Zoeken
Zoeken
12 redenen waarom jouw website niet vindbaar is op Google

Inhoud

Inhoud
12 redenen waarom jouw website niet vindbaar is op Google
12 redenen waarom jouw website niet vindbaar is op Google

Geschreven door:

Stefano Zinken
Stefano is de man die je wilt spreken over je Website Visie. Laat dat nu ook de naam zijn van zijn eigen onderneming. Samen met...Lees verder over Stefano Zinken →

Reviewer:

Peter Dragstra
Peter is zelf ondernemer in hart en nieren en met zijn ondernemersdrive zoekt hij altijd naar innovatieve ideeën en efficiënte hulpmiddelen waarbij hij graag de...Lees verder over Peter Dragstra →

Gewijzigd op:

10 januari 2025

Leestijd:

10 minuten

12 redenen waarom jouw website niet vindbaar is op Google

Je bent ondernemer en hebt veel tijd gestoken in een prachtige website. Je doel is om daar natuurlijk zo veel mogelijk verkeer en conversies op te krijgen. Makkelijk toch? Helaas is dit niet altijd het geval. Jouw website is niet vindbaar op Google, krijgt weinig verkeer en nog minder conversies. Hoe krijg je nu je website sneller op pagina 1 in Google of Bing? Die vraag beantwoorden wij met 12 redenen waarom jouw website niet vindbaar is op Google.

1. Jouw website is te traag

Niemand houdt van een trage website. Google ook niet en rekent je daar helaas flink op af. Een stabiele, maar vooral snelle website of shop heeft veel invloed op de ranking. Hoe fix je dit? 

  • Verminder de grootte van je afbeeldingen
  • Gebruik caching 
  • Overweeg een snellere hostingprovider, bijvoorbeeld Hostinger.com

We gebruiken hier ook wel de vuistregel dat je website of webshop binnen 2 à 3 seconden volledig moet laden. Om inzichtelijk te krijgen hoe snel je website en waar mogelijke pijnpunten zitten kun je ook gebruikmaken van tools zoals PageSpeed Insights.

Voorbeeld: Stel je voor dat een klant je webshop opent, maar het duurt 5 seconden voordat de pagina volledig is geladen. Ze klikken weg voordat je de kans hebt ze informatie te geven. Dit noemen ze ook wel bounce rate en heeft een zeer negatieve invloed op je Google ranking. Krijg je dit opgelost dan zal je sneller op pagina 1 in Google of Bing komen.

2. Je gebruikt de verkeerde zoekwoorden

Een bekend onderdeel van SEO is het gebruik van zoekwoorden. Een dergelijke zoekwoorden onderzoek wil je goed uitvoeren. Doe je dit niet en focus je op de verkeerde SEO Keywords dan concurreer je waarschijnlijk met te grote domeinen (concurrenten), de verkeerde doelgroep en lukt het je dus nooit om snel zichtbaar te worden op pagina 1 in Google.

Hoe vind je dan wel de juiste zoekwoorden? Gebruik ook hier de juiste tools voor jouw zoekwoordenonderzoek. Denk daarbij aan tools zoals SEMrushAhrefs of Google Keyword Planner. Focus op zoekwoorden met een goede balans tussen zoekvolume en concurrentie. Lees hier meer informatie over een goed zoekwoordenonderzoek bij SEO voor webshops.

website niet vindbaar op google - google keyword planner

3. Niemand linkt naar jouw website

Je hebt een aantal van onze benoemde onderdelen/pijnpunten aangepakt. Je hebt nu misschien al een snellere website en hebt zoekwoorden gevonden die dit keer echt potentie hebben. Top! Je gaat aan de slag met het schrijven van teksten (hierover dadelijk meer) en publiceert de nieuwe pagina’s op je website. Misschien dat je al een redelijke ranking krijgt in Google, maar nog niet bovenaan op pagina 1. Hoe boost je dit?

Met het gebruik van externe linkbuilding kun je jouw website sneller vindbaar maken op Google. De externe links, oftewel backlinks, zijn nog steeds een van de belangrijkste factoren voor een hogere ranking in Google. Als niemand naar jouw website linkt, ziet Google jouw website pagina’s als mogelijk niet belangrijk genoeg.

Hoe start je met linkbuilding en hoe krijg je het voor elkaar dat andere domeinen jou gaan aanraden? Begin daarom met het schrijven van waardevolle content waar anderen graag naar willen linken. Benader daarnaast websites met de vraag of ze naar jouw content willen verwijzen. Dit wordt ook wel gastbloggen genoemd.

Praktisch voorbeeld: Stel, je runt een webshop in sportartikelen. Door informatie over de juiste hardloopschoenen te schrijven en deze te delen met sportgerelateerde websites, krijg je meer backlinks en verbeter je je autoriteit in Google.

4. Jouw webshop is niet mobielvriendelijk. 

Een mobielvriendelijke website is tegenwoordig onmisbaar! Wist je dat 50% van alle zoekopdrachten gebeurt via mobiele apparaten? Google straft websites daarom ook meteen af zodra ze niet goed presteren op mobiel. Zorg ervoor dat jij jouw website daarom altijd even controleert of ze compatibel zijn voordat je ze publiceert. Doe je dit niet, dan zal je website niet vindbaar worden op Google.

Hoe bouw je dan een mobielvriendelijke website? Maak voor SEO verbeteringen in WordPress bijvoorbeeld gebruik van een responsive template dat zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten. Ook platformen als Shopify bieden hier tal van mogelijkheden voor. Bouw je een website vanaf scratch en heb je vragen over hoe je deze code technisch responsief inricht? Dan raden wij je aan eens te kijken in de top 3 marketing bureaus. Zij kunnen naast marketing informatie ook vaak tips delen over de bouw van shops en websites.

5. Niet geoptimaliseerd voor lokale zoekopdrachten

Sommige ondernemers hebben een winkel of verrichten diensten op locatie. Het goed neerzetten van de lokale SEO is daarom ook zeker iets om rekening mee te houden. Ben jij een ondernemer die lokale diensten verricht en je maakt geen gebruik van lokale SEO? Dan mis je de kans om zichtbaar te zijn bij zoekopdrachten in jouw buurt.

Hoe optimaliseer je voor lokale zoekopdrachten? Registreer je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf, zorg dat je contactinformatie overal consistent is en gebruik lokale zoekwoorden zoals “SEO-expert in Eindhoven” in je content.

Voorbeeld: Een lokale tandarts in Maastricht krijgt veel meer verkeer door het zoekwoord “beste tandarts in Maastricht” te gebruiken in plaats van alleen “tandarts”. Klinkt vrij logisch, maar toch is dit iets wat ondernemers vergeten te doen en is een reden waarom de website niet vindbaar is op Google.

Kom je er zelf niet uit of heb je simpelweg te weinig tijd om dit goed neer te zetten. Denk er dan eens na om hier je zoekmachine optimalisatie uit te besteden.

6. Je content is niet boeiend genoeg en objectief

Zoals wij al vaker hebben gezegd. Content is koning! Als je content niet waardevol of relevant is, zal niemand het delen, ernaar linken, of erop klikken. Dit leidt tot slechtere gebruikerservaringen en maakt jouw website niet vindbaar op google.

Hoe maak je dan boeiende content? Schrijf content die je doelgroep aanspreekt, informatief en relevant is. Denk altijd aan de zoekintentie: waar zoekt je doelgroep naar en hoe kun je hen helpen? Ben je daar zelf niet goed in? Denk er dan eens aan SEO marketing uitbesteden.

We hebben een aantal tips hoe je de content wel boeiend maakt:

  • Schrijf alsof je een gesprek voert: Stel je voor dat je met iemand praat. Geef adviezen of tips op een informele, toegankelijke manier.
  • Gebruik storytelling: Vertel verhalen uit eigen ervaring of uit het perspectief van je doelgroep.
  • Benoem voorbeelden uit de praktijk: Laat zien hoe jij of andere ondernemers specifieke problemen hebben opgelost. Dit maakt je content realistisch en geloofwaardig.
  • Wees empathisch: Laat zien dat je de problemen van je doelgroep begrijpt en biedt persoonlijke oplossingen aan die hen direct helpen.
  • Voeg meningen en inzichten toe: In plaats van alleen feiten te presenteren, geef jouw kijk op zaken en leg uit waarom jij bepaalde keuzes maakt.

Interne links zorgen ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en helpen zoekmachines om de structuur van je website te begrijpen. Dit draagt bij aan een betere ranking.

Hoe verbeter je de interne links? Zorg ervoor dat elke pagina op je website minstens naar één andere relevante pagina linkt. Dit kan bijvoorbeeld door producten in je blogs te linken aan de bijbehorende productpagina’s of gerelateerde artikelen.

8. Technische SEO problemen

Naast dat je aan het letten bent op de juiste schrijftechniek kan je ook te maken krijgen met SEO uitdagingen die vaak vergeten worden. Namelijk technische SEO. Dit probleem kan namelijk vaak onopgemerkt blijven, maar spelen een grote rol in de vindbaarheid van je website of webshop.

Daarnaast is het gebruik van tools zoals Screaming Frog en Google Search Console belangrijk om regelmatig een technische audit van je website uit te voeren. Met deze tools monitor je of de pagina’s correct worden geïndexeerd. 

Daarnaast wil je natuurlijk ook geen 404-fouten. (Als je een link gebruikt die niet meer bestaat) Het is ook belangrijk om je robots.txt-bestand en XML-sitemap bij te houden. Dit verbetert het crawlen van je website voor Google. 

Tot slot is het voor de technische SEO super belangrijk om een SSL-certificaat te gebruiken. Google zal je alleen maar sneller op pagina 1 in Google of Bing plaatsen als je een veilige website hebt.

website niet vindbaar op google - technische SEO

9. Geen call-to-actions en dus geen conversies

Bezoekers moeten weten wat ze moeten doen zodra ze op je website komen. Zonder een duidelijke call-to-action (CTA) zullen ze snel afhaken.

Hoe verbeter je je CTA? Plaats duidelijke CTA’s op strategische plekken zoals bovenaan je pagina’s, in blogs, en op productpagina’s. Zorg dat de CTA visueel opvalt en specifiek is, bijvoorbeeld “Meer tips? Klik dan hier. Doe je dit in de juiste kleur dan is die niet te missen!

website niet vindbaar op google - technische SEO

10. Gebrek aan gebruiksvriendelijkheid

Stel er komt een klant in jouw fysieke winkel. Dan geef je de klant een warm welkom, vraag je of die gerust even wilt rondkijken of al geholpen wilt worden en biedt je hem bij het sluiten van een deal of verkoop zelfs nog een aantrekkelijke korting voor de volgende aankoop. 

Hoezo doen wij dit dan niet op de website? De controle hebben over dit proces is iets wat we als ondernemer vanzelfsprekend vinden in een gesprek, maar vaak vergeten toe te passen op onze website.

Deze gebruiksvriendelijkheid heeft impact op waarom jouw website niet vindbaar is op Google. Het zorgt er niet alleen voor dat de bezoekers langer blijven, maar je vergroot dus ook de kans van een verkoop of het invullen van een contactformulier.

Hoe maak je je website dan wel gebruiksvriendelijker? Zorg voor een duidelijke navigatie, gebruik korte laadtijden, en maak het proces van aankoop of contact opnemen zo eenvoudig mogelijk.

11. Duplicate content

Duplicate content is content die op meerdere plekken binnen of buiten je website exact hetzelfde is. Dit kan ervoor zorgen dat Google niet weet welke pagina gerankt moet worden, waardoor je ranking daalt. Hoe los je dit op? Voorkom dat dezelfde content op meerdere pagina’s verschijnt en gebruik canonical tags als je onvermijdelijk duplicate content hebt.

Ook komt duplicate content ook erg veel voor in het gebruik van AI. Probeer dit dus zo min mogelijk te doen. We begrijpen dat je soms inspiratie nodig hebt, maar schrijf iedere zin zo uniek en persoonlijk mogelijk. Om te controleren of je content niet te objectief is geschreven en geen duplicate content heeft, raden we je aan om de tool AI Detector te gebruiken.

webiste niet vindbaar op google - infographic bounce rate

12. Onvoldoende klantbeoordelingen

Recensies zijn een belangrijke factor voor lokale SEO en zorgen voor meer vertrouwen bij bezoekers en zoekmachines.

Hoe verzamel je meer beoordelingen? Moedig klanten aan om een review achter te laten na hun aankoop. Je kunt ook een e-mail automatisering instellen die klanten uitnodigt om een review te schrijven.

Conclusie waarom jouw website niet vindbaar is op Google

Zoals je ondertussen misschien al in de gaten hebt, is het optimaliseren van je website voor Google erg belangrijk. Het vereist aandacht voor optimalisaties voor snelheid, zoekwoorden, goede content, linkbuilding, en technische SEO

Begin als eerst met de stappen die het meeste impact hebben. Denk daarbij aan de snelheid van je website, de juiste zoekwoorden en het gebruik van interne en externe linkbuilding.

Wil je het hele pakket goed inrichten en minder hopen op een goede ranking, maar ook daadwerkelijk snappen wat werkt en wat niet werkt? Dan houd rekening met al de benoemde 12 redenen waarom jouw website niet vindbaar is op Google.

Veelgestelde vragen (FAQ) over website niet vindbaar op Google 

Steeds vaker hoor je dat lokale SEO wordt ingezet om meer bezoekers op je website te krijgen. Door deze manier van zoekmachineoptimalisatie in te zetten wordt jouw bedrijf beter online zichtbaar. Wil je meer weten over dit onderwerp? Onderaan de pagina worden de 4 belangrijkste vragen over website niet vindbaar op Google beantwoordt.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stefano Zinken

Stefano is de man die je wilt spreken over je Website Visie. Laat dat nu ook de naam zijn van zijn eigen onderneming. Samen met zijn team van web-en marketingspecialisten weet hij je volledig te ontzorgen, van webdesign en ontwikkeling tot branding en marketing. Stefano heeft een no-nonsense mentaliteit en doet graag het stapje extra om de ander verder te helpen. Zijn drive om de beste resultaten te boeken maakt hem een grote waarde voor zaekelijkgroeien.nl. Zijn ervaringen als ondernemer en zijn kennis binnen online marketing kan jou als ondernemer net stat stapje verder brengen wat we nodig hebben voor zakelijke groei.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je zoekt een goede koptelefoon en komt een merk tegen dat het verhaal vertelt van muzikanten die

Leestijd:

3 minuten

Een succesvolle bedrijfsvoering begint met overzicht en efficiëntie. Of je nu een kleine webshop runt of een groot magazijn beheert,

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je typt “het weer in Amsterdam” in Google en binnen een fractie van een seconde krijg je

Leestijd:

3 minuten

Als zzp’er heb je dagelijks te maken met zakelijke betalingen. Of het nu gaat om het boeken van een werkplek,

Leestijd:

4 minuten

Misschien denk je dat een zakelijk vast telefoonnummer een beetje ouderwets is, omdat het merendeel van alle communicatie nu gaat

Leestijd:

3 minuten

Als ondernemer weet je hoe belangrijk een betrouwbare en efficiënte bedrijfsauto is. De Volkswagen UP heeft z’n plekje al lang

Veelgestelde vragen over website niet vindbaar op Google 
1. Waarom ben ik zichtbaar op Google, maar heb ik toch weinig bezoekers?

Top je website is zicht op Google! Een stap in de goede richting. Om ervoor te zorgen dat men ook daadwerkelijk doorklikt, dien je een aantrekkelijke titel en meta description te gebruiken. Mogelijk is deze niet overtuigend genoeg. Is dit niet het probleem? Dan ben je waarschijnlijk voor een zoekwoord gegaan waar te weinig volume op zit. Zorg voor een betere balans tussen de concurrentie en het potentiële zoekverkeer.

2. Kan een verkeerde URL-structuur invloed hebben op mijn ranking in Google?

Ja, een onduidelijke of slechte URL-structuur kan de manier waarop zoekmachines je website crawlen negatief beïnvloeden. Houd de URL’s dus kort en met de keyword erin. Ook dit zorgt er mogelijk voor dat je sneller zichtbaar wordt op Google.

3. Moet ik mijn content blijven updaten om zichtbaar te blijven op Google?

Dit is iets wat veel ondernemers vergeten te doen! Het regelmatig updaten van je content laat aan Google zien dat je site leeft en bijtijds is. Kijk daarbij wel uit dat je focus houdt op de keyword waar je mogelijk al goed zichtbaar bent op Google of Bing. Het zou zonde zijn als je daardoor juist gaat zakken in de ranking.

4. Heeft het gebruik van sociale media backlinks invloed op mijn SEO-resultaten?

Hoewel sociale media geen directe ranking factor is, kunnen gedeelde links van je website op platforms zoals Facebook of LinkedIn indirect helpen door meer verkeer en backlinks te genereren, wat zeker invloed heeft op je zichtbaarheid en je mogelijk sneller op pagina 1 zet.

Kom op de wachtlijst voor de Groeihub

Aanmelding training bedrijfsplan

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?