Je doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen

Één van de belangrijkste keuzes die je moet maken als zzp-er op het gebied van marketing is:

Op wie richt jij je en is dus je doelgroep?

Je doelgroep is een groep die een bepaalde eigenschap en behoefte met elkaar deelt. Een behoefte waar jij een oplossing voor hebt. Door jouw doelgroep goed te bepalen kan je met goede marketing heel concreet op de behoefte van deze doelgroep inspelen. Je kan dus veel aansprekender je marketing voeren. Ook weet je zelf hierdoor veel beter op wie je jouw marketing, acquisitie en netwerk moet richten.

Wie kan jouw doelgroep zijn?

Een doelgroep kan een bepaalde branche zijn, bijvoorbeeld een webdesigner gespecialiseerd in het bouwen van websites voor mensen in de zorg. Er bestaan echter veel meer doelgroepen.

Enkele voorbeelden van doelgroepsbepalingen:

  • Bedrijven / consumenten die in een bepaalde fase zitten

Bijvoorbeeld bedrijven die starten, of mensen die net een huis hebben gekocht

  • Mensen / organisaties met een bepaalde behoefte wat betreft snelheid

Bijvoorbeeld een spoedkoerier of een eendaagse training marketing

  • Locatie

Bijvoorbeeld de specialist in de regio

  • Je eigen vaardigheden en competenties

Jij bent als persoon anders dan je concurrenten, dit heeft gevolgen voor je werk. Misschien werk je wel heel secuur of juist heel snel. Dit kan je op allerlei manieren vertalen naar wie jouw doelgroep dan is. Wie help je hiermee?

Zo kan je op allerlei manieren jezelf in de markt zetten en je doelgroep aanspreken. Het kan trouwens goed zijn dat je een hoofddoelgroep hebt waaronder je weer verschillende producten aanbiedt voor verschillende behoeftes van deze doelgroep.

‘het MKB’ of ‘de zzp’er’ is trouwens geen doelgroep.

Je doelgroep bepalen: de specialist wint altijd

Het bepalen van je doelgroep kan een lastige keuze zijn omdat je vaak gevoelsmatig denkt dat je hiermee jezelf uitsluit van potentiële klanten. Echter, de specialist wint altijd.

Voorbeeld: Stel dat je ziek bent en je kan geholpen worden door een medisch specialist op dat gebied, of door een dokter die zegt dat hij je ook echt wel kan helpen omdat hij dat ook wel eens heeft gedaan. Voor wie zou jij kiezen?

99% kans dat je voor de duurdere medisch specialist kiest, en terecht. Want de specialist zal er wel meer van weten en heeft meer ervaring dan de dokter. In ieder geval ga je daar gevoelsmatig vanuit.

Kiezen voor een doelgroep heeft dus een aantal voordelen:

  • Je spreekt een bepaalde groep aan waardoor ze jou ook eerder kiezen
  • Je straalt vertrouwen uit en wordt als expert gezien
  • Je weet zelf ook beter op wie je je richt, dit geeft je bedrijf richting en maakt je marketing makkelijker
  • Omdat je specialist bent kan je meer vragen dan een generalist, je kennis is namelijk schaarser

Maak dus een keuze voor een doelgroep.

Je doelgroep verandert

Door inzichten en ontwikkelingen kan je in de loop van de tijd een andere of nieuwe doelgroep krijgen. Dit is helemaal niet erg, zolang je maar wel een doelgroep voor ogen hebt! Wat wordt jouw doelgroep?

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

Inkomstenbelasting zzp berekenen

Bereken met onderstaande tool gemakkelijk hoeveel inkomstenbelasting je als zzp’er (met een eenmanszaak) ongeveer betaalt. Je kan de inkomstenbelasting berekenen over de ...
Gepost op: 28 oktober 2021

Handboek ondernemen 2021

Download hier gratis het handboek ondernemen van de Belastingdienst voor 2021 Hierin vind je alle antwoorden van de Belastingdienst zelf op vragen ...
Gepost op: 15 augustus 2019

Review DigiBTW boekhoudprogramma

Voor zelfstandige ondernemers is het van levensbelang dat ze een goede boekhouding voeren. Dat is niet alleen belangrijk om inzicht te krijgen ...
Gepost op: 9 oktober 2018

Hoe vind ik een goede boekhouder of accountant? 5 waardevolle tips

Hoe vind ik een goede boekhouder of accountant? Veel (startende) ondernemers stellen zichzelf die vraag. Een goede boekhouder of accountant vinden voor ...
Gepost op: 15 oktober 2015

Tips voor het online aanvragen van krediet

Een auto financieren of een kostbare verbouwing zijn een van de vele redenen om als ondernemer online geld te lenen of op ...
Gepost op: 20 maart 2019

Wat is een inkoopfactuur?

Als je als ondernemer (zzp’er) producten of diensten inkoopt, krijg je hiervoor een inkoopfactuur met daarop het bedrag dat je de leverancier ...
Gepost op: 18 mei 2020

Wat is mijn marge en waarom is dat zo belangrijk?

Ze vliegen je regelmatig om de oren: de succesverhalen over gigantische omzetten die ondernemers gedraaid hebben. En natuurlijk kunnen ze jou dat ...
Gepost op: 25 januari 2022

Wat kost een boekhouder of accountant?

Als zzp’er ben je wettelijk verplicht om een boekhouding te voeren. Boekhouden móet, of je het nou leuk vindt of niet. Met ...
Gepost op: 19 december 2018

Hoe factureren als zzp’er?

Hoe regel jij als zzp’er je facturatie, gebruik je daarvoor software zoals een boekhoudprogramma of stel je je facturen handmatig op? ZZP’ers ...
Gepost op: 27 september 2018

Contracten

Zaken doen betekent afspraken maken. Het is belangrijk om de gemaakte afspraken goed op papier vast te leggen. Mocht het namelijk niet uitpakken ...
Gepost op: 22 mei 2015

Handig

boekhoudservice
Boekhouder nodig?

Ontvang tot 3 offertes van geselecteerde boekhouders!

Wat een mooie spontane foto he? 

welkom licht
Welkom op mijn website!

Ik heb deze website opgericht omdat ik weet dat de boekhouding een van de grootste struikelblokken voor ondernemers is. Mijn kennis hierover dankzij 10 jaar zelf ondernemen en mijn werk bij de Kamer van Koophandel deel ik hier. 

Je boekhouding de baas worden? Een goede eerste stap is dan onze adviestool voor je boekhouding in te vullen. 

Jasper 

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
5/5
4.5/5

Boekhoudprogramma van de maand

Tot 15 maanden gratis

4.6/5