Je doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen

Één van de belangrijkste keuzes die je moet maken als zzp-er op het gebied van marketing is:

Op wie richt jij je en is dus je doelgroep?

Je doelgroep is een groep die een bepaalde eigenschap en behoefte met elkaar deelt. Een behoefte waar jij een oplossing voor hebt. Door jouw doelgroep goed te bepalen kan je met goede marketing heel concreet op de behoefte van deze doelgroep inspelen. Je kan dus veel aansprekender je marketing voeren. Ook weet je zelf hierdoor veel beter op wie je jouw marketing, acquisitie en netwerk moet richten.

Wie kan jouw doelgroep zijn?

Een doelgroep kan een bepaalde branche zijn, bijvoorbeeld een webdesigner gespecialiseerd in het bouwen van websites voor mensen in de zorg. Er bestaan echter veel meer doelgroepen.

Enkele voorbeelden van doelgroepsbepalingen:

  • Bedrijven / consumenten die in een bepaalde fase zitten

Bijvoorbeeld bedrijven die starten, of mensen die net een huis hebben gekocht

  • Mensen / organisaties met een bepaalde behoefte wat betreft snelheid

Bijvoorbeeld een spoedkoerier of een eendaagse training marketing

  • Locatie

Bijvoorbeeld de specialist in de regio

  • Je eigen vaardigheden en competenties

Jij bent als persoon anders dan je concurrenten, dit heeft gevolgen voor je werk. Misschien werk je wel heel secuur of juist heel snel. Dit kan je op allerlei manieren vertalen naar wie jouw doelgroep dan is. Wie help je hiermee?

Zo kan je op allerlei manieren jezelf in de markt zetten en je doelgroep aanspreken. Het kan trouwens goed zijn dat je een hoofddoelgroep hebt waaronder je weer verschillende producten aanbiedt voor verschillende behoeftes van deze doelgroep.

‘het MKB’ of ‘de zzp’er’ is trouwens geen doelgroep.

Je doelgroep bepalen: de specialist wint altijd

Het bepalen van je doelgroep kan een lastige keuze zijn omdat je vaak gevoelsmatig denkt dat je hiermee jezelf uitsluit van potentiële klanten. Echter, de specialist wint altijd.

Voorbeeld: Stel dat je ziek bent en je kan geholpen worden door een medisch specialist op dat gebied, of door een dokter die zegt dat hij je ook echt wel kan helpen omdat hij dat ook wel eens heeft gedaan. Voor wie zou jij kiezen?

99% kans dat je voor de duurdere medisch specialist kiest, en terecht. Want de specialist zal er wel meer van weten en heeft meer ervaring dan de dokter. In ieder geval ga je daar gevoelsmatig vanuit.

Kiezen voor een doelgroep heeft dus een aantal voordelen:

  • Je spreekt een bepaalde groep aan waardoor ze jou ook eerder kiezen
  • Je straalt vertrouwen uit en wordt als expert gezien
  • Je weet zelf ook beter op wie je je richt, dit geeft je bedrijf richting en maakt je marketing makkelijker
  • Omdat je specialist bent kan je meer vragen dan een generalist, je kennis is namelijk schaarser

Maak dus een keuze voor een doelgroep.

Je doelgroep verandert

Door inzichten en ontwikkelingen kan je in de loop van de tijd een andere of nieuwe doelgroep krijgen. Dit is helemaal niet erg, zolang je maar wel een doelgroep voor ogen hebt! Wat wordt jouw doelgroep?

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

Handige websites voor (startende) zzp’ers en ondernemers

Als startende ondernemer of zzp’er is het belangrijk dat je zo veel mogelijk op de hoogte bent en blijft van alle informatie ...
Gepost op: 31 oktober 2018

Inkomstenbelasting en de eenmanszaak, zo zit het

Ben je ondernemer en heb je een eenmanszaak? Dan moet je over elk jaar aangifte voor de inkomstenbelasting doen. Hier ben je ...
Gepost op: 22 november 2021

Een goede boekhouding als MKB’er: zo zet je hem slim op

Ben je ondernemer binnen het MKB en zoek je als mkb’er een manier om de boekhouding op orde te krijgen? Lees dan ...
Gepost op: 23 maart 2021

Aftrekposten eenmanszaak berekenen

Bereken hieronder gemakkelijk je belastingvoordeel op aftrekposten. Heb je geen zin om hier zelf steeds over na te denken? Kies een goede ...
Gepost op: 30 april 2021

Zo krijg je het startkapitaal voor jouw eenmanszaak bij elkaar

Heb je ervoor gekozen om een eenmanszaak te beginnen? Gefeliciteerd! Want ook al is ondernemen soms best een uitdaging, het is vooral ...
Gepost op: 2 oktober 2020

Wat is Marketing?

Als je denkt dat jouw producten zo goed zijn dat ze zichzelf wel verkopen, dan heb je het mis! Je hebt marketing ...
Gepost op: 21 mei 2015

Bedrijfsaansprakelijkheid voor mkb’ers: dit moet je weten

Ben je een mkb’er? Dan is het slim om goed verzekerd te zijn. Want als jij of je werknemer een fout maakt ...
Gepost op: 29 november 2022

Review Teamleader CRM

Als MKB-er of ZZP-er houd je natuurlijk een administratie bij. Het klantenbestand is hiervan een belangrijk onderdeel. Vroeger deed je dat misschien ...
Gepost op: 22 februari 2019

Starten van je bedrijf: plannen of gewoon doen?

Maak je eerst een plan of ga je gewoon beginnen als ZZP’er? Een idee is één verhaal, het ook nog eens uitvoeren ...
Gepost op: 24 mei 2015

Hoe stel ik mijn secundaire arbeidsvoorwaarden op als ondernemer?

In de huidige tijd brengt het zoeken naar nieuwe collega’s de nodige uitdagingen met zich mee. Het aanbod op de arbeidsmarkt is ...
Gepost op: 7 oktober 2022

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Geef je hieronder op 👇

Boekhoudprogramma van de maand

Tot 15 maanden gratis

4.6/5