Starten
Je gaat starten als ondernemer of bent van plan dit te gaan doen! Wij helpen je graag op weg met veel informatie en praktische tips.
Geschreven door: Jasper Runneboom
In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. Wereldberoemd zijn de 4p's: Product, Prijs, Promotie en Plaats. Tegenwoordig zijn er veel p's (en andere letters) bijgekomen. Hier gaan we kort in op de hier genoemde 4 basis p's.
Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!
Veel ZZP-ers hebben een dienst als product. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.
Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Echter een te lage prijs voor je product vragen doet je imago geen goed.
Wees je bewust van de uitstraling van je prijs op je product.
Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Adverteren, je website, actief deelnemen in LinkedIn groepen, bloggen, beurzen bezoeken en workshops geven zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten.
Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden!
Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant komt. Zorg dat jij hier bent!
In ieder van deze marketinginstrumenten kan voor jou een USP zitten. Succes met je marketing!
Je gaat starten als ondernemer of bent van plan dit te gaan doen! Wij helpen je graag op weg met veel informatie en praktische tips.
Tegenwoordig is software niet meer weg te denken uit je bedrijf. Daarom vind je hier info over handige software voor het laten groeien van jouw bedrijf.
Alles over je administratie, boekhouding en bedrijfsvoering. Aan het eind van de maand is het namelijk wel zo prettig als er genoeg geld op je rekening staat.
Je potentiële klanten moeten natuurlijk wel weten dat jij de perfecte oplossing hebt voor hun probleem. Tijd dus om met marketing aan de slag te gaan!
Er moeten natuurlijk wel klanten zijn die jouw geweldige product kopen. Acquisitie is daarom noodzakelijk.
Ondernemen is vrijheid, blijheid maar dat voelt een stuk prettiger als je weet wat jouw juridische risico's zijn en wat je daartegen kan doen.
Hier vind je handige tools. Denk aan het berekenen van je inkomstenbelasting en checklists.
Makkelijk je boekhouding doen online?