Marketinginstrumenten

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. Wereldberoemd zijn de 4p’s: Product, Prijs, Promotie en Plaats. Tegenwoordig zijn er veel p’s (en andere letters) bijgekomen. Hier gaan we kort in op de hier genoemde 4 basis p’s.

Product

Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!

Dienst als product

Veel ZZP-ers hebben een dienst als product. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.

Prijs

Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Echter een te lage prijs voor je product vragen doet je imago geen goed.

Wees je bewust van de uitstraling van je prijs op je product.

Promotie

Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Adverteren, je website, actief deelnemen in LinkedIn groepen, bloggen, beurzen bezoeken en workshops geven zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten.

Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden!

Plaats

Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant komt. Zorg dat jij hier bent!

Een plaats is tegenwoordig natuurlijk ook digitaal.  Zorg dus dat je weet waar jouw doelgroep online zit. Zodra je dit weet kan je ze hier namelijk bereiken. Dit kan je middels adverteren doen, maar je kan ook denken aan content marketing. Daarmee biedt je jouw doelgroep informatie aan waar ze echt wat aan hebben met daarin dan natuurlijk een verwijzing naar jou.

In ieder van deze marketinginstrumenten kan voor jou een USP zitten. Succes met je marketing!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Boekhouder inschakelen als zzp’er: wanneer wel/niet?

Als zzp’er ben je niet verplicht om de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder of accountant. Het enige dat moet, is ...
Gepost op: 29 augustus 2019

Review Yoobi urenregistratieapp

Als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) heb je vaak meerdere klanten voor wie je werkzaam bent. Het bijhouden van urenregistratie kan nogal een ...
Gepost op: 23 september 2019

Zzp’en naast je loondienst: zo doe je dat slim!

Wil je als zzp’er aan de slag naast je baan in loondienst? Dat kan een goede manier zijn om de overstap naar ...
Gepost op: 2 april 2024

Deze 7 tools hoort iedere zzp’er te gebruiken

Als zelfstandig ondernemer heb je meer dan genoeg te doen om jouw bedrijf succesvol te maken. Het is daarom belangrijk dat je ...
Gepost op: 15 mei 2023

Oefen invloed uit op je bank en spaargeld

Wanneer je zaken als zzp’er goed lopen en je houdt geld over aan het eind van de maand, dan zijn er verschillende ...
Gepost op: 21 mei 2024

Wat zeg jouw kledingstijl over jou als leidinggevende

Jouw kledingstijl zegt meer over jou dan je wellicht denkt. Niet alleen in je persoonlijke leven, maar zeker ook als leidinggevende. Werknemers ...
Gepost op: 29 juni 2021

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. ...
Gepost op: 21 mei 2015

Samenwerken met Swishfund: de voordelen voor jouw bedrijf

Als ondernemer weet je als geen ander dat financiering essentieel is om te groeien. Maar het vinden van de juiste financieringspartner kan ...
Gepost op: 15 mei 2023

Welke aftrekposten zijn er voor zzp’ers?

Aftrekposten op de inkomstenbelasting maken ondernemen als zzp’er een stuk leuker. Als je aan de voorwaarden voldoet betaal je namelijk een stuk ...
Gepost op: 24 maart 2024

Hoe krijg je je facturen sneller betaald?

Bij iedere opdracht die je als ondernemer aanneemt, hoort een factuur. Voor opdrachten die over een langere periode lopen, stuur je meestal ...
Gepost op: 17 december 2021

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.