Marketinginstrumenten

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. Wereldberoemd zijn de 4p’s: Product, Prijs, Promotie en Plaats. Tegenwoordig zijn er veel p’s (en andere letters) bijgekomen. Hier gaan we kort in op de hier genoemde 4 basis p’s.

Product

Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!

Dienst als product

Veel ZZP-ers hebben een dienst als product. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.

Prijs

Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Echter een te lage prijs voor je product vragen doet je imago geen goed.

Wees je bewust van de uitstraling van je prijs op je product.

Promotie

Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Adverteren, je website, actief deelnemen in LinkedIn groepen, bloggen, beurzen bezoeken en workshops geven zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten.

Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden!

Plaats

Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant komt. Zorg dat jij hier bent!

Een plaats is tegenwoordig natuurlijk ook digitaal.  Zorg dus dat je weet waar jouw doelgroep online zit. Zodra je dit weet kan je ze hier namelijk bereiken. Dit kan je middels adverteren doen, maar je kan ook denken aan content marketing. Daarmee biedt je jouw doelgroep informatie aan waar ze echt wat aan hebben met daarin dan natuurlijk een verwijzing naar jou.

In ieder van deze marketinginstrumenten kan voor jou een USP zitten. Succes met je marketing!

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

Review Exact

Exact Online is een softwareprogramma dat zowel een CRM als boekhoudmodule aanbiedt. Het bedrijf stelt zelf dat het de nummer één software ...
Gepost op: 23 september 2019

Flex bv als zzp’er oprichten? De voor- en nadelen op een rij

Als zzp’er kun je ervoor kiezen om vanuit een besloten vennootschap (bv) te gaan ondernemen. Dit kan in bepaalde situaties handig en ...
Gepost op: 21 juli 2016

Het urencriterium van 1225 uur per jaar voor ondernemers (update 2022)

Werk je in een heel jaar meer dan 1.225 uur, en heeft je onderneming als rechtsvorm de eenmanszaak, vof of maatschap? Dan ...
Gepost op: 30 mei 2022

Waar bestaat de boekhouding als zzp’er uit?

Als zzp-er ben je vanaf dag 1 van je onderneming verplicht een boekhouding te voeren. In deze boekhouding hou je bij welke ...
Gepost op: 14 december 2015

Wat is het eigen vermogen van mij als zzp’er of eenmanszaak?

Eigen vermogen van een zzp’er of een eenmanszaak, wat is dat eigenlijk? Het begrip ‘eigen vermogen’ is een boekhoudkundige term. Het eigen ...
Gepost op: 1 mei 2019

Aftrekposten als zzp’er? Deze wil je kennen en toepassen

Aftrekposten op je inkomstenbelasting maken ondernemen als zzp’er een stuk leuker. Als je ze goed toepast, betaal je namelijk minder belasting en ...
Gepost op: 13 april 2020

Beleggen als zzp’er: zakelijk of privé?

Ben jij zelfstandig ondernemer? Dan moet je zelf een potje opbouwen voor later. Je kunt als zzp’er daarom niet vroeg genoeg beginnen ...
Gepost op: 9 december 2022

Zo zet je ChatGPT in om jouw bedrijf te laten groeien

Er wordt al jaren gepraat over kunstmatige intelligentie, maar de lancering van ChatGPT lijkt een kantelpunt in de geschiedenis van AI te ...
Gepost op: 28 februari 2023

Investeringsaftrek: nog investeren voor het eind van het jaar?

Het einde van het jaar nadert. Dan zou het wel eens handig kunnen zijn om te zien hoeveel je dit jaar geïnvesteerd ...
Gepost op: 2 december 2015

Review Rompslomp boekhoudprogramma

Als zzp’er of kleine ondernemer word je geconfronteerd met een grote stapel administratie en papieren. Die rompslomp wil je zo snel mogelijk ...
Gepost op: 17 oktober 2018

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Geef je hieronder op 👇

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.