Starten
Je gaat starten als ondernemer of bent van plan dit te gaan doen! Wij helpen je graag op weg met veel informatie en praktische tips.
Geschreven door: Lilian Havermans
CRM staat voor Customer Relationship Management software. Steeds meer ondernemers gebruiken CRM-software om klantgegevens centraal op te slaan en te gebruiken: het is een klantenbeheersysteem. Met een goed CRM-systeem kun je als ondernemer jouw klantenbestand analyseren waardoor je inzicht krijgt in de interesses en het koopgedrag van jouw klanten.
Als je meer kennis hebt van en inzicht hebt in het gedrag van jouw klanten, kun je sneller schakelen met bestaande én nieuwe klanten. Uiteindelijk kan het gebruik van een CRM-systeem leiden tot een beter resultaat en concurrentiepositie. Nauwkeurige en actuele klanteninformatie die je opslaat en analyseert kan bijdragen aan een optimale sales en marketing strategie van jouw onderneming.
Met een CRM heb je een systeem waarmee je jouw relaties beheert. Behalve om klanten kan het dus ook gaan om collega’s (HR), leveranciers (Inkoopafdelingen) en gebruikers van diensten (non-profit sector). In de meeste ondernemingen staat de klant centraal, vandaar dat we het in dit artikel verder over klanten hebben.
Als ondernemer is het belangrijk dat je klanten hebt én dat je goed contact onderhoudt met jouw klanten. Met een goed CRM-systeem kun je klantgericht handelen en heb (of krijg) je de klantervaring, klantrelatie en klanttevredenheid onder controle. Een CRM softwarepakket draagt bij aan een bedrijfsstrategie met de klant als middelpunt. Het gebruiken van een CRM pakket kan zorgen voor groei in jouw onderneming.
Het is belangrijk om te weten dat het ene CRM-systeem het andere niet is. Er zijn grofweg drie soorten:
Met een CRM verzamel je allerlei gegevens (data) over jouw klanten. Een CRM is idealiter zo ingericht dat het gebruiksvriendelijk is om mee te werken: je kunt snel en eenvoudig relevante informatie over nieuwe of bestaande klanten vinden en analyseren. En daardoor kun je op deze informatie inspelen doordat je de relatie met jouw klanten verbetert.
Wat kun je doen met een CRM-systeem? Dat is heel divers en bij elk CRM weer anders. Je kunt bijvoorbeeld:
Al deze informatie is uiteraard heel waardevol voor een bedrijf: het draagt bij aan jouw succes als ondernemer. Hoe meer jij over je bestaande klanten weet, des te groter is de kans dat je deze behoudt én dat je nieuwe klanten binnenhaalt. Je krijgt namelijk inzicht in het koopgedrag van potentiële en bestaande klanten. Het is tegenwoordig een veelgebruikt (marketing)middel voor de strategie van bedrijven en ondernemingen.
CRM-systemen zijn de laatste jaren flink verbeterd en uitgebreid doordat er gebruik gemaakt wordt van internet en online benadering (e-CRM: web-based CRM of CRM-software). In plaats van een op zichzelf staand programma te kopen, installeren en gebruiken, kun je de meeste CRM-systemen nu als software pakket aanschaffen of je abonneren op een software service (SaaS). Een groot voordeel van het abonneren op een software service is dat de software (automatisch) door de leverancier wordt geüpdatet. Dan heb je daar in elk geval geen omkijken meer naar, bovendien scheelt het IT-kosten omdat er geen hardware hoeft te worden geplaatst. Bij sommige CRM-abonnementen kun je bovendien het maken van (marketing) rapportages en de interpretatie van jouw klantgegevens overlaten aan de leverancier.
Door de enorme toename van social media gebruik, zijn er ook Social CRM systemen die speciaal zijn toegespitst op de marketing, verkoop en dienstverlening via social media. Je zet een social CRM in voor bijvoorbeeld:
Gebruik maken van CRM-software kan jouw onderneming verder helpen. Nog even de grootste voordelen op een rij:
Enthousiast over het inzetten van CRM-software? Bekijk en vergelijk hier CRM-software