De laatste jaren is er een nijpend tekort aan personeel. Dat betekent dat werkgevers extra stappen zetten om werknemers aan zich te binden. Hoewel vakbonden erop wijzen dat goede arbeidsvoorwaarden hierin cruciaal zijn, laten werknemers weten dat ze het prettig vinden om soms extra in de watten gelegd te worden met bijvoorbeeld een geschenk rond de feestdagen of een ander fysiek cadeau van de baas.
Met dat idee in het achterhoofd is het niet verwonderlijk dat ook zakelijke relaties sterker en inniger worden als ze een geschenk van je ontvangen. Een relatiegeschenk, zoals een mooi kerstpakket, heeft een emotionele waarde voor de klant. Je laat als ondernemer zien dat je de klant waardeert. Het is op die manier logisch dat deze klant daardoor gemotiveerd is weer diensten of producten bij jou af te nemen in de toekomst.
Je moet een relatiegeschenk daardoor niet zien als een investering in nieuwe klanten, maar in groei door je huidige klantenbestand te onderhouden. Zakelijke groei zit niet alleen in de klanten die je nog niet had, maar ook in de klantenkring die je al hebt.
Als je relatiegeschenk onder een drempelbedrag van rond de 250 euro blijft, kun je het gedeeltelijk aftrekken van de belasting. Vraag hier wel informatie over op bij je accountant, want het zou zonde zijn als je belastingkorting misloopt.
Netwerken is emotioneel
Netwerken is enorm belangrijk om zakelijk te groeien. Een relatiegeschenk sturen aan je klanten is een emotionele vorm van netwerken. Je kunt namelijk een persoonlijke boodschap meegeven aan je klanten in bijvoorbeeld een leuk begeleidend kaartje. Dit zal nog meer indruk maken op je zakelijke relaties.
Je zou zo’n kaart en pakket ook een beetje kunnen zien als een soort visitekaartje. Mogelijk vertellen klanten in hun netwerk weer dat ze zo’n leuk pakket van jou hebben ontvangen. Dat kan anderen triggeren om contact met jou op te nemen. Op die manier bouw je aan het uitbreiden van je netwerk.
Welke relatiegeschenken zijn geschikt?
Een ideaal relatiegeschenk bestaat uit bijvoorbeeld een leuk pakket met eten, wijn of andere producten en natuurlijk een begeleidend kaartje. Je zou ook cadeaubonnen kunnen toevoegen aan je relatiegeschenk. Door elke relatie een ander, passend, geschenk te sturen, laat je zien dat je erover hebt nagedacht en maak je het gebaar nog persoonlijker.
Let er wel op dat een relatiegeschenk alleen incidenteel verstuurd mag worden en dat je geen tegenprestatie mag verwachten van de ontvanger. Het is enkel en alleen bedoeld als gebaar en niet als vervanging van een factuur of iets dergelijks. Daarom is een kerstpakket voor je klanten zo ideaal, want dat heeft een ongedwongen karakter en past perfect in dat plaatje.