Je doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen

Één van de belangrijkste keuzes die je moet maken als zzp-er op het gebied van marketing is:

Op wie richt jij je en is dus je doelgroep?

Je doelgroep is een groep die een bepaalde eigenschap en behoefte met elkaar deelt. Een behoefte waar jij een oplossing voor hebt. Door jouw doelgroep goed te bepalen kan je met goede marketing heel concreet op de behoefte van deze doelgroep inspelen. Je kan dus veel aansprekender je marketing voeren. Ook weet je zelf hierdoor veel beter op wie je jouw marketing, acquisitie en netwerk moet richten.

Wie kan jouw doelgroep zijn?

Een doelgroep kan een bepaalde branche zijn, bijvoorbeeld een webdesigner gespecialiseerd in het bouwen van websites voor mensen in de zorg. Er bestaan echter veel meer doelgroepen.

Enkele voorbeelden van doelgroepsbepalingen:

  • Bedrijven / consumenten die in een bepaalde fase zitten

Bijvoorbeeld bedrijven die starten, of mensen die net een huis hebben gekocht

  • Mensen / organisaties met een bepaalde behoefte wat betreft snelheid

Bijvoorbeeld een spoedkoerier of een eendaagse training marketing

  • Locatie

Bijvoorbeeld de specialist in de regio

  • Je eigen vaardigheden en competenties

Jij bent als persoon anders dan je concurrenten, dit heeft gevolgen voor je werk. Misschien werk je wel heel secuur of juist heel snel. Dit kan je op allerlei manieren vertalen naar wie jouw doelgroep dan is. Wie help je hiermee?

Zo kan je op allerlei manieren jezelf in de markt zetten en je doelgroep aanspreken. Het kan trouwens goed zijn dat je een hoofddoelgroep hebt waaronder je weer verschillende producten aanbiedt voor verschillende behoeftes van deze doelgroep.

‘het MKB’ of ‘de zzp’er’ is trouwens geen doelgroep.

Je doelgroep bepalen: de specialist wint altijd

Het bepalen van je doelgroep kan een lastige keuze zijn omdat je vaak gevoelsmatig denkt dat je hiermee jezelf uitsluit van potentiële klanten. Echter, de specialist wint altijd.

Voorbeeld: Stel dat je ziek bent en je kan geholpen worden door een medisch specialist op dat gebied, of door een dokter die zegt dat hij je ook echt wel kan helpen omdat hij dat ook wel eens heeft gedaan. Voor wie zou jij kiezen?

99% kans dat je voor de duurdere medisch specialist kiest, en terecht. Want de specialist zal er wel meer van weten en heeft meer ervaring dan de dokter. In ieder geval ga je daar gevoelsmatig vanuit.

Kiezen voor een doelgroep heeft dus een aantal voordelen:

  • Je spreekt een bepaalde groep aan waardoor ze jou ook eerder kiezen
  • Je straalt vertrouwen uit en wordt als expert gezien
  • Je weet zelf ook beter op wie je je richt, dit geeft je bedrijf richting en maakt je marketing makkelijker
  • Omdat je specialist bent kan je meer vragen dan een generalist, je kennis is namelijk schaarser

Maak dus een keuze voor een doelgroep.

Je doelgroep verandert

Door inzichten en ontwikkelingen kan je in de loop van de tijd een andere of nieuwe doelgroep krijgen. Dit is helemaal niet erg, zolang je maar wel een doelgroep voor ogen hebt! Wat wordt jouw doelgroep?

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

Door analisten erkende Enterprise Asset Management software helpt bij efficiënt beheer van bedrijfsmiddelen

Organisaties actief in de industrie, utilities, logistiek, gezondheidszorg en infrasector zijn gebaat bij grip op de kostbare assets. Door het realiseren van ...
Gepost op: 28 januari 2022

Bedrijfsaansprakelijkheid voor mkb’ers: dit moet je weten

Ben je een mkb’er? Dan is het slim om goed verzekerd te zijn. Want als jij of je werknemer een fout maakt ...
Gepost op: 29 november 2022

Deze 4 leertechnieken zorgen ervoor dat jij je zakelijke kennis snel vergroot

Wanneer je een bedrijf hebt, wil je vanzelfsprekend dat deze zo goed mogelijk presteert. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want ...
Gepost op: 23 maart 2023

Als zzp’er een AOV-verzekering afsluiten: ja of nee?

Het is misschien niet de leukste kant van het ondernemen, maar wél een belangrijke: het regelen van je eigen verzekeringen. Daar hoort ...
Gepost op: 23 maart 2021

Openingsbalans in Excel

Wil je een openingsbalans maken voor je onderneming in Excel? Download dan hier onze blauwedruk voor een goede openingsbalans in Excel. Download ...
Gepost op: 12 juni 2019

Wat is een XML factuur en waarvoor gebruik ik het?

Als ondernemer ontkom je er niet aan: het betalen én versturen van facturen. Natuurlijk kun je zelf een prachtig exemplaar in Word ...
Gepost op: 2 juni 2021

Een goede boekhouding als MKB’er: zo zet je hem slim op

Ben je ondernemer binnen het MKB en zoek je als mkb’er een manier om de boekhouding op orde te krijgen? Lees dan ...
Gepost op: 23 maart 2021

Het urencriterium van 1225 uur per jaar voor ondernemers (update 2023)

Werk je in een heel jaar meer dan 1.225 uur, en heeft je onderneming als rechtsvorm de eenmanszaak, vof of maatschap? Dan ...
Gepost op: 30 mei 2022

Warme acquisitie: hoe pak je het slim aan?

Werk en opdrachten komen niet vanzelf naar je toe. Daar moet je wel wat voor doen! Acquisitie is letterlijk klantenwerving. Warme acquisitie ...
Gepost op: 26 mei 2020

Wat is een inkoopfactuur?

Als je als ondernemer (zzp’er) producten of diensten inkoopt, krijg je hiervoor een inkoopfactuur met daarop het bedrag dat je de leverancier ...
Gepost op: 18 mei 2020

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.