neemt. Idealiter wil je je content iedere 6 tot 12 maanden herzien en bijwerken indien nodig. Is de betreffende content nog steeds actueel en correct dan is het natuurlijk niet per se nodig om de content te herschrijven.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Meer tips?