Ondernemersplan maken? Zo maak je een perfect plan!

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl

ondernemingsplan maken

Voor een succesvolle start als ondernemer is het handig om een ondernemingsplan te maken. Door je idee op papier te zetten zoek je dingen uit, maak je jouw plannen concreet en neem je de tijd om goed na te denken over wat je wilt gaan doen. Daarnaast is het een middel om je plannen te toetsen. Wat vinden anderen van je plannen? In het ondernemingsplan zet je op een rij wat, waarom en hoe je van jouw idee naar een succesvolle uitvoering gaat. Hiermee breng je concreet de kansen, de potentiële klanten en concurrentie in kaart.

Inhoud van je ondernemersplan

Het ondernemingsplan bestaat uit een aantal vaste onderdelen. In dit artikel lichten wij deze onderdelen toe en gaan er dieper op in. Je ondernemingsplan bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De introductie
  • Een samenvatting
  • Details over je bedrijf
  • Marktonderzoek
  • Je concurrentie
  • Financiën

De introductie

Jouw ondernemingsplan start je met de introductie. In dit stuk stel je jezelf voor. Wie ben jij, wat is je ervaring, wat motiveert je om een eigen onderneming te starten en wat zijn  je doelstellingen en visie. Dit is in het kort eigenlijk jouw verhaal en het mag best persoonlijk zijn.

Samenvatting

Het belangrijkste gedeelte van je ondernemingsplan is de samenvatting. Met dit stuk overtuig je anderen dat jij een geweldig plan hebt. Hierin komt kort te staan:

  • wat precies je doelen zijn
  • wie je bent
  • wat je nodig hebt om je bedrijf op te zetten
  • op welke markt je je wilt gaan richten
  • de financiering van je bedrijf en je prognoses
  • Waarom jouw onderneming een groot succes gaat worden

Vervolgens werk je deze punten verder uit in je ondernemingsplan.

Wat heb je nodig om je bedrijf op te zetten?

In dit onderdeel vertel je hoe je jouw bedrijf gaat opzetten. Je geeft antwoord  op vragen als:

  • wat heb je nodig om te starten?
    • Ga je een ruimte huren of start je vanuit huis, welke middelen heb je nodig, heb je een voorraad nodig en eventueel overige zaken die je nodig hebt voor je start kan je hier kwijt.
  • welke rechtsvorm ga je aannemen?
    • Omschrijf kort welke rechtsvorm je onderneming krijgt en waarom je hiervoor kiest.
  • heb je vergunningen nodig, zijn er wetten en regels om rekening mee te houden?
    • Als dit niet relevant is kan je hierin kort zijn. Maar als er vergunningen zijn of wetten en regels waar je rekening mee moet houden is het goed om dat kort aan te stippen. Leg ook uit of er al actie op is ondernomen of hoe je rekening mee houdt.
  • schakel je anderen in?
    • Begin je helemaal in je eentje of neem je personeel aan? Ook kan je hier aangeven of je bijvoorbeeld een boekhouder in gaat schakelen. Samenwerkingen die je aangaat kan je hierin ook kwijt.

Wat zijn je doelen en wat bied je aan?

Geef aan wat de doelen zijn met je bedrijf, wie en wat wil je bereiken?


Vertaal dit vervolgens naar de producten en diensten van jouw onderneming. Je hebt minimaal een product of dienst maar waarschijnlijk meer. Leg kort uit wat je allemaal aanbiedt. Geef per product aan welk probleem het oplost voor de klant en welke prijs  je ervoor gaat vragen.

Marktonderzoek

Een succesvolle ondernemer is van de ontwikkelingen in zijn/haar branche op de hoogte en houdt deze bij. Door een goed uitgevoerd marktonderzoek voor de branche van jouw bedrijf laat je zien dat je jouw potentiële markt en klanten kent en weet hoe je ze gaat bereiken. Beschrijf ook je doelgroepkeuze in de markt en hoe je jouw onderneming bij hen wilt promoten.

Tip: veel banken zoals de Rabobank en ING hebben uitgebreide brancheonderzoeken waar je heel veel vandaan kan halen. Ook het CPB heeft veel informatie.

Concurrentie

Bij het marktonderzoek hoort ook een concurrentieonderzoek. Dit gaat over je directe concurrenten op de markt waarin jij je gaat begeven. Beschrijf:

  • Hoe positioneert de concurrentie zich in de markt?
  • Hoe ga jij je positioneren en hoe onderscheid je jouw onderneming van de concurrentie?

Het is handig om van je marktonderzoek een overzichtelijke analyse te maken, zoals een SWOT-analyse. In een SWOT-analyse staan de sterkte en zwakke punten van je onderneming en de kansen en bedreigingen die je op de markt hebt.

Financiën

Een ander belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan is de financiering. Denk hierbij aan het startkapitaal dat je nodig hebt om je onderneming te starten en te laten doorgroeien. Het financieel gedeelte van je ondernemingsplan start met de vraag:

Heb je zelf genoeg geld of moet je geld bij lenen bij de bank?

Wanneer je investeerders nodig hebt willen zij ook weten wat er precies gaat gebeuren met hun geld. Leg dan ook gedetailleerd uit waarom je een bepaald bedrag nodig hebt en hoe je het geld precies gaat inzetten om winst te maken.

Het is aan te raden om een prognose van 3 tot  5 jaar te maken over je verwachte uitgaven en inkomsten. Een tip hierbij is om met 3 scenario’s te werken, een negatief, gemiddeld en positief scenario. Een negatief scenario is je meest pessimistische verwachting, het positieve scenario is precies het tegenovergestelde. Het gemiddelde scenario zit er tussenin en is het meest realistische.

Twee laatste tips voor het maken van je ondernemingsplan

Uit deze onderdelen bestaat een degelijk ondernemingsplan. Een tip bij het schrijven van je ondernemingsplan is om het kort en duidelijk te houden. Je ondernemingsplan is namelijk belangrijk maar uiteindelijk moet je in de praktijk bewijzen dat je bedrijf ook echt bestaansrecht heeft. Een tweede tip is om je ondernemingsplan ook visueel te maken. Verduidelijk en versterk je verhaal met grafieken en tabellen.

Kenniscentrum