Marketinginstrumenten

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. Wereldberoemd zijn de 4p’s: Product, Prijs, Promotie en Plaats. Tegenwoordig zijn er veel p’s (en andere letters) bijgekomen. Hier gaan we kort in op de hier genoemde 4 basis p’s.

Product

Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!

Dienst als product

Veel ZZP-ers hebben een dienst als product. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.

Prijs

Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Echter een te lage prijs voor je product vragen doet je imago geen goed.

Wees je bewust van de uitstraling van je prijs op je product.

Promotie

Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Adverteren, je website, actief deelnemen in LinkedIn groepen, bloggen, beurzen bezoeken en workshops geven zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten.

Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden!

Plaats

Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant komt. Zorg dat jij hier bent!

Een plaats is tegenwoordig natuurlijk ook digitaal.  Zorg dus dat je weet waar jouw doelgroep online zit. Zodra je dit weet kan je ze hier namelijk bereiken. Dit kan je middels adverteren doen, maar je kan ook denken aan content marketing. Daarmee biedt je jouw doelgroep informatie aan waar ze echt wat aan hebben met daarin dan natuurlijk een verwijzing naar jou.

In ieder van deze marketinginstrumenten kan voor jou een USP zitten. Succes met je marketing!

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt ...
Gepost op: 18 mei 2021

Een ongeluk zit in een klein hoekje, hoe los je dit op als zzp’er?

Als zzp’er of freelancer ben je aansprakelijk voor schade die je tijdens je werk veroorzaakt. Een ongeluk valt nooit helemaal te voorkomen, ...
Gepost op: 23 februari 2021

Welke marketingkanalen inzetten?

Om jouw boodschap in jouw markt bekend te maken, kan je kiezen: met hagel schieten en hopen dat je wat raakt, of ...
Gepost op: 21 mei 2015

Ultieme Review e-Boekhouden (update 2022)

e-Boekhouden is een boekhoudprogramma dat in 2002 op de markt kwam en sindsdien snel een gevestigde naam is geworden in de boekhoudsoftwaremarkt. ...
Gepost op: 1 februari 2022

Online Marketing Tools

Jij, je bedrijf en ook je marketingbeleid moeten met de tijd meegaan, dat doet je doelgroep immers ook. De tijd dat mensen ...
Gepost op: 22 mei 2015

Inkomstenbelasting zzp berekenen

Bereken met onderstaande tool gemakkelijk hoeveel inkomstenbelasting je als zzp’er (met een eenmanszaak) ongeveer betaalt. Je kan de inkomstenbelasting berekenen over de ...
Gepost op: 28 oktober 2021

Inkomstenbelasting als zzp’er, hoe werkt het en hoeveel betaal ik?

Hoeveel inkomstenbelasting betaal ik eigenlijk als zzp’er of freelancer en hoe werkt de inkomstenbelasting nou eigenlijk? Die vragen zullen door je hoofd ...
Gepost op: 21 maart 2022

5 tips om je facturen sneller uitbetaald te krijgen

Ik vind het één van de leukste aspecten aan het ondernemerschap: het versturen van facturen. Want als je je best hebt gedaan ...
Gepost op: 21 september 2021

Inkomstenbelasting eenmanszaak berekenen

Wil je weten hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer betaalt met een eenmanszaak? Hieronder bereken je gemakkelijk hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer gaat betalen. Over ...
Gepost op: 30 april 2021

Handige websites voor (startende) zzp’ers en ondernemers

Als startende ondernemer of zzp’er is het belangrijk dat je zo veel mogelijk op de hoogte bent en blijft van alle informatie ...
Gepost op: 31 oktober 2018

Handig

Wat een mooie spontane foto he? 

welkom licht
Welkom op mijn website!

Ik heb deze website opgericht omdat ik weet dat de boekhouding een van de grootste struikelblokken voor ondernemers is. Mijn kennis hierover dankzij 10 jaar zelf ondernemen en mijn werk bij de Kamer van Koophandel deel ik hier. 

Je boekhouding de baas worden? Een goede eerste stap is dan onze adviestool voor je boekhouding in te vullen. 

Jasper 

boekhoudservice
Boekhouding uitbesteden?

Maak gebruik van onze boekhoudservice speciaal voor eenmanszaken en freelancers. 

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
5/5
4.5/5

Boekhoudprogramma van de maand

Tot 15 maanden gratis

4.6/5