Horecabedrijf starten? 5 belangrijke dingen om op te letten!

Horecabedrijf starten? 5 belangrijke dingen om op te letten!

Wil jij ook graag je eigen restaurant of café openen? Veel mensen dromen ervan om een eigen horecabedrijf te hebben. Deze checklist is bedoeld als basis. Het is vooral handig om even door te lezen als je voor het eerst gaat ondernemen en een horecabedrijf wilt opzetten. We bespreken 5 essentiële en de meest basic stappen die je moet nemen om deze droom te verwezenlijken. Waar moet je absoluut rekening mee houden? Lees het hier!

Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK)

Eén van de allereerste dingen die je moet regelen als je je eigen horecazaak wilt starten, is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). De KVK is eigenlijk de plaats waar alle bedrijven in Nederland officieel worden geregistreerd. Zodra je je horecabedrijf hebt ingeschreven bij de KVK, wordt de Belastingdienst automatisch op de hoogte gebracht. Je kunt dan een omzetbelastingnummer en een btw-identificatienummer aanvragen. Toch kun je je alleen inschrijven als je al een huur- of koopcontract hebt voor het pand waarin je jouw horecazaak wilt starten. Deze stap is de officiële basis voor de wettelijke status van jouw bedrijf.

Controleer het bestemmingsplan

Voordat je vol enthousiasme aan de slag gaat, moet je eerst het bestemmingsplan van de gemeente controleren. Dit plan bepaalt simpelweg of je jouw horecazaak mag beginnen op de plek waar je dat wilt. Als het bestemmingsplan niet overeenkomt met je plannen, moet je gewoon even de gemeente bellen en vragen of er iets aan te doen is. Zo voorkom je juridische problemen in de toekomst.

Kijk naar de omgevingsvergunning

Je moet altijd kijken of je de juiste vergunningen hebt. Denk niet alleen aan wat je nu nodig hebt, maar ook aan wat je in de toekomst wilt doen. Kun je op dezelfde plek groeien? Verhuizen kan, maar dat kan je klanten kosten. Als je gaat verbouwen of renoveren en horeca apparatuur nodig hebt voor een grote restaurantkeuken, heb je vaak een vergunning van de gemeente nodig, en soms zelfs voor sloopwerk of werk aan historische gebouwen. Onthoud dat sommige gebouwen, zoals basisscholen en hotels, een speciale vergunning nodig hebben voor brandveilig gebruik. Het is slim om ook rekening te houden met je toekomstplannen. Als je nu een café wilt beginnen maar later ook lunch wilt serveren, zorg dan dat je de juiste vergunningen aanvraagt voor die plannen.

Vraag een exploitatievergunning aan

Als je van plan bent om klanten te bedienen in je restaurant, café of discotheek, moet je echt een exploitatievergunning hebben. Maar hier zit ‘m de kneep: de regels voor die vergunning verschillen van stad tot stad. Sommige bedrijven, zoals afhaalrestaurants of bedrijfskantines, hebben misschien geen vergunning nodig. Je kunt het beste even contact opnemen met je gemeente en vragen wat er specifiek voor jouw zaak geldt. Dit is ook weer een manier om problemen in de toekomst te voorkomen.

Vraag een alcoholvergunning aan

Als je in je horecabedrijf alcohol wilt schenken, moet je een alcoholvergunning hebben (vroeger bekend als de Drank- en Horecavergunning). Het belangrijkste is dat je minstens 21 jaar oud moet zijn om zo’n vergunning aan te vragen. Ook moet je of eventuele mede-eigenaren een diploma of certificaat Sociale Hygiëne hebben. De regels voor deze aanvraag zijn strikt en moeten worden nageleefd om legaal alcohol te mogen schenken. Er zijn zo nog meer stappen die je moet volgen om een succesvolle horecaonderneming op te zetten, maar met deze stappen heb je al een goed begin!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Wat moet er op een factuur staan?

Als je een factuur stuurt moet deze aan een aantal wettelijk eisen voldoen om rechtsgeldig te zijn. Er wordt wat betreft eisen ...
Gepost op: 24 mei 2015

Hoe vind ik een goede boekhouder of accountant? 5 waardevolle tips

Hoe vind ik een goede boekhouder of accountant? Veel (startende) ondernemers stellen zichzelf die vraag. Een goede boekhouder of accountant vinden voor ...
Gepost op: 15 oktober 2015

Review Archie CRM

Het klantensysteem is een van de belangrijkste elementen van de administratie van een ondernemer. Je hebt via dit systeem immers toegang tot ...
Gepost op: 22 februari 2019

8 tips voor effectief thuiswerken als ondernemer

Steeds vaker werken ondernemers vanuit huis. Thuiswerken is echter een heel andere ervaring dan werken op een kantoor. Hoe blijf je productief ...
Gepost op: 13 juli 2021

Thuiswerkende collega’s? Zo manage je ze op afstand

De corona periode heeft voor veel mensen de manier van werken veranderd. Veel werknemers zitten niet meer fulltime op kantoor, maar werken ...
Gepost op: 27 november 2022

Hoe kies je een goede boekhouder?

Als ondernemer kan het bijhouden van de administratie een hele klus zijn en veel tijd in beslag nemen. Tijd die je misschien ...
Gepost op: 26 oktober 2021

Facturen in bitcoin verwerken in je boekhouding

2013 was het jaar dat de bitcoin de digitale valutamarkt begon over te nemen. De munt heeft sindsdien dalen en pieken gehad. ...
Gepost op: 7 juni 2021

Welke algemene voorwaarden heb ik nodig?

Als zzp’er ontkom je er niet aan: het (laten) opstellen van algemene voorwaarden voor jouw product of dienstverlening. Maar waarvoor heb je ...
Gepost op: 8 december 2020

5 redenen om als ZZP’er te kiezen voor factoring

Factoring wordt vaak nog steeds gezien als iets voor grotere bedrijven, maar het voorfinancieren van facturen kan erg handig zijn voor zzp’ers. ...
Gepost op: 25 mei 2021

Startersaftrek in 2023

Als zelfstandig ondernemer komt er veel op je af, vooral als het gaat om belastingen en financiën. Gelukkig zijn er regelingen die ...
Gepost op: 9 juni 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.