Zoeken
Zoeken
Zo stel je je social media marketing strategie op

Inhoud

Inhoud
Zo stel je je social media marketing strategie op
Foto van Zakelijkgroeien.nl

Zakelijkgroeien.nl

Leestijd: 4 minuten

Zo stel je je social media marketing strategie op

Social media marketing is een krachtig middel om een bepaald publiek aan te trekken, verkeer naar je bedrijf te leiden en je bedrijf te laten groeien. Het kan echter ook veel tijd in beslag nemen en vaak wordt het verwaarloosd, waardoor je weinig zichtbaarheid en betrokkenheid op sociale media krijgt. Oplossing? Je moet echt een duidelijk plan hebben waarmee je al je sociale media-activiteiten met een doel voor ogen kunt uitvoeren en daarmee dus efficiënt kunt werken. Maar hoe stel je zo’n social media marketing strategie nu eigenlijk op? Je leest er hier meer over!

Stel doelen die relevant zijn voor jouw bedrijf

Je kunt niet zomaar dingen gaan plaatsen, want je moet eerst achterhalen wat je nu eigenlijk wilt bereiken  met je berichten. Je bedrijf staat centraal in je plan voor social media, en dat plan is een soort “how-to”-guide waarmee je precies weet wat je moet doen om je doelen te bereiken. Je kunt social media op verschillende manieren inzetten. Denk aan: meer mensen naar je website trekken en meer verkopen maken door , samenwerken met bekende influencers om je spullen te promoten, Instagram volgers kopen om ervoor te zorgen dat meer mensen je merk kennen, een groep fans opbouwen die je berichten leuk vinden en delen, met bestaande klanten en potentiële klanten communiceren en laten zien dat je veel weet over je branche. Op die manier nemen mensen je ook serieus.

Je doelgroep bepalen

Het is belangrijk om te weten voor wie je berichten op social media bedoeld zijn. Dat betekent dat je moet begrijpen wie je ideale klanten zijn. Hoe doe je dat? Je moet eerst onderzoeken wie ze zijn, wat ze leuk vinden en waar ze om geven. Je moet weten waar ze wonen, hoe oud ze zijn, hun geslacht, wat ze graag doen in hun vrije tijd, waar ze werken en wat hun interesses zijn. Je moet ook begrijpen waarom ze jouw producten of diensten zouden willen kopen en wat hen zou kunnen weerhouden. Met deze informatie kun je gedetailleerde profielen van je ideale klanten maken, zodat je ook echt specifieke berichten kunt maken die bij hen passen. Dit is de basis voor alles wat je doet op sociale media.

Bepaal belangrijke statistieken en KPI’s

Het lijkt misschien ingewikkeld om al die cijfers op social media bij te houden, maar er zijn een paar getallen waar je op moet letten om je accounts te laten groeien. Een daarvan is betrokkenheid, dat laat zien hoe actief mensen reageren op je berichten, zoals likes, reacties en het delen van berichten. Als mensen betrokken zijn, betekent dit dat ze geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Je moet ook kijken naar statistieken die relevant zijn aan bewustzijn. Op die manier kun je begrijpen hoe zichtbaar je merk is op een platform, zoals hoe vaak je merk wordt genoemd en hoeveel mensen je berichten zien. Ten slotte is ROI (Return on Investment) goed om in kaart te brengen om te kijken of je sociale media-inspanningen daadwerkelijk leiden tot verkoop en winst. Het is echt noodzakelijk om die getallen bij te houden. Zo kun je namelijk zien of je strategie werkt en of je moet aanpassen. Elk platform heeft zijn eigen tools om deze getallen te meten, dus je moet even goed kijken welke getallen relevant zijn voor jouw doelen.

Creëer een content mix

Een social media kanaal beheren is bijna hetzelfde als een eigen tv-netwerk runnen. Je moet namelijk regelmatig nieuwe dingen delen. Om je content goed te organiseren, kun je een soort ‘recept’ bedenken voor je posts. Stel je voor dat je een kookprogramma hebt; elke aflevering heeft een ander recept. Je kunt ook herhalingen van populaire afleveringen uitzenden of zelfs advertenties toevoegen om je producten te verkopen. Door dit soort dingen van tevoren te plannen, hoef je niet elke dag gestrest op zoek te gaan naar iets om te plaatsen. Probeer verwachtingen te creëren bij je publiek – ze weten wat ze kunnen verwachten en komen terug voor meer

Continu waarde blijven leveren

Om altijd waarde te leveren, zelfs als je geen producten verkoopt, moet je goed nadenken over wat je op sociale media plaatst. Het is niet alleen belangrijk wát je plaatst, maar ook hoe je je tijd, geld en creativiteit gebruikt om je pagina interessant te houden. Je kunt bijvoorbeeld nieuwtjes delen, inspirerende dingen posten, mensen iets leren, je producten laten zien, leuke challenges houden, enzovoort. Het is slim om een mix te hebben van berichten die over verkopen gaan en berichten die gewoon leuk zijn. En als je merkt dat sommige berichten heel goed werken, kun je die later nog een keer plaatsen. Zo blijf je je doelgroep waarde leveren. Succes!

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 4 minuten

Een sterk team van tevreden medewerkers is het fundament van elk succesvol bedrijf. Voelt je personeel zich gewaardeerd en komen

Leestijd: 3 minuten

Samen spullen delen: de deeleconomie is in opkomst en wint snel aan populariteit. Deze trend is niet alleen interessant voor

Leestijd: 8 minuten

Tegenwoordig wordt Voice Search optimalisatie steeds belangrijker voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten. Met de opkomst van bijvoorbeeld

Leestijd: 11 minuten

In de veranderende wereld van digitale marketing is Google Ranking een belangrijke factor voor het succes van je website. Maar

Leestijd: 5 minuten

Zoals je weet, is het voor ondernemers net wat lastiger om een huis te kopen. Het aanvragen van een hypotheek

Leestijd: 3 minuten

Thuiswerken is sinds de coronacrisis steeds normaler geworden binnen mkb-bedrijven. Bied jij je personeel nog niet de mogelijkheid om flexibel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?