Hoe doe je als zzp’er acquisitie zodat je nieuwe klanten krijgt? Als je voor jezelf gaat beginnen als zzp’er, maar ook als je al als zzp’er werkt, is het natuurlijk belangrijk om nieuwe klanten te (blijven) verwerven. Hiervoor moet je acquireren, iets wat voor veel zzp’ers moeilijk is. Zeker als je niet uit een commerciële functie komt en weinig ervaring hebt met acquisitie. Maar zelfs voor de ervaren zzp’er kan het best lastig zijn om acquisitie te doen. Toch zal je met acquisitie aan de slag moeten, je moet immers je eigen boontjes doppen! Ik geef je tips om acquisitie te plegen.
Waarom acquisitie plegen als zzp’er?
Ja, waarom eigenlijk? Als je nog niet genoeg klanten hebt, is het antwoord op deze vraag vrij logisch. Je wilt net zoveel klanten totdat je voldoende inkomen hebt uit je onderneming. Acquisitie is een van de belangrijkste manieren om aan deze klanten te komen.
Heb je genoeg klanten, dan kan je ervoor kiezen je acquisitie op een lager pitje te zetten. Echter, als je als ondernemer te lang stilzit kan het natuurlijk zomaar zijn dat je te laat bent met acquisitie zodra het nodig is. Acquisitie is dus ook de kunst van de juiste inspanning op het juiste moment. Zodat er een constante stroom blijft bestaan van nieuwe klanten. Zie het daarom als een van je taken die nu eenmaal bij het ondernemen horen en ruim er tijd voor in.
Daarom acquisitie
Met acquisitie zorg je ervoor dat je nieuwe klanten krijgt en blijft krijgen. Bovendien bereid je hiermee je netwerk uit en zorgt acquisitie ervoor dat je zelf scherp blijft op nieuwe kansen.
Want waarom moet die potentiële klant eigenlijk met jou in zee gaan, wat heeft hij of zij er aan?
Met acquisitie daag je jezelf uit. Je gaat misschien iets doen waar je tegenop ziet, of nerveus voor bent. Ondernemen is groeien, dat geldt ook voor het doen van acquisitie. Ook al gaat het nog zo slecht, het brengt je altijd meer dan niks doen. Als je echt beter voorbereid acquisitie wil doen, is het volgen van een acquisitietraining of 1 op 1 coaching een idee.
Ook acquisitie doen als er genoeg klanten komen via andere kanalen?
Er zijn genoeg ondernemers die aangeven dat het werk op hun afkomt. Via via komen ze telkens weer aan nieuwe opdrachten. Uiteraard is dit een heerlijke positie om in te zitten, de klanten komen als het waren vanzelf op je af. Nu is bewezen dat de meeste opdrachten uiteindelijk uit je huidige netwerk komen. Dus waarom zou jij dan toch nog aan acquisitie doen?
Omdat alles uit je netwerk één nadeel heeft. Jij als ondernemer bepaalt niet welke opdrachten en klanten je krijgt, maar je omgeving. Wil je als zzp’er een bepaald soort opdrachten en klanten? Dan zul je daar zelf achteraan moeten gaan. Met goede acquisitie heb je dit in de hand en zorg je ervoor dat jij bepaalt welke klanten en opdrachten je krijgt. Daarom is het goed om regelmatig met acquisitie bezig te zijn.
Haal meer uit je acquisitie
Het is goed om jezelf te realiseren dat mensen meestal meerdere keren gesproken moeten worden voordat ze echt iets van je kopen. Het is dus goed om altijd een volgende actie aan je acquisitie te hangen. Zodat je de kans vergroot om veel meer uit je aquisitie te halen. Hiervoor zal je een systeem moeten opzetten. Excel kan hierin helpen maar je kan ook voor een klein bedrag per maand CRM-software aanschaffen. Dit is software speciaal gemaakt voor het bijhouden van sales en voor klantbeheer.
Enkele populaire CRM-pakketten voor het bijhouden van acquisitie zijn:
Om je wat op weg te helpen heb ik een aantal tips voor je op een rij gezet.
9 Acquisitietips voor beginnende zzp’ers:
- Bepaal goed op wie je je richt: maak een bel- of maillijst.
- Bepaal hoe je de prospect (mogelijke klant) gaat benaderen; per telefoon, mail of misschien social media?
- Bepaal op welke tijden je de prospect benadert.
- Zorg dat je een goed verhaal te vertellen hebt. Schrijf je openingspitch uit en oefen die een aantal keer.
- Ken je concurrentie: wat doen zij en wat heb jij op hun voor (en wat niet)?
- Registreer alle gesprekken en contactmomenten, hier is geweldige CRM-software voor.
- Maak kant en klare acquisitie brieven / e-mails, een snelle actie bij interesse is belangrijk.
- Denk verder, zorg voor een follow-up strategie. Vraag bijvoorbeeld aan mensen die je kent om jouw boodschap te verspreiden. Via LinkedIn bijvoorbeeld.
- Volg een acquisitie-training.
Werk alle bovenstaande punten uit in een acquisitieplan en ga aan de slag. Als je 2 à 3 uurtjes per week gestructureerd werkt, kan dit je al heel veel opleveren. Ken ook jezelf, zorg ervoor dat je de acquisitie op zo’n manier doet dat jij je er prettig bij voelt en daag jezelf zo nu en dan uit. Op deze manier gaat acquisitie jou veel opleveren.