Horecabedrijf starten? 5 belangrijke dingen om op te letten!

Horecabedrijf starten? 5 belangrijke dingen om op te letten!

Wil jij ook graag je eigen restaurant of café openen? Veel mensen dromen ervan om een eigen horecabedrijf te hebben. Deze checklist is bedoeld als basis. Het is vooral handig om even door te lezen als je voor het eerst gaat ondernemen en een horecabedrijf wilt opzetten. We bespreken 5 essentiële en de meest basic stappen die je moet nemen om deze droom te verwezenlijken. Waar moet je absoluut rekening mee houden? Lees het hier!

Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK)

Eén van de allereerste dingen die je moet regelen als je je eigen horecazaak wilt starten, is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). De KVK is eigenlijk de plaats waar alle bedrijven in Nederland officieel worden geregistreerd. Zodra je je horecabedrijf hebt ingeschreven bij de KVK, wordt de Belastingdienst automatisch op de hoogte gebracht. Je kunt dan een omzetbelastingnummer en een btw-identificatienummer aanvragen. Toch kun je je alleen inschrijven als je al een huur- of koopcontract hebt voor het pand waarin je jouw horecazaak wilt starten. Deze stap is de officiële basis voor de wettelijke status van jouw bedrijf.

Controleer het bestemmingsplan

Voordat je vol enthousiasme aan de slag gaat, moet je eerst het bestemmingsplan van de gemeente controleren. Dit plan bepaalt simpelweg of je jouw horecazaak mag beginnen op de plek waar je dat wilt. Als het bestemmingsplan niet overeenkomt met je plannen, moet je gewoon even de gemeente bellen en vragen of er iets aan te doen is. Zo voorkom je juridische problemen in de toekomst.

Kijk naar de omgevingsvergunning

Je moet altijd kijken of je de juiste vergunningen hebt. Denk niet alleen aan wat je nu nodig hebt, maar ook aan wat je in de toekomst wilt doen. Kun je op dezelfde plek groeien? Verhuizen kan, maar dat kan je klanten kosten. Als je gaat verbouwen of renoveren en horeca apparatuur nodig hebt voor een grote restaurantkeuken, heb je vaak een vergunning van de gemeente nodig, en soms zelfs voor sloopwerk of werk aan historische gebouwen. Onthoud dat sommige gebouwen, zoals basisscholen en hotels, een speciale vergunning nodig hebben voor brandveilig gebruik. Het is slim om ook rekening te houden met je toekomstplannen. Als je nu een café wilt beginnen maar later ook lunch wilt serveren, zorg dan dat je de juiste vergunningen aanvraagt voor die plannen.

Vraag een exploitatievergunning aan

Als je van plan bent om klanten te bedienen in je restaurant, café of discotheek, moet je echt een exploitatievergunning hebben. Maar hier zit ‘m de kneep: de regels voor die vergunning verschillen van stad tot stad. Sommige bedrijven, zoals afhaalrestaurants of bedrijfskantines, hebben misschien geen vergunning nodig. Je kunt het beste even contact opnemen met je gemeente en vragen wat er specifiek voor jouw zaak geldt. Dit is ook weer een manier om problemen in de toekomst te voorkomen.

Vraag een alcoholvergunning aan

Als je in je horecabedrijf alcohol wilt schenken, moet je een alcoholvergunning hebben (vroeger bekend als de Drank- en Horecavergunning). Het belangrijkste is dat je minstens 21 jaar oud moet zijn om zo’n vergunning aan te vragen. Ook moet je of eventuele mede-eigenaren een diploma of certificaat Sociale Hygiëne hebben. De regels voor deze aanvraag zijn strikt en moeten worden nageleefd om legaal alcohol te mogen schenken. Er zijn zo nog meer stappen die je moet volgen om een succesvolle horecaonderneming op te zetten, maar met deze stappen heb je al een goed begin!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Een boekhouder in Utrecht vinden

Wil jij nooit meer stress ervaren over je boekhouding, geen enkel belastingvoordeel missen en op een onoverzichtelijke manier met cijfers omgaan? Dan ...
Gepost op: 29 maart 2022

Wat is het verschil tussen een boekhouder en accountant?

Het is nou niet bepaald een hobby van de meeste zzp’ers: het bijhouden van je administratie. Toch ben je als ondernemer verplicht ...
Gepost op: 2 juni 2021

Knab: de bank voor zzp’ers. Ik ben fan

Als startend zzp’er moet je een aantal zaken regelen. Zodra je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, vraag je je wellicht ...
Gepost op: 26 mei 2023

Zakelijke lening berekenen

Hieronder kan je gemakkelijk zelf berekenen of het aangaan van een lening voor jou financieel verstandig is. De tool geeft inzicht in ...
Gepost op: 30 april 2021

Met deze handige tools wordt jouw administratie een ‘piece of cake’

Ondernemen leuk, administratie en cijfers niet? Helaas hoort het er echt bij. Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk tijd besteden aan ...
Gepost op: 8 juni 2023

Hoe krijg je als zzp’er klanten via LinkedIn in 2024?

  Een van de vele manieren om als zzp’er aan klanten te komen is via LinkedIn. Als je jouw LinkedIn-profiel op de ...
Gepost op: 9 april 2024

Wat is mijn marge en waarom is dat zo belangrijk?

Ze vliegen je regelmatig om de oren: de succesverhalen over gigantische omzetten die ondernemers gedraaid hebben. En natuurlijk kunnen ze jou dat ...
Gepost op: 25 januari 2022

Welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Welke rechtsvorm gaat jouw onderneming krijgen? Het kiezen van de juiste rechtsvorm heeft met veel zaken te maken. Onder andere met de ...
Gepost op: 22 mei 2015

Flex bv als zzp’er oprichten? De voor- en nadelen op een rij

Als zzp’er kun je ervoor kiezen om vanuit een besloten vennootschap (bv) te gaan ondernemen. Dit kan in bepaalde situaties handig en ...
Gepost op: 21 juli 2016

Hoe krijg je je facturen sneller betaald?

Bij iedere opdracht die je als ondernemer aanneemt, hoort een factuur. Voor opdrachten die over een langere periode lopen, stuur je meestal ...
Gepost op: 17 december 2021

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.