Search
Search
Jaarboek maken voor je bedrijf: zo ga je van start!

Inhoud

Jaarboek maken voor je bedrijf: zo ga je van start!
Picture of Zakelijkgroeien.nl

Zakelijkgroeien.nl

Jaarboek maken voor je bedrijf: zo ga je van start!
Zakelijkgroeien.nl
Leestijd: 3 minuten

Jaarboek maken voor je bedrijf: zo ga je van start!

Heeft jouw bedrijf een jaar voor in de boeken achter de rug? Een jaar vol mooie evenementen, nieuwe projecten en waanzinnige bedrijfsuitjes? Leg deze toptijd dan letterlijk vast in een jaarboek! Dit is een bundeling van foto’s, verhalen, quotes, rapporten, cijfers: al het moois wat jullie team heeft meegemaakt. Zo kunnen jullie in de toekomst keer op keer terugblikken op alle hoogtepunten. Hieronder vertellen we je alles over een jaarboek maken én delen we handige tips.

Wat vind je terug in een bedrijfsjaarboek?

Een jaarboek maken is meer dan alleen een verzameling foto’s en teksten. Het is een weerspiegeling van het afgelopen jaar, vol met momenten die jullie als team hebben beleefd. Hier zijn een paar elementen die je in je bedrijfsjaarboek kunt opnemen:

  • Foto’s: Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Verzamel foto’s van bedrijfsuitjes, evenementen, successen en alledaagse momenten op de werkvloer.
  • Verhalen en testimonials: Laat medewerkers hun ervaringen delen. Dit kunnen persoonlijke anekdotes zijn, maar ook verhalen over bijzondere projecten of hoogtepunten.
  • Quotes: Pakkende uitspraken van medewerkers of inspirerende woorden van de directie geven het jaarboek een persoonlijke touch.
  • Rapporten en cijfers: Belangrijke statistieken en rapportages laten zien wat het bedrijf heeft bereikt. Denk aan omzetcijfers, groeipercentages en andere belangrijke KPI’s.
  • Eventprogramma’s: Herinneringen aan evenementen worden tastbaar door programma’s, uitnodigingen en verslagen toe te voegen.
  • Prijzen en onderscheidingen: Heeft je bedrijf awards gewonnen of een speciale erkenning gekregen? Zorg dat deze een prominente plek krijgen in het jaarboek.

 

Jaarboek maken voor je bedrijf: zo ga je van start

Een goed begin is het halve werk. Het proces van een jaarboek maken begint met het samenstellen van een team enthousiaste medewerkers die verantwoordelijk zijn voor verschillende onderdelen van het jaarboek. Denk aan fotografie, tekst, lay-out en eindredactie. Vervolgens bepaal je de inhoud door een overzicht te maken van wat je allemaal in het jaarboek wil opnemen. Bespreek dit met je team en stel vervolgens een gedetailleerde planning op.

 

Content verzamelen

Begin op tijd met het verzamelen van foto’s, verhalen, quotes en andere relevante informatie. Vraag medewerkers om hun bijdrage te leveren voor het jaarboek. Zodra je genoeg materiaal hebt, kun je beginnen met de lay-out van het jaarboek. Bepaal de indeling en kies een stijl die past bij het bedrijf en de huisstijl. Zorg voor een mooie balans tussen tekst en beeld.

 

Teksten schrijven en vormgeving

Het schrijven en redigeren van de teksten is een cruciale stap bij een jaarboek maken. Zorg voor vlotte en boeiende teksten en laat meerdere mensen de teksten controleren om fouten te voorkomen. Daarna komt het ontwerp en de druk. Gebruik professionele software of schakel een gespecialiseerd bedrijf in om het jaarboek vorm te geven en te drukken.

 

Jaarboek maken en professioneel laten drukken?

Je wil er natuurlijk verzekerd van zijn dat het jaarboek van hoge kwaliteit is en jarenlang meegaat. Onze tip: een jaarboek maken met Boekenmakers. Dit is een voorbeeld van een professionele drukkerij die gespecialiseerd is in jaarboeken. Ze bieden verschillende formaten, papiersoorten en afwerkingen aan, zodat het jaarboek er precies zo uit komt te zien als jullie voor ogen hebben. Bovendien staan de experts klaar om te helpen bij elke stap van het proces: van het ontwerp van de cover, de vormgeving van de binnenkant tot het verlenen van persoonlijk advies.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 3 minuten

Heeft jouw bedrijf een jaar voor in de boeken achter de rug? Een jaar vol mooie evenementen, nieuwe projecten en

Leestijd: 3 minuten

Als zzp’er geniet je van flexibiliteit en mag je alles op je eigen manier aanpakken. Wel brengt zelfstandig werken nieuwe

Leestijd: 3 minuten

Wanneer je zaken als zzp’er goed lopen en je houdt geld over aan het eind van de maand, dan zijn

Leestijd: 3 minuten

Vrijwel iedere ondernemer krijgt er dagelijks mee te maken: facturen die niet binnen de betalingstermijn betaald worden. Vervelend, want dit

Leestijd: 3 minuten

Bij een nieuwe bestelauto hoort natuurlijk ook een goede verzekering. Je wilt zonder zorgen van je nieuwe wagen gebruik kunnen

Leestijd: 8 minuten

  Een van de vele manieren om als zzp’er aan klanten te komen is via LinkedIn. Als je jouw LinkedIn-profiel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.

Meer tips?